Jump to content

Forventet hastighet på en Joda 24 tour?


knudar

Recommended Posts

Hei.

Jeg har som dere sikkert skjønner, en Joda 24 Tour.

Denne er utstyrt med en propell med avrundede blad, og er etter sigende justerbar.

Jeg har en BMC 36hk som står i båten.

Når jeg kjører på 2000rpm, så får jeg en hastighet på ca 5.7-5.9 knop.

Øker jeg til maks (3100) så får jeg 6.9-7.1.

Er dette normalt? Det jeg da lurer på er om at siden propellen er justerbar, er om den kanskje ikke er justert rett?!

I mitt hode har jeg en tanke. Når jeg kjører på 3100rpm, graver den seg mye ned, til tross for at det er stabilisatorfinne bak. Kan det da være at stigningen er stilt for liten slik at propellen kaviterer vannet, og dermed graver seg ned, og om jeg da har fått ned rpm, Og øket stigningen. Ville jeg da fått mere fart?

Er ikke ute etter fartsmaskin, men kunne tenkt meg å fått opp hastigheten på 2000-2500rpm.

Noen som har noen tanker om dette?
Legger ved ett bilde av propellen.

 

bilde

Link to post

Farten høres helt normal ut. Om den graver seg ned på max har du ikke noe mer å hente uten evt å montere en større flaps. Økt vridning på propell kan jo forsøkes, men om den ikke går over oppgitt max turtall når du går for fullt har det lite for seg. Du risikerer å overbelaste motoren på marsjfart, og det har den ikke godt av. Nyt snekkefarten du, man kommer tidsnok hjem ihjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Både Joda 24 og Marex 24 kom jo med "orginale" flaps på en del av båtene som ble levert. Hadde selv en Marex 24 med Yanmar 22,5 uten flaps, mens en kamerat hadde samme båt og motor med påmontert flaps. Min båt gravde seg nok noe mere bak på full fart, kontra kameratens båt gjorde, men noe fartsbåter er jo ikke dette, så man må nok være fornøyd med snekkefart på disse skrogene.

Link to post

Takk for svar.

Ja, jeg er fornøyd med snekkefart, men mener å ha lest at denne skulle ha en toppfart på 8knop med flaps.

Derfor lurte jeg på om det egentlig var noe rart med min, siden jeg kun ved medvind og kjøttkake til middags, får over 7. Og dette med flaps montert.

Finnes det noen oversikt noe sted på hvilken propell og motor denne snekka kom med orginalt?

Link to post

Det var vel både Volvo Penta sin 25hk eller Yanmars 22,5hk (3GM) som stort sett disse ble levert med i fra fabrikken. På min Marex 24, som jo har identisk skrog, men en litt annen innredning, sto der en 18x14 propell på. Denne var nok noe for stor, så jeg oppnådde ikke mere en 3200 o/m på max pådrag. Yanmaren skulle jo ha 3600o/m på full guffe, så en propell på 18x12 eller rundt der hadde nok vært mere korrekt. Du har jo en 36hk, så jeg syntes det var noe dårlig fart du får med den motoren på Jodaen.

Link to post

Ifølge motorblad, skal den ha max turtall på 3000. Hvis nå da propellen som står i min er en tidligere vribar, så har den for liten diameter. Ifølge motorbladet skal den ha 19", mens den som står inn nå ser ut til å være en 460mm, altså 18.11".

Så LM 605 sitt svar nå. Så din propell likens ut som min? Med slike runde vinger? Har en 19" propell fra gammelsjarken, og den er slankere, men lengre.

Link to post

Hei,

 

Vi hadde også tidligere en Joda 24 med BMC 1,5l, 36 hk, men ikke vridbar propell. Kjenner forøvrig ikke til detaljene på propellen, annet enn at den også hadde 3 blader.

 

Vår joda hadde også montert en liten flaps. Husker ikke helt hastighetene vi oppnådde ved ulike turtall, men mener at den var rundt 7 knop når vi marsjet i rundt 2500 rpm. Maksfart var vel ca. 8 knop (2900rpm), men ta disse tallene med en liten klype salt. Husker som sagt ikke alle detaljene, og det var sjelden jeg kjørte rundt med knopmåler.

 

Husker også at den gravde seg endel ned på maksfart, og det var vel muligens derfor forrige eier hadde lagt endel poser med sand som ballast under sofaen foran i kabinen.

Link to post

Det ser ut til å være vridbart ja. Men det står fast. Spørs om det har stått en annen motor tidligere, med vridbart anlegg. Eller at det er en slik justerbar en.

Jeg får sjekke ut Radice da. Det er noen sår i kanten på propellen. Kan dette ha innvirkning?
Hvor kan man henvende seg for å få beregnet en propell eventuelt da?

Link to post

Kanskje litt irrelevant, men er det noen snekker i denne størrelsen/klassen som har høy marsjfart, altså halvplanende?

Master 740 er en kandidat her.Marsj på 14 og topp på 16 er fint mulig om motoren har 70-80 hk.Skroget tåler denne farten svært godt.De fleste har Yanmar 55 da ligger topp på 12 og marsjer på 10.

Ellers er Sollux 24 snekkene av den halvplanende typen.

Båt med fjernkontroll

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...