knudar Startet 10.September.2014 Del på Facebook Startet 10.September.2014 Hei. Jeg har som dere sikkert skjønner, en Joda 24 Tour. Denne er utstyrt med en propell med avrundede blad, og er etter sigende justerbar. Jeg har en BMC 36hk som står i båten. Når jeg kjører på 2000rpm, så får jeg en hastighet på ca 5.7-5.9 knop. Øker jeg til maks (3100) så får jeg 6.9-7.1. Er dette normalt? Det jeg da lurer på er om at siden propellen er justerbar, er om den kanskje ikke er justert rett?! I mitt hode har jeg en tanke. Når jeg kjører på 3100rpm, graver den seg mye ned, til tross for at det er stabilisatorfinne bak. Kan det da være at stigningen er stilt for liten slik at propellen kaviterer vannet, og dermed graver seg ned, og om jeg da har fått ned rpm, Og øket stigningen. Ville jeg da fått mere fart? Er ikke ute etter fartsmaskin, men kunne tenkt meg å fått opp hastigheten på 2000-2500rpm. Noen som har noen tanker om dette?Legger ved ett bilde av propellen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Farten høres helt normal ut. Om den graver seg ned på max har du ikke noe mer å hente uten evt å montere en større flaps. Økt vridning på propell kan jo forsøkes, men om den ikke går over oppgitt max turtall når du går for fullt har det lite for seg. Du risikerer å overbelaste motoren på marsjfart, og det har den ikke godt av. Nyt snekkefarten du, man kommer tidsnok hjem ihjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mons Olav Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Enig med index.Skal du øke stigningen for å få mer fart ved lavt turtall vil motoren din slite. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
LM 605 Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Både Joda 24 og Marex 24 kom jo med "orginale" flaps på en del av båtene som ble levert. Hadde selv en Marex 24 med Yanmar 22,5 uten flaps, mens en kamerat hadde samme båt og motor med påmontert flaps. Min båt gravde seg nok noe mere bak på full fart, kontra kameratens båt gjorde, men noe fartsbåter er jo ikke dette, så man må nok være fornøyd med snekkefart på disse skrogene. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 11.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2014 Takk for svar. Ja, jeg er fornøyd med snekkefart, men mener å ha lest at denne skulle ha en toppfart på 8knop med flaps. Derfor lurte jeg på om det egentlig var noe rart med min, siden jeg kun ved medvind og kjøttkake til middags, får over 7. Og dette med flaps montert. Finnes det noen oversikt noe sted på hvilken propell og motor denne snekka kom med orginalt? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Det var vel både Volvo Penta sin 25hk eller Yanmars 22,5hk (3GM) som stort sett disse ble levert med i fra fabrikken. På min Marex 24, som jo har identisk skrog, men en litt annen innredning, sto der en 18x14 propell på. Denne var nok noe for stor, så jeg oppnådde ikke mere en 3200 o/m på max pådrag. Yanmaren skulle jo ha 3600o/m på full guffe, så en propell på 18x12 eller rundt der hadde nok vært mere korrekt. Du har jo en 36hk, så jeg syntes det var noe dårlig fart du får med den motoren på Jodaen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Skal ikke BMC 36hk ha max turtall på 3600? I så fall må du stille propellen til mindre vridning, ikke større. Da vil du kunne hente ut litt mer fart på max, men må legge deg på høyere marsjturtall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knudar Svart 11.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2014 Ifølge motorblad, skal den ha max turtall på 3000. Hvis nå da propellen som står i min er en tidligere vribar, så har den for liten diameter. Ifølge motorbladet skal den ha 19", mens den som står inn nå ser ut til å være en 460mm, altså 18.11". Så LM 605 sitt svar nå. Så din propell likens ut som min? Med slike runde vinger? Har en 19" propell fra gammelsjarken, og den er slankere, men lengre. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Har du vridbar propell ,men ikke vridbart propellanlegg? Det kan ligne på et West Mekan vridbart propellanlegg. Det finnes også fast justerbare propeller, men de er ofte lite effektive og slarkete etter noen års bruk. Ellers er en fast ( nyere ) propell mye mere effektiv enn den du har. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 (redigert) Hadde en "standard" 3- blads fast Radice propell. Redigert 11.September.2014 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Hei, Vi hadde også tidligere en Joda 24 med BMC 1,5l, 36 hk, men ikke vridbar propell. Kjenner forøvrig ikke til detaljene på propellen, annet enn at den også hadde 3 blader. Vår joda hadde også montert en liten flaps. Husker ikke helt hastighetene vi oppnådde ved ulike turtall, men mener at den var rundt 7 knop når vi marsjet i rundt 2500 rpm. Maksfart var vel ca. 8 knop (2900rpm), men ta disse tallene med en liten klype salt. Husker som sagt ikke alle detaljene, og det var sjelden jeg kjørte rundt med knopmåler. Husker også at den gravde seg endel ned på maksfart, og det var vel muligens derfor forrige eier hadde lagt endel poser med sand som ballast under sofaen foran i kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 11.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2014 Det ser ut til å være vridbart ja. Men det står fast. Spørs om det har stått en annen motor tidligere, med vridbart anlegg. Eller at det er en slik justerbar en. Jeg får sjekke ut Radice da. Det er noen sår i kanten på propellen. Kan dette ha innvirkning?Hvor kan man henvende seg for å få beregnet en propell eventuelt da? Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 12.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2014 Nå fant jeg ett bilde tatt fra siden av båten, som viser hvor lite stigning det er på propellen. Sjekka også rpm idag, og jeg klarer lett å få den til å gå over maks turtall. Problemet er hvilken propell jeg skulle velge? Akslinga er Ø25, noe som var litt lite da, hvis man skulle få ny prop. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Kanskje litt irrelevant, men er det noen snekker i denne størrelsen/klassen som har høy marsjfart, altså halvplanende? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Christensen Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Tja, Joda 7500 er det jo greie fartsressurser i! https://www.youtube.com/watch?v=NTLSUqBYGCI Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Gunga Din Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 men Joda 7500 har ikke ett snekkeskrog under vannlinjen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
valvolainen Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Vår tresfjord 26 har en 75 hk bensiner. Denne klarer jeg 4500o/min på wot, og da står baugen til himmels og farten er ca. 9.8 knop. Hvis vi drar av til 2200o/min, forsvinner ca. 80% av hestene, og farten er ca. 6.5knop. Skroget begynner å grave ganske mye over 6.5knop. Ingen flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Kanskje litt irrelevant, men er det noen snekker i denne størrelsen/klassen som har høy marsjfart, altså halvplanende? Master 740 er en kandidat her.Marsj på 14 og topp på 16 er fint mulig om motoren har 70-80 hk.Skroget tåler denne farten svært godt.De fleste har Yanmar 55 da ligger topp på 12 og marsjer på 10. Ellers er Sollux 24 snekkene av den halvplanende typen. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Gullfisk Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Jeg ville øket vridningen til jeg klarte maksturtall akkurat, og sett hva det utgjorde. Så kan du evt finne ny fast propell ut fra det. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 Ja, det kunne jeg vel ha prøvd på. Men da er neste spørsmål. Hvordan fungerer denne fast justerbar saken? Finnes det noe manual/bruksanvisning på hvordan man justerer en slik? Har søkt masse på google nå, men finner ikke helt ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Hadde en slik propell på en snekke (Saga 24) for mange år siden. Justerte stigningen på propellen med å løsne settskruen og vri vingene på propellen, fungerte kjempefint. Hadde tilgang til slipp i båthavna så det var fort gjort å justere propellen slik at den fikk ønsket stigning. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
knudar Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 Hei Hebbe. Om du ser på første bildet mitt i denne tråden. Er det den samme propellen? Og er det umbrakoen man ser som er settskruen? Tror det er 3 her. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Har undersøkt litt her og der ang propell. Jeg ble anbefalt 16 x 13 på båten. Så at det ble snakket om i en tidligere tråd om Joda, at de hadde 18x12 på en 22hk yanmar som var god for 3600rpm. Blir det da rett å gå ned på Ø på denne båten med større motor? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Hva med å bygge på den flapsen noe mer? Kunne godt vært 15-20 cm lengre og 10-15 cm bredere på hver side. Den er uansett ganske liten i forhold til andre flaps jeg har sett på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Tja, kanskje det kan gjøre en forskjell? Hvilket material blir denne laget i da? Jeg har null peil på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.