John_Kr Startet 13.September.2014 Del på Facebook Startet 13.September.2014 Hei Prøver å starte en ny trå med dette spørsmålet... Turbo The Performance Prop er et vellkjent propellfabrikat som nå eies av Yamaha. Vurderer å kjøpe en Lightning propell til min Nordkapp Enduro 605, men jeg ønsker å høre om noen andre har erfaring med denne propellmodellen. Slik det ser ut så kan en 14,5 x 20" passe, den dekker gapet mellom Raker II 22" og Viper 19". Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Foreslår at du tar en telefon til "propell guruen" Olle Terjesen hos Winrace Propellers , de forhandler Turbo props. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Hvis du trenger flere varianter å velge i mellom så sjekk ut PowerTech, stigningen på propellene går i step på 1" så her bør det være mulig å finne noe som passer perfekt. http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1146_1210/e_class_90_300hp.html Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Hadde 29" Lightning. Denne pitchen er utgått. Kunne heise motoren til den mistet kjølevannet med vanninntaket i Nose cone uten at den mistet grepet. Heiset til max uten å miste kjøling fikk jeg 5300 rpm og 59 knop. Utrolig grep og god baugløft. Løftet ikke hekken. Til sammenligning hadde jeg 6000rpm og 60 knop med 25" Tempest Plus og 5850rpm og 58 knop med Lab Finish Bravo1 26". På E-tec 150 (ikke HO) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 Tøft... Har nå sendt et propellberegningsskjema til Winrace så får vi se om jeg får svar og eventuelt hva de kommer fram til av modell, diameter og stigning. Takker for tipset (har egentlig fått den tidligere da) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 (redigert) alfaalfa Spørsmål, når du samenligner 3 blader med en 4 blader, hvordan blir forholdet til diameter og stigning? Det jeg prøver å spør om er dersom du har en 3 blader med diameter 14,5 med stigning 20" hva er tilsvarende verdi i en 4-bladers propell? Redigert 13.September.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Har prøvd de fleste propellkalkulatorene i dag og de fleste styrer meg mot en 20". Vil legge til at min motor er montert nest øverst på festeboltene. Må finne ut hva spesifikasjonene på en 3-blader utgjør i en 4-bladers propell. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
alfaalfa Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) Det er enklere (mulig) å svare på om du har en spesifikk propell som du lurer på. Som du ser av min erfaring med 14 5/8x25" 3bl og 15x26" 4bl har de ca 150-200 rpm forskjell. Men det er lab vs std og Bravo1 er "lav" i pitch. Men hva du enn gjør, ikke gå for en Evinrude 4bl. Redigert 14.September.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 hva som feiler Evinrude 4bl? jeg har forresten hatt etpar OMC alu 4-bladere til 35hk - de var ikke mye å skryte av Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Enkelt sagt har Evinrude en propell med gode egenskaper, som er Raker II. Den har en svakhet i at den har raskt økende slip med fallende turtall, men får ofte utrolig høy fart på maks turtall. Men trenger lettdrevne skrog. Tidligere propeller; De hadde også en god chopper i SRX. Og den opprinnelige Raker var også god til å få ut høy fart ved WOT. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Har prøvd de fleste propellkalkulatorene i dag og de fleste styrer meg mot en 20". Vil legge til at min motor er montert nest øverst på festeboltene. Må finne ut hva spesifikasjonene på en 3-blader utgjør i en 4-bladers propell. Hvis du kontakter firmaet jeg linket til med info om turtall og fart for en trebladet propell og forklarer hva du ønsker å oppnå med en 4 bladet så vil de anbefale modell og størrelse. I motsetning til norsk importør Winrace så er de hjelpsomme. Winrace bare opplyste hvilke modeller de hadde på lager som var aktuelle, de gadd ikke engang å svare på om det var mulig å få byttet hvis det første valget var feil. Winrace hadde dessuten bare annenhver størrelse på lager, de hadde 18, 20 og 22" av de modellene jeg spurte om. Høye priser og dårlig service er ingen bra kombinasjon så jeg handler fra USA i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) Best utvalg og lavest pris helt klart fra USA ja. Har testet en del propeller med tildels overraskende resultater. F.eks. at en 4-blads alupropell kan gi vel så bra resultater som en 3-blads stål. Og at en stålpropell merket med 18" stigning kan ha ca 20" effektiv stigning. Dessuten er det morsomt, lærerikt og interessant å prøve litt forskjellig. Ekspertisen i all ære, men de kan forståelig nok ikke treffe 100% på sine anbefalinger, eller ha oversikt over alle kombinasjoner av båt, motor, motormontering, propelltyper, turtall og ikke minst båteiers ønsker og preferanser. Heller ikke noe problem å selge de som ikke passer helt, med minimalt tap. Solgte 3 propeller på samme dag i sommer, til 3 forskjellige personer. Redigert 14.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
John_Kr Svart 15.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2014 (redigert) Fikk raskt svar fra Winrace, men svaret var så der... Fikk svar at Raker 14,5x20 fikk jeg hos Leverandøren og PowerTech RKO hadde de på lager. Det er bare det at Raker 20" finnes ikke 15 tanns spline og RKO finner jeg ikke i deres sortiment. Mere jeg konsentrerer meg i dette fagområde mere usikker og flere alternativer finner jeg. Det er jo egentlig en svær jungel dette... Det jeg er litt bundet opp i er at jeg må ta imot en propell fra Evinrude leverandøren, jeg får velge fritt i deres sortimang, men jeg finner ut at egentlig så er det ingen som passer helt. Andre merker må jeg betale selv, naturlig... Men det jeg trur jeg havner på er å velge Raker 22" som er den minste 15 tanns spline propellen, men den vil mest sannsynlig bare gi 4900 omdreininger på maks, dvs den er litt for stor. Vi hadde prøvd Viper 19, men den var for liten, den mest ideele stigning er 20". De har jo en Rebel i 20", men da må jeg gå opp til 15 1/8 i diameter. Redigert 15.September.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Bare å selge den du får med motoren, etter at du har funnet og evt. prøvd et bedre alternativ da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 hva har de i viper større enn 19" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Mener de har følgende størrelse: 14 3/4 x 19 14 3/4 x 20 14 1/2 x 21 14 1/4 x 22 Vanskelig å samenligne når diameteren endrer seg... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
alfaalfa Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 (redigert) Om de klarer å lete og finne på gamle lager så lagde de Raker med 15 spline i 14,5"x20. Men før den ble Raker II og Tbx nav. Delenummer 394753 Men jeg klarte å få min båtforhandler til selge meg Evinrude motor med Mecury propell. Motoren kommer ex prop. Så egentlig ikke noe problem. Redigert 16.September.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.