Jump to content

"Turbo The Performance Prop", er det noen som har erfaring.


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Prøver å starte en ny trå med dette spørsmålet...

Turbo The Performance Prop er et vellkjent propellfabrikat som nå eies av Yamaha. Vurderer å kjøpe en Lightning propell til min Nordkapp Enduro 605, men jeg ønsker å høre om noen andre har erfaring med denne propellmodellen. Slik det ser ut så kan en 14,5 x 20" passe, den dekker gapet mellom Raker II 22" og Viper 19".

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Hadde 29" Lightning. Denne pitchen er utgått. Kunne heise motoren til den mistet kjølevannet med vanninntaket i Nose cone uten at den mistet grepet. Heiset til max uten å miste kjøling fikk jeg 5300 rpm og 59 knop.

Utrolig grep og god baugløft. Løftet ikke hekken.

 

Til sammenligning hadde jeg 6000rpm og 60 knop med 25" Tempest Plus og 5850rpm og 58 knop med Lab Finish Bravo1 26".

På E-tec 150 (ikke HO)

Link to post

Enkelt sagt har Evinrude en propell med gode egenskaper, som er Raker II. Den har en svakhet i at den har raskt økende slip med fallende turtall, men får ofte utrolig høy fart på maks turtall. Men trenger lettdrevne skrog.

 

Tidligere propeller; De hadde også en god chopper i SRX. Og den opprinnelige Raker var også god til å få ut høy fart ved WOT.

Link to post

Har prøvd de fleste propellkalkulatorene i dag og de fleste styrer meg mot en 20". Vil legge til at min motor er montert nest øverst på festeboltene.

 

Må finne ut hva spesifikasjonene på en 3-blader utgjør i en 4-bladers propell.

Hvis du kontakter firmaet jeg linket til med info om turtall og fart for en trebladet propell og forklarer hva du ønsker å oppnå med en 4 bladet så vil de anbefale modell og størrelse. I motsetning til norsk importør Winrace så er de hjelpsomme. Winrace bare opplyste hvilke modeller de hadde på lager som var aktuelle, de gadd ikke engang å svare på om det var mulig å få byttet hvis det første valget var feil. Winrace hadde dessuten bare annenhver størrelse på lager, de hadde 18, 20 og 22" av de modellene jeg spurte om. Høye priser og dårlig service er ingen bra kombinasjon så jeg handler fra USA i stedet.

Link to post

Best utvalg og lavest pris helt klart fra USA ja. Har testet en del propeller med tildels overraskende resultater.

F.eks. at en 4-blads alupropell kan gi vel så bra resultater som en 3-blads stål.

Og at en stålpropell merket med 18" stigning kan ha ca 20" effektiv stigning.

Dessuten er det morsomt, lærerikt og interessant å prøve litt forskjellig.

Ekspertisen i all ære, men de kan forståelig nok ikke treffe 100% på sine anbefalinger, eller ha oversikt over alle kombinasjoner av båt, motor, motormontering, propelltyper, turtall og ikke minst båteiers ønsker og preferanser.

 

Heller ikke noe problem å selge de som ikke passer helt, med minimalt tap. Solgte 3 propeller på samme dag i sommer, til 3 forskjellige personer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fikk raskt svar fra Winrace, men svaret var så der... Fikk svar at Raker 14,5x20 fikk jeg hos Leverandøren og PowerTech RKO hadde de på lager. Det er bare det at Raker 20" finnes ikke 15 tanns spline og RKO finner jeg ikke i deres sortiment.

 

Mere jeg konsentrerer meg i dette fagområde mere usikker og flere alternativer finner jeg. Det er jo egentlig en svær jungel dette... Det jeg er litt bundet opp i er at jeg må ta imot en propell fra Evinrude leverandøren, jeg får velge fritt i deres sortimang, men jeg finner ut at egentlig så er det ingen som passer helt. Andre merker må jeg betale selv, naturlig...

 

Men det jeg trur jeg havner på er å velge Raker 22" som er den minste 15 tanns spline propellen, men den vil mest sannsynlig bare gi 4900 omdreininger på maks, dvs den er litt for stor. Vi hadde prøvd Viper 19, men den var for liten, den mest ideele stigning er 20". De har jo en Rebel i 20", men da må jeg gå opp til 15 1/8 i diameter.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Bare å selge den du får med motoren, etter at du har funnet og evt. prøvd et bedre alternativ da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...