Jump to content

Feste trykknapp til glassfiber


vinsj

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

Etter mye på og av med kalesjen ila. sommeren har knappefestene til kalesken gitt seg en etter en. Dvs. knappene i selve kalesjen er ok, men "motstykket" som sitter fast i båten har løsnet. Igjen står det bare en liten tapp aluminium som denne var festet i. Spørsmålet er da hvordan jeg skal feste disse på nytt? Jeg må ev. borre ut det som står igjen i hullet. Har søkt litt på nettet, men finner ingen produkter som passer til formålet. Jeg kommer ikke til på baksiden av glassfiberen der knappene står. Finnes det produkter som popes fast, ev. etter gipsankerprinsippet? Vil tro de vil løsne etterhvert hvis jeg skrur rett i glassfiberen.

 

Mvh.

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av plassering. På siden av styreposisjon på en Finnmaster.

bilde

 

Her er bilde av det som er igjen av knappen. Som det vises er den hul inni. Har også prøvd å skru den ut med en tang med det resultat at det som var igjen brakk av. Vil tro den er mellom 2-3 mm i diameter. Har prøvd å slå den inn med en dor, men den sitter fast..

bilde

 

Vil løsningen være å borre ut det som sitter igjen og skru fast en ny knapp?

Redigert av vinsj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne dine knapper, ville jeg boret ut restene for så å skru inn ny knapp. Er hullet blitt for stort, er det bare å fylle det med epoxy og bore opp nytt passende hull. Da burde det holde for "all fremtid". Litt arbeid, men så holder det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slike fåes i forskjellige størrelser: http://www.ebay.com/itm/3-8-Stainless-Steel-Screw-Stud-Boat-Canvas-Snap-Self-Tapping-8-15-10-Pc-Set-/321138383255?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4ac556d997

 

De er nok mest sannsynlig poppet fast. Får du ikke boret ut, ville jeg fylt i epoxy og forboret et lite hull og festet ny knapp/skrue.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg nettopp sa, bortsett fra at jeg glemte muligheten for å poppe.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det... Finnmaster har gått over til å bruke popnagler i stedet for skruer. På Grandezzaen fra 2007, som er finnnaster, er de skrudd fast. Da vi fikk ny kalesje fra fabrikken i Finland, finnmaster, i 2012, så fulgte det med popnagler til knappene.

Popnagler må borres ut. Men det er nok ikke like lett om den begynner å rotere i hullet sitt.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å bruke en dor og slå HARDT!. Har byttet mange lignende "knapper" på min Saga27 fra 1986, og noen ganger går det greit med drill, men andre ganger er det bare å "denge løs med en dor".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Poppnagletenger finnes i forskjellige kvaliteter. Jeg har en amerikansk Craftsman tang, men også en tang fra Clas Ohlson som fungerer utmerket, også med blindmuttere. Skal du ha noe i rustfritt/syrefast, må du nok til Würht med helt andre priser.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...