Svensk Startet 17.September.2014 Del på Facebook Startet 17.September.2014 Att motorbåtar har en lång rad väjningsplikter gentiomot segelbåtar är känt. Inomskärs är det ganska vanligt att segelbåtar både för segel och går för motor och även då hävdar sin rätt som segelbåt mot motorbåtar. Var går gränsen rent juridiskt och vad är gott sjömanskap? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hvis motor benyttes til fremdrift så gjelder motorbåtsregler. Det må vises med signal. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Vikeplikten motorbåter har overfor seilbåter er vel der fordi en seilbåt kan være vanskeligere å manøvrere når man har seilene oppe, uansett om motor er igang eller ikke. Dårlig sjømannskap blir det vel bare hvis det gjøres i en regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hvis motor benyttes til fremdrift så gjelder motorbåtsregler. Hvilken paragraf i Solas foreskriver det? Sitér dette innlegget Link to post
mikke Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 seilbåt bli regnet som motorbåt når motoren brukes til framdrift, uavhengig om seilene er oppe,,, i mørket skal motorlanterne tennes for og indikere at man bruker motoren som drivkraft.. Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
Mulligan Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Vis til paragraf. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Om motor brukas till bara ex 10 % framdrift och segel 90 % så är detta en motorbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Viken signal skall föras och hur många gör detta?? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Her finner du: Sjøveisreglene . Jeg har klippet noen få linjer: Regel 3: Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Regel 25: Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned. Reglene med forklaringer finnes i flere bøker og er en god måte å tilbringe vinteren på. Eller enda bedre å gå på kurs og sitte i et klasserom og lære dette og diskutere anvendelse med de andre deltagerne. Det er mye rom for diskusjon og tolkning. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Svensk Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Helt enig med dig Olews. Har kommit till samma slutsats i Svenska regelböcker men ville belysa denna fråga som det finns många uppfattningar om och vill även få detta bekräftat av fler. Senast i fredags fick jag banning av en seglare som inte visste vilka regler som gäller när han både går för motor och för segel och blev kallad motorbåtsidiot på Norska. (snacka om generalisering) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Merkelig og lite gjennomtenkt, måten den loven er formulert. Hva hvis en seilbåt bare har motoren igang for varme eller lading da? Og hva med den reduserte manøvreringsevne pga seilene selvom motor er igang. Og har man da ikke vikeplikt for seilbåter som holder på å ta seilene opp eller ned? Og hvordan skal man liksom kunne avgjøre sikkert om en båt går for motor eller ikke fra en annen båt i kanskje trange og hektiske farvann? Jeg klarer ikke å se noen annen grunn til å ha vikeplikt for seilbåter, enn at de har nedsatt manøvrerbarhet pga seilene. Denne manglende manøvrerbarheten mener jeg mener hvertfall jeg at er der like fullt selv om motor er igang, mange seilbåter har f.eks bittesmå motorer som ikke vil ha særlig "makt" i f.eks et vindkast. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Kan ikke skjønne at dette er noe problematisk i praksis. Om en da tar utgangspunkt i reglene og rett seg etter disse. Har man fremdriftsmotoren i gang er den igang og da er båten pr.definisjon en motordrevet farekost. Hva man selv velger å bruke motoren til, varmer vann til oppvasken, lader batteri eller varmer opp båten, er i denne sammenheng uinteressant. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Merkelig og lite gjennomtenkt, ... - Hva hvis en seilbåt bare har motoren igang for varme eller lading da? Jeg tolker det dithen at motoren må brukes til fremdrift før den blir "motorbåt". Signal skal vise om du motorseiler eller bare seiler. -Og hva med den reduserte manøvreringsevne pga seilene selvom motor er igang. Da "er" seilbåten en motorbåt og må forholde seg til det. Den evt reduserte manøverbarheten må skipper ta høyde for og legge inn sikkerhetsmarginer. -Og har man da ikke vikeplikt for seilbåter som holder på å ta seilene opp eller ned? Almene hensyn bør vises men i dette tilfellet vil jeg tolke det dithen at det er en "motorbåt". Å heise og fire seil er en planlagt manøver og hvis det samtidig benyttes motor til fremdrift så må skipper planlegge og legge inn sikkerhetsmarginer slik at situasjoner ikke oppstår. -Og hvordan skal man liksom kunne avgjøre sikkert om en båt går for motor eller ikke fra en annen båt i kanskje trange og hektiske farvann? Ved å se på signal som seilbåten skal føre -Jeg klarer ikke å se noen annen grunn til å ha vikeplikt for seilbåter, enn at de har nedsatt manøvrerbarhet pga seilene. Denne manglende manøvrerbarheten mener jeg mener hvertfall jeg at er der like fullt selv om motor er igang, mange seilbåter har f.eks bittesmå motorer som ikke vil ha særlig "makt" i f.eks et vindkast. Da må seilbåtskipperen ta hensyn til dette og forholde seg til gjeldende regelverk Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Nei, hva man skal definere seg selv som blir ikke så vanskelig. Det er heller faren for at andre definerer deg som en motorbåt når du selv mener å ikke være det selv at problemene vil kunne oppstå. Si at du bruker varmeapparat da, de lager også eksos. Folk vil da kanskje tro at du har på motor og derfor ikke vike. Og i og med at jeg mener at de fleste seilbåter har nedsatt manøvreringsevne når seilene er oppe uavhengig om de har på motor eller ei, så mener jeg det ville være bedre å si at en seilbåt er en seilbåt når den har seil oppe. At motorbåten som kommer imot skal måtte bedømme om jeg har på motor eller ei før han bestemmer seg for å vike eller ei, er vel heller ikke veldig smart i mine øyne Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Da bør du sende inn et forslag om dette til de rette myndighetene. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 (redigert) Dersom en har seilene oppe og går med motor ... i sterkt trafikkert farvann, da er det vel nokså logisk å bruke signal? Redigert 17.September.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Og dere to siste her tolker jo dette forskjellig, så da ser man jo tydelig at det ikke er så enkelt likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Og dere to siste her tolker jo dette forskjellig, så da ser man jo tydelig at det ikke er så enkelt likevel. Ja det gjør vi. Men for å vise andre hva vi gjør og vilke regler vi seiler etter, så vises signal for hva vi gjør. Og det er DET andre må forholde seg til. Ikke tro hva vi gjør eller ikke gjør Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Det er ikke noe problem i det hele tatt. Reglene er klare. Motorlanterne om natta og signalfigur om dagen. Fravær av en av disse betyr at det er seilbåt. Det følger logisk av reglene. Det er ikke så enkelt å se/høre om det er strømaggregat eller hovedmotor som går i alle fall ikke på noen båtlengders avstand. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Bertramsen Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Ok, blir det sånn (på dagtid) at seilbåter kun har vikeplikt når de har figuren oppe altså? Så seilbåter kan liksom velge om de skal ha vikeplikt eller ikke? Jeg har aldri sett eller møtt noen som har sånn figur ombord, så da blir det vel omtrent som at alle med seil oppe er seilbåter likevel da. Eller hur? Hvis ikke dette er klønete, merkelig og lite gjennomtenkt så vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Det er ikke noe problem i det hele tatt. Reglene er klare. Motorlanterne om natta og signalfigur om dagen. Fravær av en av disse betyr at det er seilbåt. Det følger logisk av reglene. Det er ikke så enkelt å se/høre om det er strømaggregat eller hovedmotor som går i alle fall ikke på noen båtlengders avstand. Slik praktiserer ihvertfall vi det. møter vi en med segl oppe og ikke motorlanterne/kjegle = vi oppfører oss som om det var en seglbåt, enten vi selv er seilbåt eller motorbåt i den gitte situasjon. Selv om vi av og til mistenker at de motorseiler, så spiller ikke det noen rolle for oss.. I praksis kan jeg ikke huske at dette har vært problematisk å forholde meg til i det hele tatt noen sinne. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Samme her. Har aldri opplevd problemer med dette. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maruma Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 For meg er dette veldig enkelt. Møter jeg en seilbåt med seilene oppe har jeg vikeplikt uansett. Møter jeg en seilbåt med seilene nede ser jeg an situasjonen og det hender jeg viker da også om det er det letteste. Viser alltid hvor jeg har tenkt meg med å sette nesa på båten i en god kurs utenom sånn at det ikke skal tviles på hvor jeg har tenkt meg. Dette gjør jeg selv om andre har vikeplikt når kursene tilsier at det blir det enkleste, man MÅ ikke holde på retten sin til en hver tid, det er lov å bruke hue også. Jeg gidder ihvertfall ikke å se etter om seilbåten har motoren igang, er seilene oppe viker jeg uansett. Så enkelt er dette for meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Her finner du: Sjøveisreglene . Jeg har klippet noen få linjer: Regel 3: Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Regel 25: Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned. Stort enklere kan det ikke sies, og da er det bare å følge dette.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Merkelig og lite gjennomtenkt, måten den loven er formulert. Ja den er det. Som du ser "tolkes" det i hytt og vær. Skulle du ta den mest vrangvillige som fasit er VO70'ene motorbåter fra start til mål. Og dessuten er det en kombinasjon som svært skjelden blir brukt.Det har ingen hensikt. Ved skapelig vind er båten min langt raskere for seil enn for motor. Blåser det ikke, berger jeg seil og går for motor. For å snakke for meg selv har jeg motoren i stand-by dersom jeg seiler gjennom et trangt sund el. Og jeg bruker den til å presse meg opp i vindøyet når jeg setter eller berger seil. Og da har jeg blitt utfordret på vikeplikt av motorbåter mer enn en gang, men det driter jeg i. Ikke noe av dette kvalifiserer til en kone opp/ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.