Jump to content

Raymarine C80 sliter med gps signaler

Billa

Recommended Posts

Batteriet holder på minnet for siste posisjon. Kall det gjerne almanakkdata. Så med defekt batteri eller lav spenning så skal det kun ta lenger tid å få fix.

Men som du skriver Fantino så er også min erfaring at med dårlig batteri så klarte den ikke på få fix, dvs finne posisjonen i det hele tatt. Snodig. For det er sannsynligvis ikke slik at minnet som brukes er todelt med en krets for å beregne posisjon kun for batteri for lagring og et arbeidsminne som har strøm fra batteriet. Men noe er "feil" eller uheldig i designet av denne som gjør at den ikke finner fix uten batteri. Eller at det til tider kan ta ektremt mange forsøk (10-15 forsøk over halvtimen) med omstarter, restart av posisjonsfix og feiling.

Non Volatile Memory holder på data uten ekstern strømkilde så det er feil bruk av begrepet.

Men til forsvar så har det har blitt et vanlig begrep å bruke feil. Men kjenner innlegger som en som liker å gi inntrykk av å være presis. Derfor litt spissfindigheter. Det som tidligere var volatilt CMOS minne som holdt på BIOS settinger som trenger batteri for å holde på data har blitt til Non Volatile Memory. Men dette er egentlig rett brukt om minne slik som i minnepinner der strøm ikke trengs for å holde på innholdet.

Ellers har selvsagt en GPS som slås på for første gang eller med tom almanakk (som ikke inneholder underramme 4 og 5 i GPS pakkene) alle forutsetninger for å navigere. Det tar bare lengre tid som det står over. Fordi dette inneholder omtrentlige posisjonsdata og banen til relevante satelitter for GPSens siste posisjon) Det tar 25 fullstendige rammer å få dette for første gang - eller uten subframe 4 /5. Og det tar lang tid - om utstyret klarer å få inn 12,5 minutt med rett rammer så skal den være der.

Det som er rart her er at den selv etter 12,5 minutt og full nedlasting av nyeikke klarer dette med tomt batteri.

Derfor min påstand om et dårlig design. Det gir andre feil enn slik det burde fungere.

Så rådet som er gitt her om å forsøke batteriskifte, litt uavhengig av feilen er akkurat det at det kun tar lang tid å finne posisjon oppfatter jeg som relevant og godt råd. For dårlig batteri har andre utslag også.

Da har jeg endelig tatt meg tid til å åpne soppen. Ut kom et CR 2032 batteri på 3V. Det var ikke loddet som Raymarine påstod men lett å ta ut. Kjøper nytt i morgen, men hvordan får man pakning og limt plastfilm til å bli vanntett igjen? Er det en idee å feste hele soppen med Sikaflex (etter at den er funksjonstestet). Det blir vanskelig å demontere igjen men hvis nytt batteri holder i 6 år så vil alder på plotter være 12 år og det er sikkert moden for utskifting om den fortsatt virker. Bildet viser pakningen som ble litt rufsete ved demontering.

bilde

Sushi

Har også slitt litt sist gang jeg skulle flytte båten?? No FIX - tok flere minutter før den fikk posisjon, og den "falt ut" et par ganger etterpå.(C120)...

Må nevne at jeg kjøpte ny GPS antenne (Raymarine125 tror jeg den het for 2 år siden) - da den gamle antenna var defekt......så batteriet bør vel da være OK?

Handlet på Maritim Tønsberg, som slo seg konkurs nå I vår....

Men, det kan hende jeg har et annet problem også, jeg gikk inn på GPS menyen for å sjekke satelittstatus, ser der at plotteren har 3 satelitter med sterkt signal, og 2-3 som varierer I styrke fra svakt til 50%....WAAS og EOS og en type satelitt til enabled???

Gikk litt dypere inn I GPS menyen, og her fant jeg "hundrevis" av valg for satelitt oppsett, feks Europa1965,Sweden osv.....uten at jeg husker alle...

Hva er riktig valg for oss som bor I sørøst norge da????? :confused:

PS! Fikk problemene oppe I Skienselva, så det kan kanskje være satelittskygge også? :pray:

PS! Jeg er på job offshore, så det kan hende jeg ikke husker de nøyaktige navnen på Satelittene/områdevalg og GPS antenna mi.. :blush:

Redigert av powerpuff (see edit history)

Da har jeg byttet batteri. Dette gikk relativt greit, men jeg er selvsagt litt bekymret for hvorvidt pakningen klarer å holde tett. Valgte å spraye innmaten og kontakter med CRC 6-66 og lukket soppen. Det første som skjer når jeg slår på er at GPS finner posisjon relativt fort og mye fortere enn tidligere. Deretter så begynner den å avgi alarm for å ha mistet kontakt med satellitter. Etter få sekunder finner den satellitter igjen. Dette gjentar seg flere ganger før det hele roer seg. Jeg går inn på menyen og sjekker hvor mange satellitter som er tilkoblet. Før jeg byttet batteri så klarte den 4 satellitter. Nå med nytt batteri og 10 minutters drift så klarer den 8 satellitter. Det ser med andre ut som at GPS nå er i orden. Jeg tror jeg skal vente litt med endelig konklusjon. La båten og GPS stå ubrukt noe tid for deretter å slå på og så vurdere tilkoblingen før jeg friskmelder GPSen, men det ser da veldig bra ut.

Foreløpig vil jeg si; Billa - Raymarine: 1-0. Jeg har spart 3,6 båtlaks + kabel + masse trælete arbeid på å lytte på forumet og ikke Raymarine.

Kommer tilbake med konklusjon etter noen uker.

Mvh og tusen takk for gode råd.

Sushi

Gikk litt dypere inn I GPS menyen, og her fant jeg "hundrevis" av valg for satelitt oppsett, feks Europa1965,Sweden osv.....uten at jeg husker alle...

Hva er riktig valg for oss som bor I sørøst norge da????? :confused:

Du skal sette kartdatum til WGS84.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

Da har det nye batteriet vært operativt i noen uker og båt og derfor gps har vært ubenyttet i ca 1 uke. Dette skulle tilsi manglende gps signal før batteri bytte, men nå ligger jeg utenfor Jeløya med godt signal.

For mitt tilfelle så var det altså batteriet som var problemet som det ble foreslått her på forumet. Da slapp jeg å bytte gps sopp som Raymaine mente var nødvendig. Takk for hjelpen.

bilde

Sushi

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...