Jump to content

Hvor bør jeg sette anoder for propell?


windy26

Recommended Posts

Hvis du har mulighet, så vil jeg anbefale anode på propellmutter. Akselanoder, som du klemmer rundt propellakselen, har lettere for å løsne når de etter hvert blir tæret, både av egen og andres erfaring. Bruker du akselanode, så må du også se etter at der er god margin mellom cutless-lageret og anoden, pga akselen trykkes fremover 10-12mm under max pådrag.

Link to post

LM 605: "Bruker du akselanode, så må du også se etter at der er god margin mellom cutless-lageret og anoden, pga akselen trykkes fremover 10-12mm under max pådrag."

 

Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hva er det som flekser i andre enden av akslingen ved fullt pådrag (girkasse, akselflens eller...) som krever plass til 10-12 mm vandring av drivakselen?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Det er vel bare motorfestene som flekser, så 10-12mm er vanligvis litt mye. Men i tillegg må man jo ha klaringfor kjøling av cutless lageret, så mindre enn 15mm klaring ville jeg uansett ikke ha hatt...

 

Når det er sagt så har jeg kun akselanode, og har aldri problemer med at denne løsner. Jeg skifter ut mutrene på anoden med låsemutre ved montering, og da sitter den til den er oppbrukt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...