windy26 Startet 19.September.2014 Del på Facebook Startet 19.September.2014 ser at propellen min er blitt noe rød i fargen etter noen uker i sjøvann, har hatt anode rundt akselen men er det bedre med anode på propell mutter? trenger tips om hvor jeg eller bør montere anoder da båten skal ligge i saltvann hele neste sesong , tidligere ligget i ferskvann , båten er en Nordan Family 27 med en 1995 modell 41 P-A Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Hvis du har mulighet, så vil jeg anbefale anode på propellmutter. Akselanoder, som du klemmer rundt propellakselen, har lettere for å løsne når de etter hvert blir tæret, både av egen og andres erfaring. Bruker du akselanode, så må du også se etter at der er god margin mellom cutless-lageret og anoden, pga akselen trykkes fremover 10-12mm under max pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 (redigert) LM 605: "Bruker du akselanode, så må du også se etter at der er god margin mellom cutless-lageret og anoden, pga akselen trykkes fremover 10-12mm under max pådrag." Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hva er det som flekser i andre enden av akslingen ved fullt pådrag (girkasse, akselflens eller...) som krever plass til 10-12 mm vandring av drivakselen? Redigert 19.September.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
index Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Det er vel bare motorfestene som flekser, så 10-12mm er vanligvis litt mye. Men i tillegg må man jo ha klaringfor kjøling av cutless lageret, så mindre enn 15mm klaring ville jeg uansett ikke ha hatt... Når det er sagt så har jeg kun akselanode, og har aldri problemer med at denne løsner. Jeg skifter ut mutrene på anoden med låsemutre ved montering, og da sitter den til den er oppbrukt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 (redigert) Er det Sleipner du har ? I så fall, bytt ut propellmutteren med en slik: 35mm aksling http://www.maritim.no/motor-styring/sinkanode/akselanoder/propellmutter-med-anode-35-mm-m24x2 eller 40mm aksling http://www.maritim.no/motor-styring/sinkanode/akselanoder/propellmutter-med-anode-40-mm-m24x2 Redigert 19.September.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 19.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2014 Siden propellen ser litt rød ut er det vel mulig jeg hadde dårlig kontakt på min aksel anode , har fint plass til denne i forkant av propellen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.