Jump to content

Hvor fort går du på det sakteste?

blue moon

Recommended Posts

Jeg har nå hatt min første sommer med Bavariaen, denne gjør ca 4,5 knop på tomgang med D4-300. Dette krever absolutt tilvenning i forhold til min forrige båt som jeg kunne gå svært sakte med, (115 hk påhengs). I tillegg er det litt uvant med den lille forsinkelsen i den elektroniske giroverføringen.

Utfordringen er spesielt når jeg skal inn i båsen eller ved annen finmanøvrering. Det er greit å ha kontroll på hvilken posisjon drevet står i når giret legges inn, for det "hugger" ganske godt til. Siden jeg (foreløpig) ikke har drevindikator må jeg venne meg til å telle rattomdreininger :smiley:.

I den gamle, gule båten min (Naver 29, 1978, 10 Hk Bukh-motor) går det svært sakte på laveste hastighet, så jeg har jo på sett og vis blitt vant med dette - det ble en stor overraskelse med den nye båten (44 fot, "Bruce Roberts", bygd av en bussjåfør på Nesodden, 55 Hk motor) da den gjør ca 2 knop på laveste hastighet. Løsningen er selvfølgelig å bruke girhendelen aktivt, for med 12 tonns båt inne i en trang havn føles 2 knop som temmelig stor fart.

Med alle båtene jeg har hatt har det vært svært lite fart som skulle til for å ha styring på båten - men dersom det er litt vind i lufta eller strøm i vannet kan avdriften bli stor, da må man ofte ha litt mer fart enn hva som føles behagelig for å ha kontroll på båten - eventuelt må man være svært god på å planlegge. Det hjelper forresten ikke når man har kuling rett fra siden og skal inn i en bås som er akkurat passelig stor, mellom to andre båter man helst ikke skal ha nærkontakt med - da er man rett og slett nødt til å ha litt fart for å få lagt seg inn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ca 3.5-4.0 knop med et stk VP D6-370. Da er båten litt vrien å ha kontroll på, særlig hvis det er en del vind, med kun ett drev blir det jo en del ratting.
Dette gjør f.eks Sotekanalen i medvind til en liten utfordring, spesielt med en saktegående båt foran, må jobbe med baugprop og av/på med gir.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...