blue moon Startet 20.September.2014 Link til dette innlegget Startet 20.September.2014 Prøvde en båt med Yanmars 222hk, den gikk godt og det skal være gode motorer. Men den går 4.7knop bare en setter den i gir. Er dette en vanesak eller gjør det å legge til en utfordring..? Sluregir er vel tingen her, men det hadde den ikke. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Andboats Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Saga 20 med Marna MB10A gjør 3.5 målt med GPS. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hvis det oppleves som fort, er den enkleste (og billigste) løsningen å periodevis sjalte mellom fri og forover. Du forteller ikke noe om båttype, men denne metoden kan være en utfordring dersom båten krever litt styrefart. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Kjetil1 Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Går like over 4 knop med begge motorer i gir. Og like over det halve med en motor i gir. Men har forbausende god styring selv om jer setter begge i fri... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mariell Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 1-2 kn på tomgang, 0 styring I den farten. Da er thrustere mer enn "kjekt å ha. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kallethekid Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Det er vel et kjent problem med dieselmotorer som har en noenlunde høy toppfart. Siden diesel har begrenset toppturtall må propellen være så pass "stor" at tomgangsfarten blir høy. Mener å huske at de gamle MTB-erne gjorde 12 knop på tomgang på en motor. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 jeg har mellom 4,5 og 5,5 på tomgang.. 2* D-3 190hk Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Har 2 knop på tomgang i min fairline med en kad42 og duoprop. Det med maks på 36. Gir god nok styrerespons for min del, bedre styrerespons på tomgang enn i 5-8 knop ;) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Jeg har nå hatt min første sommer med Bavariaen, denne gjør ca 4,5 knop på tomgang med D4-300. Dette krever absolutt tilvenning i forhold til min forrige båt som jeg kunne gå svært sakte med, (115 hk påhengs). I tillegg er det litt uvant med den lille forsinkelsen i den elektroniske giroverføringen. Utfordringen er spesielt når jeg skal inn i båsen eller ved annen finmanøvrering. Det er greit å ha kontroll på hvilken posisjon drevet står i når giret legges inn, for det "hugger" ganske godt til. Siden jeg (foreløpig) ikke har drevindikator må jeg venne meg til å telle rattomdreininger . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Ikke over 1 knop. Men så har jeg en Saga27 med toppfart på 7,5 knop. Og jeg har styring selv med 1 knop. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Amica Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Har samme motor som emnestarter i min Viksund 925 og gjør like over fire knop på tomgang. Føler ikke at dette er problematisk selv ved finmanøvrering. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
ROV77 Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Gjør 3.5 knop med Master'n på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 5,3 knop med princessen på tomgang..går helt fint. Har ikke støttehjul i hekk eller baug..det er litt være. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bitteliten Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Rundt 3 knop Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Ca 3 på gps med w23 m/gm v8 oh 290dp. Da kun på gir Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) 3.6 knop på to motorer. 3.0 på en motor. Helt greit. Grand Banks 36 classic 2 x VP 41 TAMD Redigert 20.September.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 1-2 knop på tomgang full kontroll, kan gå saktere også, men da får det bli 'fri' innemellom, fortsatt full kontroll ! men nå er hun ju 3/4 kjøled, betyr en hel del ! :-) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 I den gamle, gule båten min (Naver 29, 1978, 10 Hk Bukh-motor) går det svært sakte på laveste hastighet, så jeg har jo på sett og vis blitt vant med dette - det ble en stor overraskelse med den nye båten (44 fot, "Bruce Roberts", bygd av en bussjåfør på Nesodden, 55 Hk motor) da den gjør ca 2 knop på laveste hastighet. Løsningen er selvfølgelig å bruke girhendelen aktivt, for med 12 tonns båt inne i en trang havn føles 2 knop som temmelig stor fart. Med alle båtene jeg har hatt har det vært svært lite fart som skulle til for å ha styring på båten - men dersom det er litt vind i lufta eller strøm i vannet kan avdriften bli stor, da må man ofte ha litt mer fart enn hva som føles behagelig for å ha kontroll på båten - eventuelt må man være svært god på å planlegge. Det hjelper forresten ikke når man har kuling rett fra siden og skal inn i en bås som er akkurat passelig stor, mellom to andre båter man helst ikke skal ha nærkontakt med - da er man rett og slett nødt til å ha litt fart for å få lagt seg inn. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
dennrick Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 3,5-3,7 knop med en motor. Omkring 4.5 knop med begge i gir. 2xD4-300. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Tom Rør Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Mellom 3 og 4 knop på to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Ca 3.5-4.0 knop med et stk VP D6-370. Da er båten litt vrien å ha kontroll på, særlig hvis det er en del vind, med kun ett drev blir det jo en del ratting.Dette gjør f.eks Sotekanalen i medvind til en liten utfordring, spesielt med en saktegående båt foran, må jobbe med baugprop og av/på med gir. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
MajorAndy Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Som Tom. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Ca 4,5 knop på to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Ca 4,7 med begge motorene inne Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Key Freak Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Ca. 4 knop. Har sluregir, men bruker det aldri. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.