C2CV Startet 20.September.2014 Del på Facebook Startet 20.September.2014 Må vel kalles skjult feil da jeg ikke har oppdaget det før nå. Båten ble min for 14 dager siden, en Skilsø 750, 1986-modell. Oppdaget at det er kast i propellakslingen slik at til og med motoren ( VP TMD30) beveger seg når båten går framover. Ønsker kommentar på hva dette kan skyldes og hva som må gjøres. Båten ligger på sjøen, men skal snart opp. 2CV2 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Skader kan oppstå ved treff av objekter i sjøen, eller en uheldig slippsetting f.eks.. Enten må du skifte til ny aksling, eller få den rettet vist det lar seg gjøre...vist det ikke er mye avvik/kast, lar det seg gjøre å rette den.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Dette går sjølvsagt ikkje an. Sjekk oppreting! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 (redigert) Sjekk opprettingen først. Kastet kan skyldes vinkelavvik i kobling. Redigert: Enig med Fjordgubbe Redigert 20.September.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ebonita Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Skjult fejl är väl dessvärre bara det som inte kunnat eller borde kunnat upptäckas vid besiktning och provkörning. Sitér dette innlegget Link to post
baldrian Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Skru ut boltane som held flensane i hop.Skaff deg eit sett med føleblad og mål avstandenmellom flensane.All den tid det er kast vil du finne ein plassder følebladet går inn.Snu så flensane mot kvarandre og dersom opningen flyttar seg talar alt for at det er akslingen som har kast i seg og må truleg skiftast.Er akslingen bein er feilen i opprettinga av motoren.Å rette opp motoren kan vere eit møysommelig arbeid som krev tålmod.Det kan og vere viktig å få det til mens båten ligg på sjøen då det fort vert spenningar i båten på land.Ver og obs. på at dersom du dreg akslingen(flensane) frå kvarandre vil akslingen dette litt ned på grunn av tyngda.Håpar dette kan vere ei brukande forklaring . Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Baldrian, tenker du da på flensen/feste (to firkantede stålblokker) som fester akslingen til girkassa på motoren og som sitter tett på girkassa?? Skjønner ikke hvordan du kan måle noe der. Slik jeg husker det ser ut, klemmer flensen rundt akslingen ved at akslingen ligger i en halvmåneformet fordypning i hver del av flensen og så grove skruer som trekker dette sammen. Sammenmontert mener jeg det er god avstand mellom blokkene der de klemmer rundt propellakslingen. Om jeg tar skruene ut og legger de to delene av flensen mot hverandre, er det jo kontaktpunktet rundt propellakslingen som er avgjørende, ikke avstanden som kan måles i flensens ytterkanter. Selv tror jeg enten motoren ikke står beint mot akslingen, eller at akslingen er skjeiv. Sjekk oppretting: Hvordan gjør jeg det? Gode råd tas mot med takk. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Om det er skade på propellakslingen så den er skjev, hvordan for jeg tak i en ny aksling og hva koster noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) Ut fra det du skriver er du litt usikker på hvorledes dette er skrudd sammen, da kan være lurt å få med en person som kan forklare deg fremgangsmåten for oppretting. Hvis det er stor bevegelse i motoren kan det også komme av en eller flere defekte motor labber. Ny aksling kan du f.eks. kjøpe hos Sleipner. Pris avhenger av dimensjon. Redigert 21.September.2014 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Dersom motorfestene ikke er skiftet siden båten var ny i 1986, så er det vel svært sannsynlig at disse også er dårlige/defekte. Men litt skjevhet etter endel år er vel heller ikke uvanlig, så det er vel verdt et forsøk å forsøke å rette opp motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Søk litt på forumet her, så finner du mange tråder om oppretting. Jeg har bla. opprettet en slik tråd tidligere i år (eller var det i fjor høst?). Skjult mangel, tenker du å klage? Da tror jeg ikke du kommer langt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Jeg ville sendt propellen til Winrace for balansering, uannsett kast i aksling eller ei. Sjansen er ganske stor for at den er med på å lage vibrasjonen. Ny aksel er heller ikke noe som koster nattesøvnen i vinter, så keep the good spirit ! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Enig med å rette propellen Worry Dersom akselen er skjev skal det mye til at de ikke kan rette den på Sleipner, de har spesialutstyr for dette. Ellers er det jo også en mulighet for at det er kast i klemflensen også, det var det hos meg! Men antagelig ligger det meste i dårlig oppretting og slitte motorlabber. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Først så må du finne feilen, da snakker jeg om den faktiske feilen eller rotårsaken til det du opplever. Finn ut om det er akselen som har kast, oppretting av motor, motorlabber.. En bør ikke forsøke seg på å medisinere uten at man vet hva som feiler pasienten.. Er det kast i akselen så kan du bruke et enkelt måleur til fastslå dette.. Oppretting bør sjekkes, og det er beskrevet tidligere.. Motorlabber bør også sjekkes.. Disse kan dele seg om de er gamle, og da kan en oppleve mye morsomt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Slik jeg husker det ser ut, klemmer flensen rundt akslingen ved at akslingen ligger i en halvmåneformet fordypning i hver del av flensen og så grove skruer som trekker dette sammen. Sammenmontert mener jeg det er god avstand mellom blokkene der de klemmer rundt propellakslingen. Om jeg tar skruene ut og legger de to delene av flensen mot hverandre, er det jo kontaktpunktet rundt propellakslingen som er avgjørende, ikke avstanden som kan måles i flensens ytterkanter. Selv tror jeg enten motoren ikke står beint mot akslingen, eller at akslingen er skjeiv. Sjekk oppretting: Hvordan gjør jeg det? Gode råd tas mot med takk. Du tenker ett punkt for langt akterover her! Disse to firkantede blokkene henger sammen med en rund flens, som er skrudd sammen med en tilsvarende rund flens på gearet. Løsne boltene mellom de to runde og mål mellom dem som beskrevet over! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.