Jump to content

Kast i propellakslingen.


C2CV

Recommended Posts

Må vel kalles skjult feil da jeg ikke har oppdaget det før nå. Båten ble min for 14 dager siden, en Skilsø 750, 1986-modell.

Oppdaget at det er kast i propellakslingen slik at til og med motoren ( VP TMD30) beveger seg når båten går framover. Ønsker kommentar på hva dette kan skyldes og hva som må gjøres. Båten ligger på sjøen, men skal snart opp.

 

2CV2

Link to post

Skru ut boltane som held flensane i hop.Skaff deg eit sett med føleblad og mål avstandenmellom flensane.All den tid det er kast vil du finne ein plassder følebladet går inn.Snu så flensane mot kvarandre og dersom opningen flyttar seg talar alt for at det er akslingen som har kast i seg og må truleg skiftast.Er akslingen bein er feilen i opprettinga av motoren.Å rette opp motoren kan vere eit møysommelig arbeid som krev tålmod.Det kan og vere viktig å få det til mens båten ligg på sjøen då det fort vert spenningar i båten på land.Ver og obs. på at dersom du dreg akslingen(flensane) frå kvarandre vil akslingen dette litt ned på grunn av tyngda.Håpar dette kan vere ei brukande forklaring .

 

Link to post

Baldrian, tenker du da på flensen/feste (to firkantede stålblokker) som fester akslingen til girkassa på motoren og som sitter tett på girkassa?? Skjønner ikke hvordan du kan måle noe der. Slik jeg husker det ser ut, klemmer flensen rundt akslingen ved at akslingen ligger i en halvmåneformet fordypning i hver del av flensen og så grove skruer som trekker dette sammen. Sammenmontert mener jeg det er god avstand mellom blokkene der de klemmer rundt propellakslingen. Om jeg tar skruene ut og legger de to delene av flensen mot hverandre, er det jo kontaktpunktet rundt propellakslingen som er avgjørende, ikke avstanden som kan måles i flensens ytterkanter. Selv tror jeg enten motoren ikke står beint mot akslingen, eller at akslingen er skjeiv.

Sjekk oppretting: Hvordan gjør jeg det? Gode råd tas mot med takk.

Link to post

Ut fra det du skriver er du litt usikker på hvorledes dette er skrudd sammen, da kan være lurt å få med en person som kan forklare deg fremgangsmåten for oppretting. Hvis det er stor bevegelse i motoren kan det også komme av en eller flere defekte motor labber.

Ny aksling kan du f.eks. kjøpe hos Sleipner. Pris avhenger av dimensjon.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Enig med å rette propellen Worry :yesnod:

 

Dersom akselen er skjev skal det mye til at de ikke kan rette den på Sleipner, de har spesialutstyr for dette.

 

Ellers er det jo også en mulighet for at det er kast i klemflensen også, det var det hos meg! Men antagelig ligger det meste i dårlig oppretting og slitte motorlabber.

Link to post

Først så må du finne feilen, da snakker jeg om den faktiske feilen eller rotårsaken til det du opplever. Finn ut om det er akselen som har kast, oppretting av motor, motorlabber.. En bør ikke forsøke seg på å medisinere uten at man vet hva som feiler pasienten..

 

Er det kast i akselen så kan du bruke et enkelt måleur til fastslå dette.. Oppretting bør sjekkes, og det er beskrevet tidligere.. Motorlabber bør også sjekkes.. Disse kan dele seg om de er gamle, og da kan en oppleve mye morsomt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Slik jeg husker det ser ut, klemmer flensen rundt akslingen ved at akslingen ligger i en halvmåneformet fordypning i hver del av flensen og så grove skruer som trekker dette sammen. Sammenmontert mener jeg det er god avstand mellom blokkene der de klemmer rundt propellakslingen. Om jeg tar skruene ut og legger de to delene av flensen mot hverandre, er det jo kontaktpunktet rundt propellakslingen som er avgjørende, ikke avstanden som kan måles i flensens ytterkanter. Selv tror jeg enten motoren ikke står beint mot akslingen, eller at akslingen er skjeiv.

Sjekk oppretting: Hvordan gjør jeg det? Gode råd tas mot med takk.

 

Du tenker ett punkt for langt akterover her! Disse to firkantede blokkene henger sammen med en rund flens, som er skrudd sammen med en tilsvarende rund flens på gearet. Løsne boltene mellom de to runde og mål mellom dem som beskrevet over!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...