Asbjørn2 Startet 20.September.2014 Link til dette innlegget Startet 20.September.2014 (redigert) Hei På undersiden av skroget på båten min har jeg to "lister" som ligger på hver sin side helt akter, rett foran trimtabsa. De er ettermonterte og jeg lurer på hva de er gode for.. Båten er baktung, så jeg lurer på om det kan ha vært et forsøk på å løfte baken litt, men jeg kan ikke forstå annet enn at de må bremse båten noe veldig siden de er helt firkantete og ikke avrundet på noen måte. Legger ved noen dårlige bilder: Redigert 20.September.2014 av Asbjørn2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Et forsøk på QL "trim tabs"? http://www.foreandaftmarine.com/VO-QL3841717.htm Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 slik trimplanene er montert ser det jo ut som de har noe begrenset effekt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Eivind Amble hadde et stykke om tilsvarende "trim flaps", skal være skarpe kanter. Ser ut som de vil bremse veldig, men på grunn av positivt/negativt trykk vil de gi samme effekt eller bedre en normale trimflaps. De som var omtalt var vel hydrulisk styrt hvis jeg ikke husker feil, så om disse hjemmesnekkrede vil gi samme nytten kan vel bare konstruktøren her svare på Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Ser ut som du har store flater bak der igjen, da vil ikke de gjøre nytten som de skal. Hvilken motor har du i båten? Mvh Kjetil, tidligere eier av lik båt Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Autokorrektur.... Mente flaps, men det tilsvarer flater ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Autokorrektur.... Mente flaps, men det tilsvarer flater ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Interceptorer. Enkel måte å gi økt løft i hekken på. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Takk for alle svar! Så de kan ha en løftende effekt? Men er de nødvendige sammen med så store trim tabs? Ville dere beholdt de? Kjelli, motoren er en Mercruiser 7,3L D270, en stor klump på 700 kg. Hvilken motor(er) hadde du? Og hva var toppfarten? Jeg får max. 24 knop, syns det er litt lite med den motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 For meg så ser dette ut som smør på flesk. Først interceptorer så flaps som ser ut til å være montert for høyt? Jeg ville nok fjernet de hjemmesnekrede interceptorene og festet flapsene der de skal. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Hei, hadde Steyr 256, kjekk motor, men ble for liten. Monterte 60cm flaps og senket planingsterskelen til 12,5 kn. Klarte vel 22kn på en god dag. Flaps skal være en forlengelse av skroget, så jeg ville fjernet listen og flyttet flapsene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.