Jump to content

Startrele til Yanmar 3GM30F

BjOlav

Recommended Posts

Hei -

Jeg har startproblemer med min Yanmar 3GM30F (ombord i Jeanneau SO34.2, 1998-modell). Noe av problemet er referert i tidligere tråder, og gjelder periodevis svikt i startkretsen (tenning/bryter/kabler). Problemet har nå eskalert, slik at jeg ikke engang får start ved å kortslutte innslaget på startmotoren. Selv med fulladet batteri (og booster) vil ikke startmotoren dra rundt mer en 1-2 ganger før den stopper (som ved "flatt batteri" på en bil).

Med begrenset kompetanse og dertil noe famlende feilsøking, er det naturlig å henvende seg her (og ingen spørsmål er for dumme...). Før jeg tar ut startmotoren for å få den sjekka, lurer jeg på om det er startreleet som kan være gåent, eller dårlig kontakt i kabelkontakter. Og nå spørsmål 1:

Hvis jeg måler spenninga på de to polene på innslaget (solenoiden), med tenningsbryter påslått - og den viser vesentlig lavere spenning enn batterispenninga - er feilen da at det ikke kommer nok strøm fram til innslaget/startmotoren? I så fall er det grunn til å mistenke startreleet, og spørsmål nr. 2 er:

Er dette et startrele - og hvor kan jeg få tak i et nytt? (4 kontakter)

bilde

Om noen tenker at jeg er på villspor, så vil jeg gjerne ha et tips om det også :-)

BjOlav : Hvis jeg måler spenninga på de to polene på innslaget (solenoiden), med tenningsbryter påslått - og den viser vesentlig lavere spenning enn batterispenninga - er feilen da at det ikke kommer nok strøm fram til innslaget/startmotoren?

Før jeg sier meg enig med de andre må du nesten forklare hvordan du fikk måleresultatet. Forstår jeg deg rett så har du spenningsfall mellom batteri og starter selv om den ikke er aktivert, men bare med tenning på. Hvis du målte på den store + kabelen på starteren skal denne ha samme spenning som batteri. Uten at starter er aktivert skal spenningsfallet være omtrent 0.

Men så skriver du at du har målt på to poler på starteren. Det er bare en som skal ha batterispenning når kun tenning er påslått så jeg er litt usikker på hvordan denne målingen har foregått.

Det er klart at hvis du har lavere spenning ved starter med kun tenning på, så hjelper det neppe med nytt batteri, booster eller kortslutning av starter, når strømmen ikke kommer frem til starter.

Har du sjekket minuskabelen at den er skikkelig festet i motor? Var det svilukt når du prøvde ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...