Jump to content

Småbåtregisteret legges ned


Stormwatch

Recommended Posts

Siv har sagt opp avtalen med RS f.o.m. 01.11.2014.

RS ønsker å lage nytt "lekeregister" ut fra databasene de har ifm Småbåtregisteret og Securmark.

http://www.redningsselskapet.no/forsiden/et-sterkere-og-bedre-båtregister

 

 

Kommentar fra moderator: Se linken postet i dette innlegget, "Samfunnsøkonomisk analyse av gevinster ved et obligatorisk småbåtregister". (Utgitt av Finansnæringens Fellesorganisasjon)

Det ligger flere artikler hos Finans Norge, søk på småbåtregisteret.

Link to post
Share on other sites

Dette her er skivebom fra staten så det holder. Legge til rette for mange registre er helt bak mål. Da blir det jo masse registre å sjekke neste gang vi skal kjøpe båt, for skal vi da stole på selger at han ikke har registrert den på ulike måter i ulike registre? Samme blir det med forsikringsselskapene som må sjekke.

 

Jeg håper RS lykkes med sitt register så det blir det toneangivende registeret!

Link to post
Share on other sites

Det var ikke et sekund for tidlig, så får man håpe at dette ikke er starten på et nytt obligatorisk register styrt av private interesser som RS, men de ønsker selvfølgelig å "jobbe videre" med sitt register ettersom det er en gullgruve og ren svindel.

 

Tillater meg og være uenig med deg adeno.

Er av den oppfatning at vi trenger ett obligatorisk register, og at det burde være pålagt å registrere båten sin (jeg jobber ikke for RS, om du tenker det nå)

Men dersom vi får ett register som fungerer, og alle må registrere båtene sine så vil vi slippe mye unødige leteaksjoner etter båter som blir funnet drivende.(som ett eksempel)

Det er årlig mange leteaksjoner etter folk man antar har ramlet i vannet fra båt, så viser det seg at den "bare" har drevet avgårde, og de selv sitter hjemme i stua. Dette koster årlig mye penger i leteaksjoner.

Men det er min mening da.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Vi har jo det ordinære skipsregisteret som er en velfungerende ordning for dem som ønsker å registrere båten. Akseptert av finansinstitusjoner og til tross for noen kr i oppstart er det ingen årsavgift for å være registert (skulle jo bare mangle, er jo ikke noe arbeide å vedlikeholde et medlemskap i registeret). Registreringsnummer i reflekterende materiale får man også.

 

Securmark har nok en plass i markedet som tyverireduserende tiltak, men ser ikke behov for noen register utover Skipsregisteret.

 

Angående søk etter drivende båter løses dette like greit med et klistremerke i båten med tlf til eier. Slike kan man få her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke gratis å registrere bilen din, og jeg regner med de fleste er glad for at man kan sjekke litt rundt bilene man kjøper når man handler bil?

Det burde være det samme med båter, dette er jo en "trygghet" for kjøper, eller eier om båten sliter seg eller blir stjålet? Min båt er registrert og jeg fikk det lille båtkortet med info om båt, motor og eier. passer fint i lommeboka vedsiden av båtførerbeviset. så lenge systemet er fungerende og gjøres skikkelig er jeg villig til å betale de fjelldollarene dette koster meg. noe annet vil vel være dumt? dersom RS virkelig vil gjøre dette fungerende er det tommel opp fra meg

Link to post
Share on other sites

En bør innføre lignende registrering som vi har på kjøretøy her i landet, og som alle tar som en selvfølge.

 

Tenk det anarkiet det hadde vært om det hadde vært en frivillig greie om en ville registrere bilen sin....

 

For ikke å snakke om hvilken drømmeverden for all verdens tyver.....slik har vi det på sjøen nå...

Link to post
Share on other sites

For ett eller 2 år siden som kom det en ny regel om at man måtte ha båt registrert i småbåtregistrert for å levere fisk etc som fritids fisker.

Lurer på hva de har tenkt og gjøre nå jeg da vist dette registeret forsvinner ....

 

Tipper det var endel folk som registrerte båten i denne eneste fordel.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

for de minste båtene, er vel småbåtregisteret alternativet, og at de blander inn etatene og finansnorge er vel naturlig, da dette går på import, tyveri og belåning. at tollvesenet skal se mva kvitteringen din er en ting. men om båten din plutselig er borte en dag, så er det jo fint å få den igjen om de finner den?

og det er jo ganske mange båter som er belånt, og å få på plass ett system som gjør dette lettere for lånetaker og låneinstutisjon bør jo være pluss for de fleste som låner?

Jeg jobber ikke i RS, men ser en del fordeler med ett register. skal ingen vite at du eier båt i forhold til skatt og annet, så får man registrere den på firma :clap:

Link to post
Share on other sites

Mitt forsikringsselskap krever registrering. Antar at en del andre forsikringsselskaper også har dette som vilkår.

 

For øvrig ble jeg i sommer ringt opp av småbåtrregisteret som ville ha bekreftet at jeg hadde solgt min forrige båt, fordi ny eier ville registrere den. Så registeret har også en funksjon ved å gjøre det vanskeligere å omsette stjålne båter som er registrert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...