Jump to content

Småbåtregisteret legges ned


Stormwatch

Recommended Posts

Når man registrerer en bil så kan man være trygg på at bilen er din og at ingen kan komme å kreve den tilbake siden de har registrert den en annen plass tidligere. Slik er det ikke med båt i dag.

 

Et statlig drevet register der man betaler en engangsavgift for å få båten skikkelig registrert er tingen. Gjerne slik at påhengere også er med og at skifte av påhenger medfører at du må fornye registreringen.

Link to post
Share on other sites

[...]Min stemme går til et obligatorisk statlig drevet register etter selvkostprinsippet!

Ja, det høres jo fint ut. Men hva er "selvkost"? Kan fort bli dyrt om dette registeret kapres av en eller annen distrikstpolitisk hestehandel som ender i 100+ "varige og lønnsomme" arbeidsplasser i en fraflyttingstruet bygd og gjerne kontorplass i ett "signalbygg" til en høvelig dynge millioner. Lar seg sikkert ordne til omtrent 1000-lappen per båt per år... Fint og flott for velbemidlede herrer fra velmøblerte hjem som gjerne vil låne litt ekstra til en standsmessig båt, men gode penger rett i dass for oss som har en 2-3-4 båter av variabel verdi og helt vanlig jobb og inntekt.

Link to post
Share on other sites

Når man registrerer en bil så kan man være trygg på at bilen er din og at ingen kan komme å kreve den tilbake siden de har registrert den en annen plass tidligere.

 

Når man registrer en bil så kan man ikke være trygg på noe som helst, det kan fremdeles være heftelser og dette må man selv sjekke i løsøreregisteret som administreres av Brønnøysundregistrene.

Som en sammenligning er det også verdt å merke seg at svenskene ikke har omregistreringsavgift, og det er helt hårreisende at det skal koste 15-20 000,- å omregistrere en nyere bil i Norge, for å ikke snakke om tilhengere og annet.

 

Dersom et båtregister legges opp på samme måte som dagens kjøretøysregister er jeg sterkt i mot, og jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at noen ønsker pålagt registrering og forsikring av fritidsbåter !

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil også støtte et pålagt register av båter.

 

En registrert skjærgårds jeep i dag, kan stjeles, RS registreringen kan rives av, og båten kan rimelig trygt brukes uten at noen aner at den er stjålet..fordi den da er en av mange tusen lovlige uregistrerte båter her i landet...dette anarkiet kan vi ikke leve med lenger.

 

Et statlig register trenger ikke bli skremmende dyrt, faktisk var Tollvesenets register, som faktisk funket veldig godt, mye billigere en det RS driver i dag...

 

En stjålet bil, der registrerings skiltene er fjernet, ville ikke ha et langt liv på landeveien...så enkelt er det...

Link to post
Share on other sites

Vel, smaken er som baken, ansvarsforsikring på fritidsbåter er vel omtrent så nære lovlig organisert svindel man kommer, etter min mening, og å lovfeste noe slikt er helt galskap.

 

På en god nummer to kommer avgiftene på kjøretøy i Norge, og at noen ønsker lover som gjør båtlivet til nok en melkeku for staten er helt uforståelig for meg, for å tro at noe slikt i lengden vil bli drevet idealistisk etter kostnadsprinsippet i dette landet, er som å tro på julenissen.

Den dagen staten ser at man kan legge diverse avgifter på båter verdt millioner, som for de fleste er luksusgoder, så vil man etter alle solemerker sette disse avgiftene relativt høyt, og den dagen regner jeg ikke med at noen her kommer til å klage.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo snart ny båtsessong og da kommer det vel en faktura på nytt år uansett, så den vil du jo få. mulig den er litt høyere enn tidligere, men de utgiftene som følger det å ha båt er vel dette den biloligste posten?

Fakturaen jeg har mottatt er for omregistrering av en nyinnkjøpt båt, håper jeg slipper slike fakturaer hvert år :pray:

Det er ikke omregistreringen som er den største kostnadsdriveren nei, spørsmålet var rent prinsipielt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

Den dagen staten ser at man kan legge diverse avgifter på båter verdt millioner, som for de fleste er luksusgoder, så vil man etter alle solemerker sette disse avgiftene relativt høyt, og den dagen regner jeg ikke med at noen her kommer til å klage.

 

Jo, den farene er til stedet Adeno, men det anarki vi har i registreringen nå kan vi ikke være bekjent av...det er kun kriminelle som nyter godt av det..

 

Og husk, når Tollvesenet drev det sist gang, så var det mye billigere en når RS tok over jobben..

 

Ang tvungen ansvars forsikring er jeg enig med deg, siden den ikke fungerer som ansvars forsikring på bil, men det er en annen sak...

Link to post
Share on other sites

Registringsplikt av båt skulle vært lovfestet sammen med krav til at kjennemerker skal plasseres tydelig på båten. UTEN at det blir det prisnivået som er på bil, ved reg./omreg som forøvrig er forkastelig.

 

ansvarsforsikring skulle selvfølgelig vært knyttet opp mot kjennemerket.

 

F.eks ganske umulig å anmelde dustekjøring av en båttype med ett utseende det finnes xxx antall av i et område. For å ikke snakke om å gjenkjenne stjålet båt.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

..., ansvarsforsikring på fritidsbåter er vel omtrent så nære lovlig organisert svindel man kommer, etter min mening, og å lovfeste noe slikt er helt galskap....

 

Det er ikke forsikringsselskapene som har laget erstatningslovgivningen til sjøs. Og tvert om så er det vel bilforsikringen (objektivt ansvar) som er unntaket i all erstatningsrett hvor det ellers hevdes et uaktsomhetsprinsipp.

Dropp gjerne ansvarsforsikringen på båten, den er jo frivillig, men skulle en situasjon faktisk inntreffe hvor du blir idømt ansvar, kan det tross alt bli ganske dyrt.

Ansvarsforsikringen på min båt koster ikke mye.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle du først bli idømt ansvar, så er du over på uforsvarlig opptreden, og ikke et hendelig uhell, og du vil sannsynligvis uansett få problemer med forsikringsselskapet ditt, men dette er diskutert tidligere.

Min mening er altså at jeg ikke ønsker å lovpålegge en forsikring som i de aller fleste tilfeller ikke vil komme til utbetaling, og som kun selskapene tjener på. Jeg tror også at dersom slik forsikring ble pålagt, så ville nok prisen stige betraktelig.

 

Og igjen, i Sverige er det et dokumentgebyr på noen tikroner for å omregistrere biler, ettersom det står i stil til arbeidet som kreves.

I Norge ligger i skrivende stund omregistreringsavgiften for enkelte kjøretøy på så mye som 17 223,- kroner.

 

At noen tror at det å få en registreringsplikt på båt vil gagne deres båthold i særlig stor grad, er etter min mening temmelig naivt, det vil i de aller fleste tilfeller kun gagne staten, og kanskje gjøre det litt enklere for de som har et stort behov for å anmelde andre båtførere i tide og utide.

Link to post
Share on other sites

Håpløst med et register på ting som ikke har karroserinr.eller tilsvarende (HIN-nr)

Min nyeste båt, utenom en gummibåt fra 2005, er fra 1977, og jeg har 6 båter på vannet for øyeblikket.

Ingen av dem har noen spesielle innslåtte nummer.

Dvs. at reg. nummer kun baserer seg på hva jeg finner fram til av håndskrevne kontrakter og gamle "kvitteringer".

I praksis kan jeg registrere en gammel tømmerstokk, eller f.eks.ingenting for så å klistre nummeret på hva jeg vil

senere.

Man kan umulig sammenligne dette med å registrere en bil.

For oss som husker litt tilbake, var det også obligatorisk å registrere småbåter som gummibåter og f.eks. prammen

til faren min som hadde gått på en innsjø siden 1962. Unødvendig var vel en underdrivelse.

(og vi gjorde det ikke)

 

Kanskje bedre å ha påbud om å sette tlf.nummer på båten for dem som liker flere påbud? Det oppfyller mange av

argumentene de kommer med.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har kjøpt en gh som har skiftet eier endel ganger, forrige eier hadde ikke anelse om navnet på han som solgte båten.

Han kjøpte båten fra en kompis som hadde lånt båten fra en avdød onkel.. osv osv.. ga opp hele greiene. :) Båten hadde ett registreringsnummer når jeg kjøpte den.

Men i oppussingsens kamp og hete vart nummeret varma vekk uten tanke på omregistrering! Produksjonsnummeret som står på båten gir ingen svar på eier i di registera jeg har snakka med. så båten forblir uregistrert og uforsikra..

Link to post
Share on other sites

Jeg ser kun en positiv ting med registrering av båt. Det å minske kjansen for at kjeltringene kan selge stjålne båter. Man har ihvertfall litt kontroll på hva man kjøper.

 

Jeg er redd staten kan finne på mye rart med avgiftslegging om de skulle hatt ansvaret for dette, spesielt nå som HK avgiften er tatt bort, og veibruksavgiften som som ikke er der på dieselen.

 

Nå er jeg glad for at jeg har somlet med registreringen av min båt, ikke at det er den store summen men jeg liker ikke å kaste penger ut av vinduet. Regner jo med at om det er noen andre som skal ta over evt et nytt register så må alle registrere seg på nytt med ny registreringsavgift.

 

Jeg er for et enkelt system med registreringsavgift som står i sammenheng med hva det koster og drifte et register. Men det må gjøre nytte for seg, og da må det vel først og fremst bli sånn at reg.nr må freses inn i skroget et eller annet sted for å gjøre det vanskeligere for kjeltringene. Altså, skal man ha et register må det bli seriøst, hvis ikke kan man bare la være. Et poppa skilt med serienr er ikke nok i mine øyne.

 

Hilsen Kaptein Gjelseth med et skinnende nytt nick :-)

Link to post
Share on other sites

Har nylig kjøpt meg båt og fikk i dag regning fra RS for omregistrering i småbåtregisteret..

Føles noe unødvendig hvis registeret "legges ned" omtrent samtidig som betalingsfristen :clap:

samme her. De ringte tilogmed og hadde ordnet med omregistreringen for meg, nå rett før de skal legge ned. Føler meg nesten litt lurt..

 

Jeg fikk Mail av de for over et år siden at de kunne skaffe de opplysningene jeg manglet for å registrere.. Jeg takket ja.. Nå over 1 år senere ordner de det rett før det skal legges ned.. Merkelig

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vil også støtte et pålagt register av båter.

 

En registrert skjærgårds jeep i dag, kan stjeles, RS registreringen kan rives av, og båten kan rimelig trygt brukes uten at noen aner at den er stjålet..fordi den da er en av mange tusen lovlige uregistrerte båter her i landet...dette anarkiet kan vi ikke leve med lenger.

 

Et statlig register trenger ikke bli skremmende dyrt, faktisk var Tollvesenets register, som faktisk funket veldig godt, mye billigere en det RS driver i dag...

 

En stjålet bil, der registrerings skiltene er fjernet, ville ikke ha et langt liv på landeveien...så enkelt er det...

Småbåtregisteret, mens det lå under Toll- og avgiftsetaten, var dyrt i drift. Rundt 10 -20 millioner i året, hvis jeg ikke husker feil (slår man opp i en St.prp. Nr 1 for Finansdepartementet fra 99/2000 burde det stå der - kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten). Eget kontor i Fredrikstad, ansatte,administrasjon, rutiner, systemer, osv. osv. Kostnadene ved registeret var da ennå ikke veltet over på båteierne før det ble overført til RS, men det var ikke langt unna, man ventet bare på at registeret var etablert og at de fleste småbåtene var registrert.

 

Systemmessig lå dette registeret som en modul Tvist 2000, som er/var Toll- og avgiftstetans regnskaps- og innfordringssystem, og som er nøyaktig det samme systemet som benyttes for å fastsette og innkreve bl.a. bilavgiftene, mv. Egen avgiftsfastellsesmodul var klargjort, og systemet var helt klart til å beregne avgifter osv. på båtene. Bare et tastetrykk unna. Så her skal man ha ingen illusjoner om hensikten med registeret. Og samlet avgiftsproveny ville ha vært betydelig over driftskostnadene.

 

Og det var derfor P.K. Foss fikk lempet registeret ut fra Toll- og avgiftsetaten og til RS, for å hindre at etterfølgere skulle finne på å resirkulere gamle idéer.

 

Ja, det er et problem med stjålne båter, men alternativer i statlig regi er heller ikke forlokkende. Sannsynligvis vil et statlig register koste langt mer enn økt forsikringspremie pga. at det ikke finnes et register.

Link to post
Share on other sites

Ja, det høres jo fint ut. Men hva er "selvkost"?

 

Selvkost er selvkost. Dette er et prinsipp som følges også på hva du må betale i renovasjon og nettleie for strømmen du bruker. Vedtas av Stortinget, og det er streng kontroll og sterke krav til dokumentasjon så det vil fungerer greit selv om mange sikkert er skeptiske til det også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I den tiden vi hadde tollvesenets register var en av de ansatte der medlem på bp.
Dessverre er innleggene fra den tiden forsvunnet i forbindelse med en oppgradering av forumet. (Jeg finner de i hvert fall ikke.)

Kommentar fra moderator: De ligger nok her, vi har ikke mistet båt-innhold ifm oppgraderinger. Men å finne dem kan bli vanskelig om man ikke husker noe nøkkelord.
Det er kun ved grove regelbrudd at innlegg på Båtforumet slettes.

 

Ut fra min hukommelse:
De var 6 ansatte som drev registeret. (Husker ikke om alle var fulltidsansatt.)
Eneste inntekt var avgift ved omregistrering. Mener den lå på 300 kr. dengang. (Antagelig dyrere enn dagens kr 400 når inflasjon tas hensyn til.)
Det ble sagt at dette var nok inntekter til at registeret var selvfinansiert.

En av årsakene til at dette registeret ble avviklet var redselen for det skulle innføres årsavgift for båter på lik linje med det som finnes for biler.
Årsaken til redselen var at registeret lå under tollvesenet og ikke en etat som hadde med det maritime å gjøre.

Og under over alle undere, årsavgiften som var uønsket kom når NSSR (RS) tok over driften! (Først kr 100, raskt øket til kr 200.) :crazy:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Litt mer info her:

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/fritt-fram-alle-som-vil-etablere-småbåtregister

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2184801

 

Mener at forsikringsselskapet Tryg krevde at båten var registrert i småbåtregisteret for å få den forsikret.

Blir vel endel som må forandre praksis fremover..

 

larss

Link to post
Share on other sites

Det er jo pussig at Redningsselskapet nå skal lage "Norges beste og mest komplette båtregister", når de har hatt Norges eneste og mest kronglete register i en årrekke.

 

Først når de mister monopolet sitt, skal de altså sette inn alle kluter for å forsøke å lage noe som faktisk er brukbart.

Pussig fremgangsmåte, og man kan kanskje fundere på hvorvidt de ville beholdt avtalen dersom de hadde laget noe som fungerer og var nyttig i stedet for å bare kreve inn avgifter.

Link to post
Share on other sites

Er også skeptisk til hvorfor RS nå, når de mister konsesjonen sin, plutselig skal kunne svinge opp med et mye bedre register...

 

 

I mine øyne fikk de fikk muligheten rett i fanget, men misbrukte den til å bare tenke på sope inn lettjente penger...

 

Samtidig mener jeg det er myndighetenes ansvar å få på plass et register som fungerer, slik det Tollvesenet hadde...

 

Til og med det frie USA har pålagt registrering av lystbåter...

Link to post
Share on other sites

 

Nei, det gjør de ikke.

Båten min har Identitetsbevis fra SD.

Det holdt.

Mitt forsikring sel... skulle også ha reg nr. før de ville selge meg en forsikkring, Når jeg sa at båten aldrig har vært reg. så fikk jeg ikke forsikkre den. (er en 17 f Buster med 75hk)

Hva er SD ?

 

og kunne vi ikke bare brukt HIN nr på båtene i et reg, de er jo godt merka,

så fikke heller de som bygger selv sørge for å få et slikt nr, fra en statlig kontrolorg.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...