Jump to content

Småbåtregisteret legges ned

Stormwatch

Recommended Posts

Synes dette er greit og helt forventet av regjeringen

Både Siv Jensens finansdepartement og Monica Mælands næringsdepartement bekrefter til Båtmagasinet at avtalen med Redningsselskapet vil opphøre 1.november og at staten ikke har noen avtalerettslige forpliktelser etter den dato. Ingen av departementene ser noen grunn til å formalisere videre drift av Småbåtregisteret og at alle som vil bare kan etablere seg med tilsvarende tjenester.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja en kunne vel ikke forvente noe annet. Man tenker som følgende ..."har men råd til ha en kostbar båt å leke seg med har man råd til å betale for et dyrt privat register". 2. akt: Da har man råd til å reise med med privatisert jernbane. Da har man råd til å la ungene gå på private skoler. 3.akt Da har man råd til å tegne privat helseforsikring for å få røske ut den svarte lunga på en privat klinikk. osv osv

Det som er bra er at dette konkurranseutsettes og det blir fritt frem og starte sitt eget register.. Kostnaden for dette må selvsagt båteieren betale, noe annet skulle da bare mangle..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hadde jeg ment det var monopol så hadde jeg skrevet det.. det skjønner alle som kan lese..

Men du skriver jo at det "konkurranseutsettes", hvordan mener du dette konkurranseutsettes ?

Hvem skal stå for den utsetting ?

Til forskjell fra hva, hvordan er det annerledes enn det er i dag, utover at RS ikke har statlig støtte for sitt register ?

Hvordan ender båteierene opp med å betale for dette, og hvem mener du betaler for registeret til RS ?

Hele det innlegget ovenfor er jo bare pølsevev, så må man jo nesten lure på hvor du tar dette fra ?

Siden RSSR ikke har statlig støtte gjennom avtalen så blir konkurransen på like vilkår...noe som er bra etter mitt syn...Nå statsstøtten forsvinner så blir driften normalt dyrere. .Dette må selvsagt brukerne av registret betale.. Dette trodde jeg var elementært, men åpenbart ikke for alle.. Om Staten subsidierer driften, og denne subsidien bortfaller så må noen dekke dette tapet ..

Siden RSSR ikke har statlig støtte gjennom avtalen så blir konkurransen på like vilkår...noe som er bra etter mitt syn...Nå statsstøtten forsvinner så blir driften normalt dyrere. .Dette må selvsagt brukerne av registret betale.. Dette trodde jeg var elementært, men åpenbart ikke for alle.. Om Staten subsidierer driften, og denne subsidien bortfaller så må noen dekke dette tapet ..

Er vel hele poenget til Adeno, RS har ikke statsstøtte til drift av registeret i dag...

Hvorfor ble da det registret vi hadde lagt end da?.. Tenker da på det som ble nedlagt i 2003 og overført som frivillig til RSSR

Registreringsplikten etter lov om fritids- og småbåter opphørte allerede fra 1. januar 2003, slik at småbåtregisteret siden den gang har vært en frivillig ordning for båteierne. I Ot.prp. nr. 1 (2002-2003) kapittel 12 uttalte Regjeringen at en ville foreslå å avvikle registreringsplikten. Bakgrunnen var at man ikke anså det aktuelt å innføre båtavgift, og at man ikke så behovet for en obligatorisk registrering på dette private området som så stort at det rettferdiggjør en offentligrettslig, straffesanksjonert meldeplikt. Etter at småbåtregistreringen ble en privat, frivillig ordning er det ikke lenger behov for lovregulering av registreringen i det nye småbåtregisteret.

Det er jo greit, da har regjeringen talt.. og det er vel lite som tyder på at den nye regjeringen ønsker ett obligatorisk register igjen.. i 2003 var det vel delvis samme koster som feide i regjeringskorridorene som i dag .. En innføring at nytt register nå vil jo være misbruk av statlige midler og gir økt byråkrati...

Hvorfor vil det være misbruk av statlige midler ?

Som tidligere nevnt, staten har ved flere anledninger vært nære på å avgiftsbelegge fritidsbåter på lik linje med biler, tilhengere, mopeder, snøscootere og alt annet her i landet, men ved siste korsvei så hadde man alt klart, men regjeringen valgte å privatiserte registeret i stedet nettopp for å unngå avgifter på fritidsbåter.

De som tror at et offentlig obligatorisk register blir noen gavepakke til de som har råd til å kjøpe seg fritidsbåt, tar nok grundig feil.

All fornuft og tidligere avgiftspolitikk tilsier at man avgiftsbelegger fritidsbåter høyt, ettersom det er et unødvendig formuesgode hvor de som har god råd kjøper båter til summer langt over en enebolig eller to.

Et slikt register vil være en melkeku, og som alle avgifter så går pengene rett i statskassen, og ikke nødvendigvis tilbake til tiltak som gavner båtfolk.

At båteiere ønsker noe slikt, er igjen for meg helt uforståelig, men som mye annet så er det mange som er så naive at de tror et slikt register vil ha noen betydning for tyveri og annen kriminalitet med båter, noe som er lite sannsynlig.

Først om noen år når "båtbruksavgiften", omregistreringsavgift, forurensingsavgift og regninger på andre ymse ordninger et slikt register åpner for, dumper ned i postkassen, forstår man hva man har gjort, men som med momsen som var "midlertidig", så fjernes aldri slike avgifter igjen.

Lykke til, jeg har båtplass på andre siden av grensen jeg kan bruke, og har ikke tenkt til å være med på å betale.

Redigert av adeneo (see edit history)

Staten bruke titalls millioner på å bygge opp registret gjennom Tollvesenet, dette ble nedlagt med ett pennstrøk av et av dagens regjeringspartier.. Rett og slett på ideologisk grunnlag.. Skal de bygge dette opp på nytt, så vil det koste statlige kroner igjen, med mindre hele regningen faller på båteierne. Noe som ville være det eneste rette.. Men det tror jeg dessverre ikke vil hende.. Videre så vil dagens regjering selvsagt tape ansikt, og nærmet bli rævkjørt for feilvurdering sist da de la dette ned..

Mulig det kommer et nytt obligatorisk felles register engang i fremtiden, men ikke med dagens regjering. i denne stortingsperioden.. Setter ei flaske Cognac på denne påstanden, den første utenom en er velkommen til å vedde imot..(står seg frem til oktober 2017)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Rolig nå SV ikke politikk her vet du...

Vet ikke adeno, men jeg kjenner en del folk innen forsikrings bransjen som er rimelig fortvilt over at det ikke er obligatorisk reg. på båt.

Forestill deg frivillig reg.på bil ? hadde det vært ønskelig ?

Kan ikke se annet en at et frivillig register, slik vi har nå, er en gavepakke til båt tyver...

Men det faller på sin egen urimelighet at et register vil ha noen betydning på tyveri av båter, vi har ikke noe kontrollorgan og ei heller merking som gjør at et register vil hindre tyverier.

Dersom jeg var kriminell, hvor vanskelig er det å rive av et klistremerke med et registreringsnummer på, og hvor vanskelig vil det være å forfalske noen salgsmeldinger for å få båten registrert ?

På bil så har produsentene og bransjen egne systemer for merking av kjøretøy, vi har jevnlige kontroller av kjøretøy, både på verksteder og av politi/vegvesen, og likevel så stjeles det biler over en lav sko, hva i alle dager får deg til å tro at et båtregister vil ha noen som helst betydning ?

Redigert av adeneo (see edit history)

I dag kan en båt kjøre rundt uten kjennemerke, den kan være stjålet, politiet kan stå på siden av den, og har ikke anelse ....

Med pålagt registernr på alle båter, hvordan tror du samme situasjon ville vært ?

Hadde du som biltyv følt deg komfortabel med å kjøre rundt i byen uten skilt på bilen ? hvor lenge tror du du kunne brukt den bilen uten skilt ?

Hvorfor vil det være misbruk av statlige midler ?

Som tidligere nevnt, staten har ved flere anledninger vært nære på å avgiftsbelegge fritidsbåter på lik linje med biler, tilhengere, mopeder, snøscootere og alt annet her i landet, men ved siste korsvei så hadde man alt klart, men regjeringen valgte å privatiserte registeret i stedet nettopp for å unngå avgifter på fritidsbåter.

De som tror at et offentlig obligatorisk register blir noen gavepakke til de som har råd til å kjøpe seg fritidsbåt, tar nok grundig feil.

All fornuft og tidligere avgiftspolitikk tilsier at man avgiftsbelegger fritidsbåter høyt, ettersom det er et unødvendig formuesgode hvor de som har god råd kjøper båter til summer langt over en enebolig eller to.

Et slikt register vil være en melkeku, og som alle avgifter så går pengene rett i statskassen, og ikke nødvendigvis tilbake til tiltak som gavner båtfolk.

At båteiere ønsker noe slikt, er igjen for meg helt uforståelig, men som mye annet så er det mange som er så naive at de tror et slikt register vil ha noen betydning for tyveri og annen kriminalitet med båter, noe som er lite sannsynlig.

Først om noen år når "båtbruksavgiften", omregistreringsavgift, forurensingsavgift og regninger på andre ymse ordninger et slikt register åpner for, dumper ned i postkassen, forstår man hva man har gjort, men som med momsen som var "midlertidig", så fjernes aldri slike avgifter igjen.

Lykke til, jeg har båtplass på andre siden av grensen jeg kan bruke, og har ikke tenkt til å være med på å betale.

Er det noe historisk belegg for de påstander, eller rettere sagt rene spekulasjoner, som du fremsetter her?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...