Jump to content

Småbåtregisteret legges ned


Stormwatch

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Du mener at det var dumt å fjerne HK avgiften ?? Jeg tror nok at jeg har hele båtfolket med meg på at det var fornuftig. :yesnod:

 

Nå får vi vente å se når statsbudsjettet kommer. At det totalt sett blir mindre avgifter burde ikke komme som en overraskelse noe jeg tror båtfolket kommer til å sette pris på. :wink:

 

På med lesebrillene, jeg skrev akkurat at det var smart å fjerne hk-avgiften med tanke på at man får inn mer gjennom den rekordøkte drivstoffavgiften om motorsalget og bruken øker. ;-)

----

 

Og CB, ser du balansen i ting? Man fjerner en avgift, en engangsavgift ved kjøp, og kliner til med rekordøkning i en annen avgift som rammer bruken. Det er er reinspikka miljøprofil over en slik avgiftsomlegging, hverken mer eller mindre.

 

Man rammer bruken av drivstoffintensive båter, mens et lite plaster på såret med hk-avgiften gjøre alle så blide selv om virkningen kun er til stede et lite øyeblikk mens drivstoffavgiften kommer til å være der i all evighet og gi penger inn til staten.

 

Har du tenkt på at ingen sparer en krone på hk- avgiften i dag? Noen få fikk utsatt kjøpet over datoen for fjerning og det var det. Nå er prisen lik for alle i overskuelig fremtid. Dette jevnet seg ut i markedet i samme øyeblikk som avgiften ble fjernet.

 

Så ja, jeg er overrasket, selvfølgelig positivt. En rekordstor avgiftsøkning som rammer bruk av store fossilbrennere er gode greier.

 

Og det belyser det vi drøfter, et småbåtregister er overhodet ikke noen forutsetning for avgifter som rammer båtbruk. Dagens regjering klarer seg fint uten. Det er jo dyktige og smarte folk som styrer. Å klare å vri avgifter over fra kjøp/eierskap til bruk samtidig som de får honnør fra sine velgere tyder vel egentlig på noe nær genialitet. Godt jobba!

Link to post

Jeg håper som du at drivstoff avgiften går ned, det ser vi vel først straks statsbudsjettet dukker opp om kort tid.

 

Ellers er det vel ikke helt riktig du du skriver. Prisene på motor er redusert over hele linjen i forhold til tidligere slik at bortfall av hk avgiften har kommet forbruker til gode. Nå er det ofte slik med avgifter at det tar noe tid før prisene på sluttproduktet blir justert noe som heter treghet i markedet.

 

Generelt er det vel riktig å vri avgifter over på bruk fremfor å fordele en avgift på alle innbyggere. Jeg er f.eks ikke interessert i å være med på å betale for bruk av campingvogn :-)) (kun eksempel) :giggle:

 

At et småbåtregister koster lite å drifte i disse datatider er vi vel enige om. Ekstra avgifter til dette burde være unødvendig men at enhver med båt i register spytter inn 50 kr i året burde være realistisk sågar noe en kan leve med. Det skal bli spennende å se hva redningsselskapet kommer frem til. Mulig det bør være obligatorisk dog er det ikke nødvendig slik jeg ser det men blir det obligatorisk er det naturligvis en større mulighet for at staten etterhvert innfører unødvendige avgifter. Det viktige nå er vel å bli kvitt så mange avgifter som mulig for båtfolket.

 

Av erfaring vet en at det nok kommer andre regjeringer i fremtiden, sågar av avgiftskåt karakter, dessverre. Å tro noe annet er vel å lure seg selv :yesnod:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Flott at du la ut den linken, har bare skumlest men la merke til følgende

 

 

Den mest åpenbare ulempen ved å ikke å ha et register er at data for styring og
planlegging totalt mangler. Denne effekten forplanter seg til alle aktører som kunne ha
benyttet eller ville ha benytte et register om det fantes siden de da er nødt til å innrette
seg på en helt annen måte. Bruk av enkeltundersøkelser vil heller aldri kunne erstatte
informasjonen fra et obligatorisk register som oppdateres løpende.
Fraværet av et båtregister har medført et stort sort hull som berører veldig mange
parter og fører til manglende kunnskaper og unødige kostnader.
Legger til noe selv.
Den åpenbare fordelen ved IKKE å ha et register er muligheten for styrende organer til å bruke registeret for å påføre båtfolket ekstra ordinære avgifter ved en senere anledning.
Konklusjon:
Jeg har ikke konkludert, har du Mouche ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Guest Avmønstret#
"Nedleggelsen av det obligatoriske båtregisteret i regi av Tollvesenet og fraværet av registerinformasjon har påført samfunnsaktører som

hovedredningssentral, politi, kommuner, forsikringsselskaper, båteiere, næringen og tollvesen økte kostnader. Kostnader som langt overstiger driftskostnadene ved registeret som ble lagt ned. "


Er en trist situasjon (i dagens situasjon med kuttet til RS sitt småbåtregister) når en liten gruppering i vippeposisjon sine udokumenterte og påtatte avgiftsfrykt rett og slett påfører folk flest og samfunnet store ulemper og kostnader.


Kanskje, isolert sett, greit å kutte støtten til RS sitt register i et marked med konkurranse (securemark), men det er ingen løsning. Det burde selvsagt bli tatt initiativ til et nytt register med obligatorisk registrering, gjerne lagt ut på anbud til private aktører, samtidig som støtten ble fjernet.

-------


Som rapporten beskriver gir dagens situasjon ulemper og kostnader for mange offentlige instanser og handlingsrom for banditter. Akkurat den situasjonen blir vel hverken bedre eller dårligere om støtten til småbåtregisteret fjernes, men myndighetene har en gylden anledning til å vise handlekraft og myndighet på et område der det trengs ved å innføre (vi anbud på det private markedet) et obligatorsk register.


Men vil det skje, neppe. La heller folk flest ta regninga enn å fire på sin egne paroler om sin egen imaginære avgiftsfrykt. Er både pinlig og skammelig at en liten gruppe kan forvalte makt i vippeposisjon på en slik måte at det rammer alle båteiere på en slik måte.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Et register skal konkurranseutslettes.

 

Det skal være et sentralt offentlig register som skal utstede et papir som bekrefter utenfor enhver tvil at det dreier seg om et norskregistrert fartøy og de skal også vise hvem som eier det. Det nåværende båtkortet er ikke verdt papiret det er skrevet på på den andre siden av Sekken.

Et slikt register vil være nyttig ved brann, redningsaksjoner, tyveri osv.

Argumentet om at et slikt register kan brukes til avgifter er bare dumt. Vil myndighetene skattlegge søker de bare i forsikringselskapenes register.

Vi kan ikke ha det slik det er nå hvor registre blir over latt til husmorlaget, speidern osv.

Link to post

Vel ett offentlig register med registeringsplikt til kostpris er nok utopi, dessverre... Det vil med tiden komme avgifter enten man liker det eller ikke.. Før eller siden så vil politikerne som mangler penger til ett eller annet formål komme med en avgift .. da gjerne dekket som en miljøavgift..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det må da, slik det nå har blitt, være best om Rednings-selskapet tar denne jobben. Selvfølgelig under den forutsetningen at de har et edruelig forhold til kostnader, og ikke bruker det til en melkeku. RS har jo kontroll over Securmark og dermed vil de nok sikkert kjøpe opp andre som prøver seg.

Vil noen betale for en registrering hos en ny aktør??

Link to post

Tøys og tøys. I utgangspunktet er det ikke registreringsplikt på båt i Norge. Skal du så "på andre siden av Sekken" hvor nå en det er! Velger å tenke på utlandet. Som norsk båt gjelder" Norske regler" for båten i utlandet. Holder lenge med Reg. fra RS samt forsikring papirer på engelsk. Forsikring papirene dokumenterer land ,forsikring område, forsikringsstørrelse, samt båtens tilhørighet. Skal du langt er det selvfølgelig ikke noen ulempe å ha med seg "Bill of sale".

For min egen del ser jeg kun RS som "en seriøs nok aktør" til å kunne drifte et slikt register, når det ikke lenger er under statlig kontroll. Mange er ikke klar over at RS er på vår side, selv om de selvfølgelig driver butikk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...