Jump to content

Småbåtregisteret legges ned


Stormwatch

Recommended Posts

De utsteder er papir som ikke er verdt papiret det er skrevet på på den andre siden av Sekken.

 

Det er riktig, men som jeg nevnte tidligere, skal man langt og har en båt som er større enn 23 fot (7 meter), så kan man registrere båten i skipsregisteret og få papirer som faktisk er verdt noe, man trenger ikke et nytt småbåtsregister av den grunn !

Link to post

Vi kan ikke holde på med dette lenger.

En båt ligger og hogger i fjæra. Politiet kan ingenting gjøre, da de ikke vet hvem som eier den.

En båt blir funnet drivende i fjorden. HRS vet ikke om eieren også ligger i fjorden eller sitter på fortausrestaurant da de ikke vet hvem som eier den.

Det er båtulykker hvor mye tid blir brukt på å finne ut hvem som er innvolvert da det ikke er et ordentlig register.

Stjålne båter selges på finn.no.

Båter taes inn fra utlandet uten at det betales toll og MVA.

 

Har man et fly, det være seg en Murphy Maverick eller en Airbus A-380 så skal det registreres.

Har man et kjøretøy til bruk på vei, det være seg Sachs eller Scania så skal det registreres.

Link to post
Guest Avmønstret#

Det greiene med å dra til utlandet med båten er jo relevant men rapporten sier tydelig at Norge og båteiere trenger et register.

 

Uten å prøve å henge ut noen så får jeg en følelse av at de små og uvesentlige/konstruerte motforestillingene ofte kan være stråargumentasjon.

 

Med så mange år uten et obligatorisk register, og uten reg plikt for seilbåter noen sinne er det antagelig akkumulert opp store mengder ulovligheter som mange ikke ønsker å oppklare.

 

Mon tro om det finnes tall på båttyverier Vs oppklare saker? Det er vel mange titusen båter med uklar eierhistorie, og mange tusen som en gang har blitt stjålet og siden omsatt som god vare.

Og så har vi alle de andre tingene, unndragelser av avgifter/smugling, hvitvasking osv.

 

Et obligatorisk register pluss forsikring vil skape trøbbel for veldig mange.

Link to post

Vi kan ikke holde på med dette lenger.

En båt ligger og hogger i fjæra. Politiet kan ingenting gjøre, da de ikke vet hvem som eier den.

En båt blir funnet drivende i fjorden. HRS vet ikke om eieren også ligger i fjorden eller sitter på fortausrestaurant da de ikke vet hvem som eier den.

Det er båtulykker hvor mye tid blir brukt på å finne ut hvem som er innvolvert da det ikke er et ordentlig register..

Enkelt og greit.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

 

Og har disse tenkt seg ut å seile til utlandet, eller "Sekken" som enkelte kaller det, og trenger papirer på eierskap ?

Geografistøtte: Sekken er ikke "utlandet", men farvannet langs riksgrensa mellom Norge og Sverige fra Katten/Kattholmen og utover mot Heia, til vi kaller farvannet Skagerrak i stedet. På den andre siden av Sekken er utlandet, nemlig Sverige.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Det er vel liten tvil om at påbudt register er å foretrekke, men da åpner en også mulig beskatting i fremtiden i for av avgifter. Dette er noe en må leve med.. men fordelen med et obligatorisk register er såpass stor sett i forhold til en mulig ulempe i fremtiden med avgifter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg skjønner ikke at det ikke skulle kunne gå an å få til reg. for båter som for bil. dette måtte gitt en hvis kontroll og sikkerhet både for selger og kjøper. Så i siste BM nå nokk en uheldig båtkjøper som i god tro kjøpte en Hydrolift for en mill, som var registrert i skipsregistret hos Lunde konsernet.. klassisk bedrageri der kunden taper alt og ikke eier noen ting..

 

man kunne jo forsåvidt brukt samme system for bil å bytta ut reg. nr med kallesignal og bilmerke/data med båt/båttype. Man hadde ikke trengt å laga et nytt system en gang! Dette ville kosta staten minimalt. Samfunsmessige kostnader på sikt ville vel det blitt besparelser på også, ved tyveri/oppklaringer osv..

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Nå har vi vel allerede Skipsregistret NOR, som aksepterer båter over 7 meter. da sitter en igjen med de under 7 meter.. Kjøretøyregistret Autosys håndterer alle kjøretøy på veien, unntatt militære... Så hvordan skal et offentlig båtregister være. .Skal det ha båter opp til 15 meter, 24 meter 250.000 tonn eller noe annet?

 

Det er nok ikke lett å få til en vanntatt register for båter, det finnes mange med tvilsomt eierforhold (ikke dokumenterbart) hvordan skal disse håndteres i ett nytt register.. Hva med HIN? Dette er stort sett kun på båter etter 1998.. NOR er bra, det stiller krav til dokumenterbart eierskap fra tidenes morgen og dette kan brukes... Tror ikke det hjelper å bruke hevd prinsippet når man skal registrer båten sin..

 

Dog hadde vi et brukbart offentlig register, som var i ferd med å bli bra.. men dessverre så ønsket Regjeringen Bondevik II å legge dette ned, med støtte fra ett annet av dagens regjeringsparti, hvilket de også gjorde..

 

I proposisjon så kan en lese at det ikke er ansett som noen statlig oppgave å drifte småbåtregister, og jeg regner med at de samme partiene fortsatt mener det samme .. om de skal være troverdig

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Helt enig i at det er vanskelig å avgjøre! jeg mener at alle lystbåter kunne gått inn under samme registeret! Skipsregisteret er jo unødig komplisert om dette registeret skal gjelde lystbåter. Jeg var veldig positiv til småbåtregisteret. men så gikk det over til frivillig, og da er det lite hensiktsmessig å drive det..

 

at vi i den moderne tid trenger et sikkelig register til lystbåter er det ingen tvil om. Man kan jo begynne med nye båter fra en dato... Med alle de hjelpemidler vi har nå i den moderne tid er det jo ingen sak å lage sporing på båt/motor enhver nybygd motor/båt hat jo sitt serienummer som er unikt.

At noen bruker masse penger og energi på å registrere båtene sine i skipsregisteret er jo helt ok, men det bør være et alternativ blandt dem som vil ha et enklere system og dem som har båter under 7m, som det faktisk er en god del av i Norge tross alt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Slik vil det være, men det er nå engang slik at dagens partier som er i posisjon var de som var med å legge ned et bra register, med potensiale .. Svart på hvitt, så er det rett og slett ikke er noen statlig oppgave å drive registret.. Konkurranseutsette statlige funksjoner er nok viktigere enn selve funksjonen til det som utsettes. .Dermed vil jeg bli overrasket om dagens regjering vil innføre enn obligatorisk register i statlig regi....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...