adeneo Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 De utsteder er papir som ikke er verdt papiret det er skrevet på på den andre siden av Sekken. Det er riktig, men som jeg nevnte tidligere, skal man langt og har en båt som er større enn 23 fot (7 meter), så kan man registrere båten i skipsregisteret og få papirer som faktisk er verdt noe, man trenger ikke et nytt småbåtsregister av den grunn ! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 I havna hos oss er det 175 båter under 23 fot Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 (redigert) I havna hos oss er det 175 båter under 23 fot Og har disse tenkt seg ut å seile til utlandet, eller "Sekken" som enkelte kaller det, og trenger papirer på eierskap ? Redigert 4.Oktober.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Det vet jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Men de skal sikkert selges, kan bli stjålet, havarere osv og da kan det jo være greit med et register som har mål og mening og gir trygghet i tillegg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Vi kan ikke holde på med dette lenger. En båt ligger og hogger i fjæra. Politiet kan ingenting gjøre, da de ikke vet hvem som eier den. En båt blir funnet drivende i fjorden. HRS vet ikke om eieren også ligger i fjorden eller sitter på fortausrestaurant da de ikke vet hvem som eier den. Det er båtulykker hvor mye tid blir brukt på å finne ut hvem som er innvolvert da det ikke er et ordentlig register. Stjålne båter selges på finn.no. Båter taes inn fra utlandet uten at det betales toll og MVA. Har man et fly, det være seg en Murphy Maverick eller en Airbus A-380 så skal det registreres. Har man et kjøretøy til bruk på vei, det være seg Sachs eller Scania så skal det registreres. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det greiene med å dra til utlandet med båten er jo relevant men rapporten sier tydelig at Norge og båteiere trenger et register. Uten å prøve å henge ut noen så får jeg en følelse av at de små og uvesentlige/konstruerte motforestillingene ofte kan være stråargumentasjon. Med så mange år uten et obligatorisk register, og uten reg plikt for seilbåter noen sinne er det antagelig akkumulert opp store mengder ulovligheter som mange ikke ønsker å oppklare. Mon tro om det finnes tall på båttyverier Vs oppklare saker? Det er vel mange titusen båter med uklar eierhistorie, og mange tusen som en gang har blitt stjålet og siden omsatt som god vare. Og så har vi alle de andre tingene, unndragelser av avgifter/smugling, hvitvasking osv. Et obligatorisk register pluss forsikring vil skape trøbbel for veldig mange. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Vi kan ikke holde på med dette lenger. En båt ligger og hogger i fjæra. Politiet kan ingenting gjøre, da de ikke vet hvem som eier den. En båt blir funnet drivende i fjorden. HRS vet ikke om eieren også ligger i fjorden eller sitter på fortausrestaurant da de ikke vet hvem som eier den. Det er båtulykker hvor mye tid blir brukt på å finne ut hvem som er innvolvert da det ikke er et ordentlig register.. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Håp Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Et obligatorisk register pluss forsikring vil skape trøbbel for veldig mange.7 Det vil redusere trøbbel for de aller fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 7 Det vil redusere trøbbel for de aller fleste. Og lage trøbbel for en god del. Er vel enige i grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Ja, det kan man si. Men siden det er mest positivt med et obligatorisk register er det vel riktig å fokusere på det. Og med tiden vil sannsynligvis registeret skape trøbbel for stadig færre. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Hvordan er det og registrere i skipsregisteret når båten er registrert i småbåtregisteret, må det likevel dokumenteres langt tilbake i tid med diverse eiere, eller holder det med den dokumentasjonen som småbåtregisteret allerede har? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Og har disse tenkt seg ut å seile til utlandet, eller "Sekken" som enkelte kaller det, og trenger papirer på eierskap ? Geografistøtte: Sekken er ikke "utlandet", men farvannet langs riksgrensa mellom Norge og Sverige fra Katten/Kattholmen og utover mot Heia, til vi kaller farvannet Skagerrak i stedet. På den andre siden av Sekken er utlandet, nemlig Sverige. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mulligan Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) Du må ikke komme med for mye informasjon om gangen. Redigert 5.Oktober.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Hvordan er det og registrere i skipsregisteret når båten er registrert i småbåtregisteret, må det likevel dokumenteres langt tilbake i tid med diverse eiere, eller holder det med den dokumentasjonen som småbåtregisteret allerede har? Alt på nytt. Småbåtregisteret har ikke samme krav til informasjon og gehalten av informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det var det jeg fryktet, får se hva som dukker opp av register etterhvert da Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Er det noen som mener det er sannsynlig at det vil dukke opp nye frivillige register? Å bygge opp en database fra bunnen av ved frivillighet er vel rimelig håpløst. Redningsselskapet overtok jo tross alt en ferdigtygd database fra tollvesenets obligatoriske register som igjen overtok det obligatoriske politiregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Hva med registrering? http://www.varden.no/nyheter/er-dette-din-bat-1.1332178 Hva med registrering? http://www.op.no/nyheter/politinotiser/article7622697.ece Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Hvordan krever politiet sannsynliggjort fra en tilfeldig som påberoper seg eiersakap uten registrering? Politiet ønsker vel ikkje å levere fra seg ein båt til 200000 fordi "noen" ønsker å ta ansvar? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Det er vel liten tvil om at påbudt register er å foretrekke, men da åpner en også mulig beskatting i fremtiden i for av avgifter. Dette er noe en må leve med.. men fordelen med et obligatorisk register er såpass stor sett i forhold til en mulig ulempe i fremtiden med avgifter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-morten- Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Jeg skjønner ikke at det ikke skulle kunne gå an å få til reg. for båter som for bil. dette måtte gitt en hvis kontroll og sikkerhet både for selger og kjøper. Så i siste BM nå nokk en uheldig båtkjøper som i god tro kjøpte en Hydrolift for en mill, som var registrert i skipsregistret hos Lunde konsernet.. klassisk bedrageri der kunden taper alt og ikke eier noen ting.. man kunne jo forsåvidt brukt samme system for bil å bytta ut reg. nr med kallesignal og bilmerke/data med båt/båttype. Man hadde ikke trengt å laga et nytt system en gang! Dette ville kosta staten minimalt. Samfunsmessige kostnader på sikt ville vel det blitt besparelser på også, ved tyveri/oppklaringer osv.. Redigert 6.Oktober.2014 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Nå har vi vel allerede Skipsregistret NOR, som aksepterer båter over 7 meter. da sitter en igjen med de under 7 meter.. Kjøretøyregistret Autosys håndterer alle kjøretøy på veien, unntatt militære... Så hvordan skal et offentlig båtregister være. .Skal det ha båter opp til 15 meter, 24 meter 250.000 tonn eller noe annet? Det er nok ikke lett å få til en vanntatt register for båter, det finnes mange med tvilsomt eierforhold (ikke dokumenterbart) hvordan skal disse håndteres i ett nytt register.. Hva med HIN? Dette er stort sett kun på båter etter 1998.. NOR er bra, det stiller krav til dokumenterbart eierskap fra tidenes morgen og dette kan brukes... Tror ikke det hjelper å bruke hevd prinsippet når man skal registrer båten sin.. Dog hadde vi et brukbart offentlig register, som var i ferd med å bli bra.. men dessverre så ønsket Regjeringen Bondevik II å legge dette ned, med støtte fra ett annet av dagens regjeringsparti, hvilket de også gjorde.. I proposisjon så kan en lese at det ikke er ansett som noen statlig oppgave å drifte småbåtregister, og jeg regner med at de samme partiene fortsatt mener det samme .. om de skal være troverdig Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-morten- Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Helt enig i at det er vanskelig å avgjøre! jeg mener at alle lystbåter kunne gått inn under samme registeret! Skipsregisteret er jo unødig komplisert om dette registeret skal gjelde lystbåter. Jeg var veldig positiv til småbåtregisteret. men så gikk det over til frivillig, og da er det lite hensiktsmessig å drive det.. at vi i den moderne tid trenger et sikkelig register til lystbåter er det ingen tvil om. Man kan jo begynne med nye båter fra en dato... Med alle de hjelpemidler vi har nå i den moderne tid er det jo ingen sak å lage sporing på båt/motor enhver nybygd motor/båt hat jo sitt serienummer som er unikt. At noen bruker masse penger og energi på å registrere båtene sine i skipsregisteret er jo helt ok, men det bør være et alternativ blandt dem som vil ha et enklere system og dem som har båter under 7m, som det faktisk er en god del av i Norge tross alt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JRK Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Er helt enig med de som anbefaler et offentlig register. Jeg synes det er en uting at hvem som helst kan farte rundt hvor som helst uten at båten er identifiserbar. Jeg er overbevist om at mange begrenser seg når de vet de kan stilles til ansvar for sine handlinger. I tilleg begrenses all svart økonomi rundt båthold Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Slik vil det være, men det er nå engang slik at dagens partier som er i posisjon var de som var med å legge ned et bra register, med potensiale .. Svart på hvitt, så er det rett og slett ikke er noen statlig oppgave å drive registret.. Konkurranseutsette statlige funksjoner er nok viktigere enn selve funksjonen til det som utsettes. .Dermed vil jeg bli overrasket om dagens regjering vil innføre enn obligatorisk register i statlig regi.... Redigert 6.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.