Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Trenger ikke å være offentlig drevet. Staten kan legge ut oppgaven på anbud, så får den som tilfredsstiller kravspekken og gir best pris oppdraget. Forutsetter selvsagt at registrering, oppslag og listedata er noe man må betale for om det skal drives kommersielt. Kravspekken definerer graden av offentlig kontroll av registeret, prissetting osv. Er en haug med aktører som klarer å gjøre butikk på ulike registre. Vil tro mange vil vise interesse, også RS. . Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Trenger ikke å være offentlig drevet. Staten kan legge ut oppgaven på anbud, så får den som tilfredsstiller kravspekken og gir best pris oppdraget. Jada. Og sånn kan vi fortsette. Så kan husmorlaget drive registeret for fly, og den locale speidergruppa registeret for bil, buss, mc osv. Redigert 6.Oktober.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Slik vil det være, men det er nå engang slik at dagens partier som er i posisjon var de som var med å legge ned et bra register, med potensiale .. Svart på hvitt, så er det rett og slett ikke er noen statlig oppgave å drive registret.. Konkurranseutsette statlige funksjoner er nok viktigere enn selve funksjonen til det som utsettes. .Dermed vil jeg bli overrasket om dagens regjering vil innføre enn obligatorisk register i statlig regi.... Slutt med å terpe på den politikk greien din SV, du får bare stengt tråden, slik du har greid med flere andre tråder...er det målet ditt ??? Ellers tror jeg det er flertall blant båteiere i det ganske land om å få et offentlig register... Slik det er i dag med tilfeldig mulighet for identifisering av fartøy, er bare ikke verdig båtfolket... Om det ender med en "avgift" innen rimelighetens grenser, så tror jeg de fleste lever med det også...en må jo betale nå også, og da til et register uten verdi... Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) En bør ikke glemme at KNBF var en sterk pådriver for å legge ned det obligatoriske Småbåtregisteret. Nå har de imidlertid snudd, samtidig som de tier ihjel sin tidligere holdning og medvirkning. Synd, for det kunne vært interessant å vite hva de mener har endret seg de siste 15 år. For det kan vel ikke være så enkelt at de har innsett at de rett og slett tok feil dengang?? Redigert 6.Oktober.2014 av Håp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 KNBF driver med mye rart, men tviholder på sin kongelighet mens deres medlemmer sukker over KNS. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Sjekk statistikk for redninger og søk, sjekk antall tråder her på BP med frustrerte opplevelser på sjøen. Mye har endret seg i slik grad at enhver regjering kan med rak rygg snu på tidligere vedtak. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
eivindch Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Jada. Og sånn kan vi fortsette. Så kan husmorlaget drive registeret for fly, og den locale speidergruppa registeret for bil, buss, mc osv. Vi er jo godt igang. Et privat "mobiltelefonselskap" driver tilsyn med radioinstallasjoner og sertifikater. Tidligere var det Teledirektoratet som styrte dette. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Alle småjoller til 10 000 kroner, som aldri har vært registrert.. båter med liten verdi som aldri har blitt tatt bryderiet med og "omregistrere" ? bare og sekke alle sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Alle småjoller til 10 000 kroner, som aldri har vært registrert.. båter med liten verdi som aldri har blitt tatt bryderiet med og "omregistrere" ? bare og sekke alle sammen? Tja, frivillig eller forenklet for båter under x antall fot eller noe? Men nødvendig for å kunne tegne forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 (redigert) En bør ikke glemme at KNBF var en sterk pådriver for å legge ned det obligatoriske Småbåtregisteret. Nå har de imidlertid snudd, samtidig som de tier ihjel sin tidligere holdning og medvirkning. Synd, for det kunne vært interessant å vite hva de mener har endret seg de siste 15 år. For det kan vel ikke være så enkelt at de har innsett at de rett og slett tok feil dengang?? Det er nok ikke baren KNBF som har snudd, det virker som andre også medlemmer her på forumet har snudd.. og innsett at det var feil å legge ned registret vi hadde, og som kunne blitt bra.. Men jeg tror ikke det komme noe nytt statlig register med dagens regjering, til det er nok tapet av anseelse for stort. Redigert 7.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sone II Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Med fare for at denne saken allerede er delt, den oppsummerer i hvertfall mye av det som er sagt. http://www.yr.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.11960655 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 (redigert) Det er nok prestisje i saken, og jeg vil bli svært overasket om Regjeringen snur i synet, det er jo isåfall en fallitterklæring med tanke på tidligere vedtak.. Det å bygge opp et register til en kostnad på 20-25 millioner(antatt), gi Redningsselskapet vel 6 millioner i støtte for å overta dette.. Så legges dette ned tilslutt.. Så bygge dette opp igjen.. Det får være grense for hvor mye inkompetanse som finnes i Regjeringen .. Ett nytt offentlig register vil øke byråkratiet, noe som ikke er ønskelig sett fra Regjeringen sitt synspunkt.. Så dette handler ikke om fornuft, men prinsipper fra Regjeringen enkelt og greit.. Redigert 7.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tobixen Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Alt på nytt. Småbåtregisteret har ikke samme krav til informasjon og gehalten av informasjonen. Men også vice-versa, RS krever også dokumentasjon selv om båten er registrert i det ekte registeret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maruma Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 I går ringte de fra småbåtregisteret og lurte på om jeg fortsatt var innteressert i å registrere båten min. Jeg svarte med: skal ikke registeret legges ned da? Hun: neida, det var bare snakk om noen formaliteter og vi fortsetter som vanlig. Jeg har ikke fulgt med i saken og ikke har jeg undersøkt noe heller, men båtkort og skilt er på vei i posten. Uansett hva som skjer i framtiden kan det jo være lurt å ha dette i orden. Lurer litt på om jeg også skal frese inn regnr. i skroget et sted, siden båten min ikke har noe produksjonskilt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 I går ringte de fra småbåtregisteret og lurte på om jeg fortsatt var innteressert i å registrere båten min. Jeg svarte med: skal ikke registeret legges ned da? Hun: neida, det var bare snakk om noen formaliteter og vi fortsetter som vanlig. Så mange innlegg ... og fortsatt er jeg i det blå om hva slags formaliteter det egentlig er snakk om? Småbåtregisteret har ikke fått noen statlig støtte, og har således ikke mistet noe økonomisk? Har de hatt en lovgitt monopolstilling som de nå har mistet? Har registeret hatt noe slags form for formell status som det nå har mistet, og har dette noe å si i praksis? Lurer litt på om jeg også skal frese inn regnr. i skroget et sted, siden båten min ikke har noe produksjonskilt. Fresing er obligatorisk for registrering i skipsregisteret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Stormwatch Svart 20.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Finner ikke tilbake til artikkelen, men RS sa den gang at de ikke ønsket å overta registrert. Det lå flere artikler hos Finansnorge, alle er nå fjernet. Inklusive det Mouche linket til her. Nå er siste artikkel hos Finansnorge fra 2010. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Drar denne opp igjen... I går kom det faktura frå redningsselskapet med avgift for 2015. Ingen info om ev. endringar det eg kan finna. - Kva er status i denne saka no? Har det dukka opp andre registrer / løysingar? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Jeg har også fått faktura, og kommer til å betale den. Såvidt jeg har fått med meg har RS mistet statsstøtten til å drive registeret, men fortsetter med det på eget initiativ. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Drar denne opp igjen... I går kom det faktura frå redningsselskapet med avgift for 2015. Ingen info om ev. endringar det eg kan finna. RSSR ønsker å satse videre og sterkere enn før. De har også kjøpt opp Securmark. Regjeringen har "vedtatt" at vi ikke trenger RSSR, men eksakt hva det innebærer vet jeg ikke helt. Hvis de har fått statsstøtte for registerdriften, så får de ikke lengre dette. Hvis de har hatt noe slags form for de-jure-monopol eller andre særrettigheter, så har de mistet dette. Har det dukka opp andre registrer / løysingar? Nei. Det eksisterer (og har eksistert) ett offisielt register, Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), men der er det bare båter over en viss lengde som har registreringsrett. NOR har langt større autoritet enn RSSR, dersom man kjøper en båt uten å sjekke opp om den er registrert i NOR, så kan man gå på en solid smell - ref Lundesaken, hvor solgte båter fortsatt var registrert på forhandler, forhandler gikk konkurs, kunder som hadde kjøpt og betalt og tatt i bruk båter derfra plutselig opplevde at båten de trodde de eide inngikk i konkursboet! Utover det er alternativet å la vær å registrere båten. Tydelig merking med eiers navn og telefonnummer kan i praksis være nyttigere enn RSSR! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.