Jump to content

Skulle starte motoren (OMC V8 bensin) idag..


bjwa

Recommended Posts

Da jeg skulle starte beistet (OMC V8 bensin) idag, for første gang iår, sa det bare "tikk" når jeg vred om nøkkelen... :confused:

 

Etter litt frem og tilbake fikk jeg låne batteri av naboen, og nå kom det en annen lyd.. "tikk-tikk-tikk-tikk-tikk" i rask rekkefølge.... :confused:

 

Har hørt at disse motorene/startmotor er følsom på batteriene, men det fikk da være måte på???

 

Prøvde til slutt å dra rund motoren for hånd, fastnøkkel på sveivhjulet, og fant ut at den sto bom fast!!! Funket greit i fjor høst..

 

Noen som har forslag om hva i alle dager som kan ha skjedd?? og hva jeg gjør nå???

 

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ekkel opplevelse det der, bjwa.

Motoren har vel "satt seg", altså stempel/ringer har festnet i sylinderveggen.

Jeg ville ha skrudd ut alle pluggene og sprøytet noe CRC el.lignende i alle plugghull. Etter en stund prøvd fastnøkkel på svinghjulet igjen. Det burde hjelpe? Men det er mulig du får bedre råd her på dette unike forum! Håper det løsner!!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det høres for meg ut som om du har en dårlig kontakt mellom batteri og startmotor. Prøv å løsne tilkoblingene i begge ender, gjør de reine og skru sammen igjen. Det som skjer er at 12V kommer fram til startmotoren men når den slår inn og begynner å bruke strøm, og startmotoren bruker MYE, vil du få et spenningsfall der du har dårlig kontakt. Da faller startreleet ut igjen og spenningen stiger og det hele gjentar seg......... Siden der bare ble et tikk med ditt batteri antar jeg det er tilnærmet tomt for strøm.......

 

Oooops... Leste ikke første innlegg godt nok. Står motoren fast kan du glemme mitt "dårlig kontakt" forslag :blush:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Huff, dette var en dårlig start på sesongen. I tillegg til rådet du har fått om å skru ut pluggene og "pøse" på med egnet tynn penetrerende olje ville jeg for sikkerhets skyld løsnet starteren også. Dette for å være helt sikker på at den ikke har kilt seg fast i inngrep på starterkransen. Etter en dag med oljen på stemplene ville jeg ha prøvd pånytt med verktøy for å tørne motoren.

Link to post
Share on other sites

Skal du klare å "tørne" motoren for hånd, så må du bruke en lang vektstang, pga. kompresjonen. Bruk en forlenget skralle, evnt. en lang dekkspake. Har du ikke pluggene i, så bør du klare dette:

 

Klarer du ikke da å tørne rundt, så fyll godt med rustløser inn i plugghullene, la dette stå å jobbe en timestid. Prøv på nytt.

Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha alle sammen!!

 

Nå vet jeg ihvertfall hvor jeg skal begynne å lete :smiley:

 

1. CRC i plugghull

2. Bytte strømkabel mellom batt og starter. (den gamle har en skikkelig "knekk" ved festet på starteren)

 

Cato: Har ikke brukt trykkvann til kjøling i høst/vår da "balja" har ligget i boblehavn i vinter

 

Gudrun: Jeg kikket litt på starteren tidligere i kveld, men jeg klarer ikke å få den av da den er fastrustet, og jeg kommer ikke til med skikkelig verktøy da den er lokalisert under motoren.. :headbang: Kanskje jeg ikke trenger å røre den hvis de andre tipsene hjelper.. :wink:

 

mvh

bjwa

Link to post
Share on other sites

Enig med alle som foreslår CRC / 5-56 e.l. :

 

Vår første båt var en Skagerak 21` med en Mercruicer 140 HK. ( 1974 mod ) Kjøpte denne for en liten sum da denne hadde stått lagret på land i mange år.

 

Det første jeg finner ut når båten er hjemme er at motoren ikke vil tørne her heller. Fjerner alle 4 pluggene, bruker et par dl 5-56 i alle sylinderene, lar dette virke litt. Og vips løsner det for motoren. ( måtte vaske husveggen etter dette da det var brunt oljevann over hele veggen etter denne episoden )

 

Lykke til

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Skal du klare å "tørne" motoren for hånd, så må du bruke en lang vektstang, pga. kompresjonen. Bruk en forlenget skralle, evnt. en lang dekkspake. Har du ikke pluggene i, så bør du klare dette:

 

Klarer du ikke da å tørne rundt, så fyll godt med rustløser inn i plugghullene, la dette stå å jobbe en timestid. Prøv på nytt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

tiltredes, du skal være jæ*lig sterk for å tørne en v8 motor med pluggene skrudd i :lol:

Ellers kan du prøve å banke litt forsiktig på innslaget på starteren og se om den løsner.

Ikke uvanlig at det går litt tregt inni der.

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei janoho

 

Vet ikke hva jeg skal svare på inspillet ditt..

 

Det er sikkert forskjell på V-åttere, men ifjor tørna jeg motoren for hånd med en fastnøkkel på sveivhjulet uten å løsne pluggene... Skal ikke si at det ikke var tungt å dra rundt motoren, men det gikk :wink: Jeg gjorde dette fordi jeg hadde problemer med å starte i fjor sommer etter at det hadde blitt liggende vann i motor-rommet pga def. lensepumpe :sad: Det viste seg til slutt at problemet ikke hadde noe med vann å gjøre, men defekt "motorbrems" En kobling mellom gir og coil som drar ned spenningen på coil'en når jeg girer. Dette for å minske belastning på drev, og for å gjøre det lettere å gire:-)

 

Jeg var kanskje heldig som fikk dette til i fjor, men jeg skal ihvertfall løsne pluggene å bruke CRC denne gangen!

 

hei og hopp :sailing:

Link to post
Share on other sites

tiltredes, du skal være jæ*lig sterk for å tørne en v8 motor med pluggene skrudd i  :lol:

Ellers kan du prøve å banke litt forsiktig på innslaget på starteren og se om den løsner.

Ikke uvanlig at det går litt tregt inni der.

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er det så tungt å tørne rundt en bensinmotor da? Min 4 sylindrede dieselmotor på 2,4 liter tørner jeg ganske enkelt rundt med en 24 mm. kopp og skralle på reimhjulet. En dieselmotor har vel langt høyere kompresjon enn en bensinmotor og er vel derfor mye tyngre å tørne rundt manuelt?

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren har satt seg så kan det også tyde på defekt topp pakning. Slik at det kommer vann inn i sylinder, jeg ville uansett vurdert å skru av toppene for å finne ut hvilken sylinder som har satt seg, deretter fylle litt hydaulikkolje i den, la det stå litt, banke lett på stempel med ei plastklubbe deretter tørne motor slik at stempel går nedover, da slipper du unødige riper fra rustpartikler.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Demonter "vippestellet" og kjør innpå trykkluft på de riktige sylindrene og du får store krefter uten å ødelegge noe. Passende nippel lages av en gammel tennplugg og en Hansen-nippel som sveises sammen. "Vippestellet" må av for at ventilene skal være lukket. Er det nødvendig med luft på flere sylindre er det viktig å velge rett så de ikke motvirker hverandre.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det så tungt å tørne rundt en bensinmotor da? Min 4 sylindrede dieselmotor på 2,4 liter tørner jeg ganske enkelt rundt med en 24 mm. kopp og skralle på reimhjulet. En dieselmotor har vel langt høyere kompresjon enn en bensinmotor og er vel derfor mye tyngre å tørne rundt manuelt?

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, får moderere meg litt da :smiley:

Hvis man tørner relativt rolig, så går det som regel greit med en kraftig skralle.

Men synes det er altfor mange som Krisemaksimerer her (ikke du), er ikke sikkert at det står så dårlig til med motoren...

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Etter en runde med CRC så fikk jeg heldigvis tørnet motoren for hånd :smiley:

 

Batteriene er fullladet, og jeg "tjuvkoblet" strømledingen mellom batt og starter med startkabel

Men det sier fortsatt bare "tikk" når jeg vrir om nøkkelen :headbang:

 

Hva tror dere... er det starteren som er gåen? Håper inderlig ikke det da det ser ut til å bli en ##¤%.. jobb å få den ut! Sitter montert på undersiden av motoren og boltene sitter dønn fast.. Akkurat nå begynner jeg å bli redd for at jeg må plukke ut "beistet" av motor rommet for å komme til..

 

Kanskje det er noe annet jeg kan prøve først?? Jordledningen kanskje??

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å banke litt kraftig med en hammer på starteren, det hender innslaget "henger seg" og den kan løsne med en real dask ( altså ikke så du knuser noe!) Husker at gamle Amazon hadde noen sånne nykker.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å banke litt kraftig med en hammer på starteren, det hender innslaget "henger seg" og den kan løsne med en real dask ( altså ikke så du knuser noe!) Husker at gamle Amazon hadde noen sånne nykker.

mvh

Jan S

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke noe mobbing av gamle Amazoner takk!! Min Amazon har aldri hatt problemer med dette, og den har jeg hatt i daglig bruk i 17 år!! :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei da, det var ikke mobbing av Amazon, index!

Slike biler lages dessverre ikke lenger. Ruslet vel sin halve million km før noen ungdommer chrashet den. Men starteren hang seg altså opp noen få ganger, og en kakk med skiftnøkkelen løste problemet. Så hvordan går det, bjwa? Går ut fra at du har sjekket og pusset alle kabeltilkoblinger?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei Jans

 

Det er fortsatt ingen antydning til bedring... men takk for alle tipsene!

 

Kom akkurat opp fra båten nå etter å ha satt inn ny strømkabel fra batteri til starter. Jeg rengjorde også kontakten på starteren før jeg satte på den nye kabelen. Ga starteren et par kakk gjorde jeg også :wink:

 

Har ikke gått over de andre kablene som er koblet til starteren, får nok kikke på de imorgen.

 

Så forresten at det gikk to kabler videre fra batteri-kontakten på starteren til ettellerannetsted på motoren. Kanskje det er der problemet ligger?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...