Jump to content

Skulle starte motoren (OMC V8 bensin) idag..


bjwa

Recommended Posts

Gratulerer  :smiley:

Skal gjøre samme jobben nå. Venter bare på tlf fra kranemannen.

Hvor mye veide din motor?

Var det mye du måtte demontere før du fikk ut motoren?

<{POST_SNAPBACK}>

Takker :-)

 

Motoren min veier vel ca 300-350kg?? Vi brukte kran som tåler 500kg uten problem :-)

 

Jeg fulgte listen til Trophy her på forumet:

 

Sitat fra Trophy

"Jeg tok ut min 5,7 liter omc mens båten lå på sjøen i forfjor. Fortøyde den i kaien og brukte en truck med gaffelforlengere. Vi var 3 mann og tok den ut/inn uten problemer selv om det var litt bølger. Den lå ute på svai i over en uke uten å ta inn vann, men jeg skrudde på igjen eksosbelgene sånn at bukkehornene ble forlenget. Sjøvannsinntaket kan du tette med en slange med plugg.

Motoren er enkel å ta ut, spesielt hvis den er uten ferskvannskjøling. 2 bolter på hver motorlabb og 2 muttere på transomen, men først skrur du av hele girfeste , gassvirer, jordingskabel mellom motor og batteri , plusskabel til starter, kabelstokken til instrumenter og servoslanger."

 

I tillegg koblet jeg fra bensinslangen :-)

 

Jeg har som sagt merket at styringen er blitt tyngre etter at motoren var ute, men regner med at dette blir bedre når jeg finner ut hvordan jeg lufter servostyringen..

 

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Slik ser min motor ut etter demontering:

Bilde

Ikke så lett å se kanskje, men ble litt griseri pga uttak av varmeveksleren.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har montert inn GM 6,5 liter motor. Innsuget likner på min motor, men det står en tut ut til siden der åpningen er oval og 5,5 cm i diameter på kortsiden og 6,5 cm på den lengste siden. Synes det er lite , men vet ikke sikkert. Har du åpning rundt det hele?? Ser ingen tut :confused:

Noen som kan fortelle meg hvor stor åpning det skal være??? (har ikke turbo)

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

En ting til...

 

Er det noen som har erfaring med Sevostyringen til OMC?  Jeg merket at styringen har blitt endel tyngre etter at jeg tok ut motoren.  Ser at servo-oljen er melkeaktig og mistenker at det er kommet endel luft i systemet mens jeg hadde motoren ute..  Men jeg kan ikke se noen enkel måte å lufte servosystemet på?? 

 

Noen forslag?

 

bjwa

<{POST_SNAPBACK}>

Har lært at for og lufte servoen så skal du løsne lokket på pumpa, og gi fullt rattutslag begge veier, helt til du merker at styringen virker bra, har i allafall gjort dette på biler og det har funka der..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Har lært at for og lufte servoen så skal du løsne lokket på pumpa, og gi fullt rattutslag begge veier, helt til du merker at styringen virker bra, har i allafall gjort dette på biler og det har funka der..

<{POST_SNAPBACK}>

Det hørtes da greit ut :-) Men kan jeg løsne lokket på servopumpa mens motoren går? Blir det ikke mye søl da, eller??

 

mvh

bjwa :sailing:

Link to post
Share on other sites

Den korrekte lufteprosedyren er litt mer omfattende enn hva som skrives her. Jeg mener å huske at den starter med noe slikt:

 

Uten at motoren går, skal man vri styringen helt til babord. Ta av toppa, og fyll opp olje til max-merket. Sett toppa tilbake, start motoren og la gå to minutter før den stoppes igjen.

 

Deretter blir jeg mer usikker. Det var endel start og stopp av motoren, og endel ratting, og litt søl er heller ikke usannsynlig. det husker jeg...

 

Jeg har prosedyren beskrevet i en verkstedmanual hjemme, så om det er av interesse kan jeg legge den ut senere i dag.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Den korrekte lufteprosedyren er litt mer omfattende enn hva som skrives her. Jeg mener å huske at den starter med noe slikt:

 

Uten at motoren går, skal man vri styringen helt til babord. Ta av toppa, og fyll opp olje til max-merket. Sett toppa tilbake, start motoren og la gå to minutter før den stoppes igjen.

 

Deretter blir jeg mer usikker. Det var endel start og stopp av motoren, og endel ratting, og litt søl er heller ikke usannsynlig. det husker jeg...

 

Jeg har prosedyren beskrevet i en verkstedmanual hjemme, så om det er av interesse kan jeg legge den ut senere i dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Det hadde vært kjempefint!! Det er jo greit å gjøre det på riktig måte med en gang :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmmm, merker etter motorskifte at motoren bråker mer en den pleier... Høres nesten ut som en diesel :confused: Oljetrykket er også veldig høyt, måleren står på maks selv når motoren er varm..

 

Kan dette ha med type motorolje å gjøre? Jeg skiftet olje da jeg hadde motoren ute. Var litt kjapp i vendingen og kjøpte Helsyntetisk 5 - 50 olje, da jeg trodde det sikkert var veldig bra for en middels gammel motor :-) Det er en OMC 5,7L V8 fra tidlig 90-tallet

Jeg vet ikke hvilken olje som var på den fra før da jeg ikke har vært nødt til å etterfylle olje de siste to sesongene. Forrige oljeskift som ble gjort på verksted...

 

Hvilken olje bruker dere? Skulle jeg ha brukt SEA30. eller 10 - 40kanskje??

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om du kan ha tette oljekanaler opp til toppen, har hatt dette på en penta motor, hørtes ut som kraftig ventil tikking. Ta av påfyllingslokket mens motor går lys nedi, du skal da se at det bader i olje der, hvis ikke så må du ta en sjekk. 5W50 olje brukes helst på turbo motorer, jeg ville heller gått for 10W40 olje. Kan hende dette kan være grunnen men jeg tviler. I og med at du har et høyt oljetrykk så kan det tyde på at noe er tett.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hmmm,  merker etter motorskifte at motoren bråker mer en den pleier...  Høres nesten ut som en diesel :confused:  Oljetrykket er også veldig høyt,  måleren står på maks selv når motoren er varm..

 

Kan dette ha med type motorolje å gjøre?  Jeg skiftet olje da jeg hadde motoren ute.  Var litt kjapp i vendingen og kjøpte Helsyntetisk 5 - 50 olje,  da jeg trodde det sikkert var veldig bra for en middels gammel motor :-)  Det er en OMC 5,7L V8 fra tidlig 90-tallet

Jeg vet ikke hvilken olje som var på den fra før da jeg ikke har vært nødt til å etterfylle olje de siste to sesongene.  Forrige oljeskift som ble gjort på verksted... 

 

Hvilken olje bruker dere?  Skulle jeg ha brukt SEA30.  eller 10 - 40kanskje??

<{POST_SNAPBACK}>

På min GM V8 6,2L D står der 15 - 40 på påfyllingslokket. Husker også snakk om olje i et innlegg for noen uker siden. Du kan jo søke i tidligere innlegg og se hva du finner :smiley:

Link to post
Share on other sites

Iflg min Clymers workshop manual er lavt oljenivå eller luft i oljen den vanligste årsaken til støy fra servopumpa, og gjerne med påfølgende tung styring. Med forbehold om at jeg fritt har oversatt fra engelsk, er lufting av Cobra servostyring er beskrevet slik:

 

1. Med kald og avslått motor skal styringen svinges helt til babord side.

 

2. Ta av lokket med peilepinnen. Peilepinnen har tre markeringer. Den nærmest lokket viser væskenivå ved varm motor, den bredeste markeringen 2/3 nedpå viser væskenivå ved kald motor, mens øverste punkt på fasen nederst på peilepinnen viser nivået væsken ikke må komme under. Om nivået kommer under denne markeringen, må systemet luftes.

 

3. Fyll opp til peilepinnens markering for kald motor med GM Power Steering Fluid, Dexron II automatgearolje eller OMC Power Trim & Tilt Fluid.

 

4. Sett på lokk/ peilepinne igjen.

 

5. Start motoren, og la den gå 1-2 minutter. Etter at motoren er stoppet, må pkt 2 – 4 gjentas til det ikke lenger er nødvendig.

 

6. Sving rattet fra side til side uten å nå endestopp på noen av sidene. Hold væskenivået oppe i pumpas påfyllingstrakt. (Det sylindriske nivået som lokket festes på toppen av.) Luft i systemet vil nå vise seg som skum eller lysfargede spor i oljen.

 

7. Posisjoner ratt og styringsanlegg i sentrisk posisjon.Start motoren og la den gå i 2 – 3 minutter, og stopp den deretter. Ta av lokk/ peilepinne og sjekk om oljen fortsatt inneholder luft. Hvis dette er tilfelle, må pkt 5 – 6 gjentas til væsken er luftfri.

 

8. Når oljen ikke lenger ser ut til å inneholde luft, er tiden kommet for en prøvetur for å bekrefte at styring fungerer smertefritt, og at servopumpa ikke bråker.

 

9. Etter prøveturen med motor på vanlig driftstemperatur, stoppes motoren. Nå skal væskenivået befinne seg på peilepinnens markering for varm motor.

 

Sånn står det i ”Den store klokeboka”, som kona sier. Andre prosedyrer rundt OMC Cobra motor og drev kan legges ut på forespørsel.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kan dette ha med type motorolje å gjøre?  Jeg skiftet olje da jeg hadde motoren ute.  Var litt kjapp i vendingen og kjøpte Helsyntetisk 5 - 50 olje,  da jeg trodde det sikkert var veldig bra for en middels gammel motor :-)  Det er en OMC 5,7L V8 fra tidlig 90-tallet

I boka står det med uthevet skrift at helsyntetisk olje ikke må brukes på disse motorene. Sannsynligvis fordi den løser opp gamle avleiringer som kan tette kanalene. Jeg har derfor holdt meg til 10-40 mineralolje, og det fungerer fint.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

I boka står det med uthevet skrift at helsyntetisk olje ikke må brukes på disse motorene. Sannsynligvis fordi den løser opp gamle avleiringer som kan tette kanalene. Jeg har derfor holdt meg til 10-40 mineralolje, og det fungerer fint.

<{POST_SNAPBACK}>

Hjertlig takk!!

 

Har kjøpt 10-40 mineralolje og bytter oljen i ettermiddag :-) Motoren har gått ca 1/2 time med den syntetiske oljen så jeg håper/tror ikke den har tatt skade av det....

 

Skal prøve luftemetoden du beskriver for servo'en også :-)

 

hei og hopp :sailing:

Link to post
Share on other sites

Iflg min Clymers workshop manual er lavt oljenivå eller luft i oljen den vanligste årsaken til støy fra servopumpa, og gjerne med påfølgende tung styring. Med forbehold om at jeg fritt har oversatt fra engelsk, er lufting av Cobra servostyring er beskrevet slik:

1. Med kald og avslått motor skal styringen svinges helt til babord side.

2. Ta av lokket med peilepinnen. Peilepinnen har tre markeringer. Den nærmest lokket viser væskenivå ved varm motor, den bredeste markeringen 2/3 nedpå viser væskenivå ved kald motor, mens øverste punkt på fasen nederst på peilepinnen viser nivået væsken ikke må komme under. Om nivået kommer under denne markeringen, må systemet luftes.

3. Fyll opp til peilepinnens markering for kald motor med GM Power Steering Fluid, Dexron II automatgearolje eller OMC Power Trim & Tilt Fluid.

4. Sett på lokk/ peilepinne igjen.

5. Start motoren, og la den gå 1-2 minutter. Etter at motoren er stoppet, må pkt 2 – 4 gjentas til det ikke lenger er nødvendig.

6. Sving rattet fra side til side uten å nå endestopp på noen av sidene. Hold væskenivået oppe i pumpas påfyllingstrakt. (Det sylindriske nivået som lokket festes på toppen av.) Luft i systemet vil nå vise seg som skum eller lysfargede spor i oljen.

7. Posisjoner ratt og styringsanlegg i sentrisk posisjon.Start motoren og la den gå i 2 – 3 minutter, og stopp den deretter. Ta av lokk/ peilepinne og sjekk om oljen fortsatt inneholder luft. Hvis dette er tilfelle, må pkt 5 – 6 gjentas til væsken er luftfri.

8. Når oljen ikke lenger ser ut til å inneholde luft, er tiden kommet for en prøvetur for å bekrefte at styring fungerer smertefritt, og at servopumpa ikke bråker.

9. Etter prøveturen med motor på vanlig driftstemperatur, stoppes motoren. Nå skal væskenivået befinne seg på peilepinnens markering for varm motor.

 

Sånn står det i ”Den store klokeboka”, som kona sier. Andre prosedyrer rundt OMC Cobra motor og drev kan legges ut på forespørsel.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann ¨

 

Nå er servo luftet og oljen ser blank og fin ut :smiley:

 

Det viste seg etterhvert at problemet med tung styring ikke bare var luft i servo'n, men også mye motstand i Teleflex styrekabel mellom styresnekke og motor... Den hadde nok rustet iløpet av vinteren. Trodde en stund jeg måtte bytte denne kablene, men så kom jeg over et tidligere innlegg her på båtplassen med en genial beskrivelse over hvordan man smører opp igjen slike kabler :-) Sjekk link: Telefleks styring

 

Nå er styringen mye lettere!!

 

Nå kan vi endelig kose oss på sjøen igjen etter en litt strevsom/problematisk start på sesongen :smiley:

 

Hei og hopp!! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...