Jump to content

Skulle starte motoren (OMC V8 bensin) idag..


bjwa

Recommended Posts

Hvis jeg nå skal ta motoren ut. Må båten da på land, eller kan en gjøre dette med båten på sjøen?

 

Tenker da på om det vil lekke noe vann fra hekkaggreg. (VP280), eller om der er andre steder det kan lekke?

 

Vil gå skikkelig igjennom motoren nå, siden jeg frykter at den har fått litt juling.

<{POST_SNAPBACK}>

Noen som har noen tips?

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan bytte på sjøen, men det er jo noe risiko for vann inn gjennom inntaksslange og bukkehorn.

 

Hvorfor vil du skifte på sjøen+ Er det ikke mye mer praktisk å stå på land i fht løfting av motor, alle "småbitene" som du mister og må skaffe nye etc. ? Og så slipper du å bli sjøsjuk av å jobbe opp/ned i en båt som beveger seg opp og ned og frem og tilbake.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Nei, nå kaster jeg inn håndkledet!!

 

Har mistet troen på at jeg noen gang skal få beistet til å fungere igjen! :nonod:

 

Er det noen som kan noe om slike motorer (OMC 5,7L V8) og som kunne tenke seg å ta et oppdrag for å hjelpe meg i mål?

 

Båten ligger i Asker..

 

bjwa

Link to post
Share on other sites

Du kan bytte på sjøen, men det er jo noe risiko for vann inn gjennom inntaksslange og bukkehorn.

 

Hvorfor vil du skifte på sjøen+  Er det ikke mye mer praktisk å stå på land i fht løfting av motor, alle "småbitene" som du mister og må skaffe nye etc. ?  Og så slipper du å bli sjøsjuk av å jobbe opp/ned i en båt som beveger seg opp og ned og frem og tilbake.

 

evenR4u

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet er at da må jeg tenke på tauing, heving av båt, bukk, etc....

Båten er nettopp kommet på sjøen for 1mnd siden, og ligger godt i le for bølger og vind.

Kommer til å koste mye peng hvis også båten må opp, men hvis det bare er motoren så har jeg kommet ganske langt med forberedelsene av dette.

 

Tenkte bare om det var noe til hekkaggr. som jeg må ta hensyn til. Ellers har jeg jo ventiler på kjøleinntaket osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok ut min 5,7 liter omc mens båten lå på sjøen i forfjor. Fortøyde den i kaien og brukte en truck med gaffelforlengere. Vi var 3 mann og tok den ut/inn uten problemer selv om det var litt bølger. Den lå ute på svai i over en uke uten å ta inn vann, men jeg skrudde på igjen eksosbelgene sånn at bukkehornene ble forlenget. Sjøvannsinntaket kan du tette med en slange med plugg.

Motoren er enkel å ta ut, spesielt hvis den er uten ferskvannskjøling. 2 bolter på hver motorlabb og 2 muttere på transomen, men først skrur du av hele girfeste , gassvirer, jordingskabel mellom motor og batteri , plusskabel til starter, kabelstokken til instrumenter og servoslanger. Jeg hadde aldri skrudd ut en motor før, men det gikk fint som f... :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Problemet er at da må jeg tenke på tauing, heving av båt, bukk, etc....

Båten er nettopp kommet på sjøen for 1mnd siden, og ligger godt i le for bølger og vind.

Kommer til å koste mye peng hvis også båten må opp, men hvis det bare er motoren så har jeg kommet ganske langt med forberedelsene av dette.

 

Tenkte bare om det var noe til hekkaggr. som jeg må ta hensyn til. Ellers har jeg jo ventiler på kjøleinntaket osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan vil du "line opp " motor mot aggregatet når du skal montere inn motoren igjen.. Dårlig ide synes eg da.

 

Holder på å rette inn motor mot drevet nå og det er små justeringer som skal til så får eg ikke drevet på igjen. Motor montert uten opp lining mot drevet kan gi alvorlige lagerskader etter en tid i bruk.

Da blir det enda dyrere.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du "line opp " motor mot aggregatet når du skal montere inn motoren igjen.. Dårlig ide synes eg da.

 

Holder på å rette inn motor mot drevet nå og det er små justeringer som skal til så får eg ikke drevet på igjen. Motor montert uten opp lining mot drevet kan gi alvorlige lagerskader etter en tid i bruk.

Da blir det enda dyrere.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ikke noe problem på en OMC hvis du ikke skrur eller forandrer på motorfestene. Jeg hadde ut motoren uten å ta av drevet 3 ganger og det fungete helt ok.

Jeg har nå skiftet til diesel V8 og flyttet svinghjulshus og motorfester fra bensineren rett over. Da var drevet selvfølgelig av, men når vi sjekket opprettingen så var den helt ok. Dette er selvfølgelig annerledes på andre motorer som f. eks. Volvo.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du "line opp " motor mot aggregatet når du skal montere inn motoren igjen.. Dårlig ide synes eg da.

 

Holder på å rette inn motor mot drevet nå og det er små justeringer som skal til så får eg ikke drevet på igjen. Motor montert uten opp lining mot drevet kan gi alvorlige lagerskader etter en tid i bruk.

Da blir det enda dyrere.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan da ikke bli noe problem å line opp samme motor i samme fester mot samme drev ????

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen

 

Da jeg har mulighet til å låne kran i båthavna førstkommende helg 10. juni for å løfte ut motoren lurte jeg på om det er noen som har lyst til å være med noen timer i helgen for å gi gode råd og tips? Jeg kompanserer naturligvis for hjelpen :wink:

 

Båten ligger i Leangbukta i Asker

 

hei og hopp :sailing:

Redigert av bjwa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Da jeg har mulighet til å låne kran i båthavna førstkommende helg 10. juni for å løfte ut motoren lurte jeg på om det er noen som har lyst til å være med noen timer i helgen for å gi gode råd og tips?  Jeg kompanserer naturligvis for hjelpen  :wink:

 

Båten ligger i Leangbukta i Asker

 

hei og hopp :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skulle gjerne hjulpet til, men det blir litt langt fra Ålesund til Asker. Håper beskrivelsen fra mitt uttak av motor hjelper. Lykke til :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg kan tenke meg at dette er den " medisin på boks" som fotbalspillere brukte før i tiden. Kjøpes på sportsbutikker. Kulden gjør at metallet krymper. Vær også obs på at metallet kan bli sprøtt av kulden.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kanskje risikabelt å bruke slik spary da jeg allerede har gitt boltene en god del juling etter 2 måneders intense forsøk på å få de løs.. Hvis de skulle gå av/knekke blir jo problemet bare enda større.....

 

Jeg tror jeg først prøver å få de løs med litt lang momentstang når motoren er ute av båten. Hvis det viser seg at de fortsatt ikke løsner kommer jeg til å gå på med slik frysespray, da alternativet allikevel hadde blitt å borre ut boltene..

 

Håper dette løser seg nå da hele greia begynner å gå meg på nervene :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

NÅ HAR JEG BYTTET STARTEREN!!! og nå fuker alt som det skal igjen :cheers:

 

måtte ta ut motoren for å komme til, men det var ikke så ille som jeg trodde.... Det gikk veldig bra takket være masse gode råd og tips fra dere her i forumet + en dyktig "kran-mann" på leangbukten båtforening :-)

 

Den gamle starteren viste seg å være totalt ødelagt. Den sto bom fast og tannhjulet som skal dra rundt motoren sto permanent i "innslag?" dvs den sto i ute-posisjon mot tannhjulet på motoren, hadde kilt seg fast slik...

 

takk for all hjelp!

 

hei og hopp!! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kjempehyggelig å se at du har fått det i orden. Og velkommen i "heller motoren ut enn å forsøke å operere som en kombinasjon av slangemenneske og leddnøkkel klubben". Synes jeg merka veldig mye uro hos deg før operasjonen - og du nå i ettertid syntes det var en grei operasjon.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

NÅ HAR JEG BYTTET STARTEREN!!!  og nå fuker alt som det skal igjen :cheers:

:-)

 

Den gamle starteren viste seg å være totalt ødelagt.  Den sto bom fast og tannhjulet som skal dra rundt motoren sto permanent  i "innslag?" dvs den sto i ute-posisjon mot tannhjulet på motoren,  hadde kilt seg fast slik...

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Omsider har arbeidsmengden på jobben sunket til vanlig antall timer pr dag, og jeg har begynt å tenke båt igjen til tross for begredelig vær her i Trøndelag. Men, så skjer dette meg også... Jeg har Mercruiser 5,0 fra 87, bygd på GM.

 

Når jeg vrir på tenninga høres et klikk etter 1 sekund, og om jeg vrir videre til "Start" skjer det ingenting. Har nå gått over mesteparten av kontaktpunktene på solenoid-leamikken, men ingen bedring å spore. Batteriene er 4 år og godt vedlikeholdt, og viser en spenning på 12,6V. Får meg liksom ikke til å tro på at de har for lav syrevekt, men må vel sjekke dette også...

 

Jaggu bra den står på land, for hos meg er det ikke plass til å ta ut motor uten å først ta av drevet.

 

Hvor finner man billigst mulig, men fullgod starter da?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kjempehyggelig å se at du har fått det i orden.  Og velkommen i "heller motoren ut enn å forsøke å operere som en kombinasjon av slangemenneske og leddnøkkel klubben".  Synes jeg merka veldig mye uro hos deg før operasjonen - og du nå i ettertid syntes det var en grei operasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for det :smiley:

 

Ja, jeg var vel litt over middels dritt-lei hele greia og hadde mistet troen på at jeg noen gang skulle få "beistet" til å fungere normalt igjen...

Trodde ikke det skulle gå så enkelt å få ut motoren! Samtidig som motoren var ute fikk jeg også fikset et par andre ting :-) byttet vifte i motorrom + vasket bort endel møkk fra kjølsvinet som jeg ikke kom til tidligere.. "Balja" blei jo nesten som ny!!

 

Hei og hopp :sailing:

Link to post
Share on other sites

Takk for det :smiley:

 

Ja, jeg var vel litt over middels dritt-lei hele greia og hadde mistet troen på at jeg noen gang skulle få "beistet" til å fungere normalt igjen... 

Trodde ikke det skulle gå så enkelt å få ut motoren!  Samtidig som motoren var ute fikk jeg også fikset et par andre ting :-)  byttet vifte i motorrom + vasket bort endel møkk fra kjølsvinet som jeg ikke kom til tidligere..  "Balja" blei jo nesten som ny!!

 

Hei og hopp :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer :smiley:

Skal gjøre samme jobben nå. Venter bare på tlf fra kranemannen.

Hvor mye veide din motor?

Var det mye du måtte demontere før du fikk ut motoren?

Link to post
Share on other sites

En ting til...

 

Er det noen som har erfaring med Sevostyringen til OMC? Jeg merket at styringen har blitt endel tyngre etter at jeg tok ut motoren. Ser at servo-oljen er melkeaktig og mistenker at det er kommet endel luft i systemet mens jeg hadde motoren ute.. Men jeg kan ikke se noen enkel måte å lufte servosystemet på??

 

Noen forslag?

 

bjwa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...