index Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Tror jeg ville prøvd med en startkabel på minus-siden rett bort på starteren også. Det kan jo like godt være jordingen som er dårlig... Men hvis det viser seg at innslaget henger så er det ingen vei utenom å ta den ut for rengjøring og smøring desverre. Med litt flaks klarer du å løse skruene med pipenøkkel og fire-fem forlengere, slik at du får skrallen helt frem foran motoren. Hvis ikke så kommer du kanskje til med en startmotornøkkel? Det er en ringnøkkel formet mer eller mindre som en "C", slik at den ligger rundt starteren når du skrur. Fantastisk nyttig verktøy til tider.. Ingenting er umulig, men i båt så er det ofte tett opp i mot.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Kan bruke denne tråden for å forklare mitt problem... Har seg sånn at jeg har kjøpt meg en Conway 26 med en GM V8 Diesel motor. Det har seg sånn at den ene eksosmanifoilen hadde en lekkasje på denne motoren (skjedde same dagen som vi testet den). Dermed har det kommet vann (saltvann?) i motoren. Dette ble pumpet ut samme dag, og motor fylt opp med olje/diesel. Dysene ble tatt av for sjekk, og nye eksosmanifoiler bestillt (de gamle var "hjemmelaget", og bestillte derfor nye orginale. Siden den ene ble defekt pga dårlig sveising...). I samme slengen hadde selgeren klart å ødelegge starteren, og hadde derfor kjøpt ny (=nyoverhalt). Fødepumpen var også demontert for sjekking. Nå viser det seg at selgeren hadde vært nede i båten igår, og montert på starteren. I samme slengen hadde han startet motoren (uten dyser + fødepumpe). Sikkert for å teste starteren. Dette medførte jo en "liten" sprut av olje ut gjennom dysehullene. Men til poenget... Når han startet motoren, så merket han at den gikk tregere og tregere, og til slutt røk sikringen til starteren (25A). Noen som vet om dette er normalt når tingene ikke er satt på plass, eller har jeg fått meg et realt problem her? Før dette ble gjort, hadde jeg tenkt å montere alt sammen igjen for så å tømme den for olje/diesel. Bytte oljefilter + fylle på ny olje. Og SÅ ta en test. Selger kom meg litt i forkjøpet der altså... Noen som har noen tips til en litt bekymret kar? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Det var vel sikringen til tenningen som røk vel? Dette har vel ikke noe med startmotoren å gjøre? eneste den gjør er vel å forsyne releet med styrestrøm via tenningsnøkkelen/startknappen. Eg tror grunnen til at startmotoren gikk tregere var at batteriet var begynt å bli tomt. Tror også at 25A er litt lite. Min Yanmar 34hk skulle ha 30A. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 (redigert) Det var vel sikringen til tenningen som røk vel? Dette har vel ikke noe med startmotoren å gjøre? eneste den gjør er vel å forsyne releet med styrestrøm via tenningsnøkkelen/startknappen. Eg tror grunnen til at startmotoren gikk tregere var at batteriet var begynt å bli tomt. Tror også at 25A er litt lite. Min Yanmar 34hk skulle ha 30A. <{POST_SNAPBACK}> Kanskje det. Han sa at sikringen gikk med en gang han dro om tenningen nå. Hva kan det være da? En kortslutning? Redigert 12.Mai.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Dette er sikker et kortslutning. Eg hadde av og til samme problemet. Grunnen var da at luftfilteren tok bort i relekontakten. Da eg tok gummihetten over, forsvant problemet! Har han prøvd å skifte sikring? Kanskje kan kom bort i ledningen da han monterte starteren? Kanskje sikringholderen ligger intil motoren som er jordet? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 (redigert) Har han prøvd å skifte sikring? Kanskje kan kom bort i ledningen da han monterte starteren? Kanskje sikringholderen ligger intil motoren som er jordet? <{POST_SNAPBACK}> Han har prøvd å bytte sikring, men det ligger jo kabler i hytt og pine akkurat nå, så det kan være at han kom borti noe. Nettopp derfor at jeg ville ha montert på alt før jeg testet. Sikringen ligger på instrumentpanelet. Redigert 12.Mai.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Dette har jeg vært borti før, på bil. Prøvde forskjellige triks som er nevnt her, men da de var prøvd og ikke virket, var skifte av starter løsningen. Akkurat samme symptomer som du beskriver, årsaken var at innslaget i starteren hadde låst seg. De to ledningene du ser som ikke går til batteriet, er sannsynligvis i forbindelse med tenning. Sånn at starteren går når du vrir på nøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Dette har jeg vært borti før, på bil. Prøvde forskjellige triks som er nevnt her, men da de var prøvd og ikke virket, var skifte av starter løsningen. Akkurat samme symptomer som du beskriver, årsaken var at innslaget i starteren hadde låst seg. De to ledningene du ser som ikke går til batteriet, er sannsynligvis i forbindelse med tenning. Sånn at starteren går når du vrir på nøkkelen. <{POST_SNAPBACK}> Dette er jo en ny starter (overhalt en). Tåler de ikke denne behandlingen da? Kan jo ta den av og få den testet selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Beklager Outbreak, jeg svarte egentlig bjwa. I ditt tilfelle er det nok noe elektrisk. Jeg tror kanskje også at 25A er litt lite, men det finner du info om i instruksjonsboka, hvis du har den. Ellers er det lurt å sjekke alle ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 25.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Tror jeg ville prøvd med en startkabel på minus-siden rett bort på starteren også. Det kan jo like godt være jordingen som er dårlig... Men hvis det viser seg at innslaget henger så er det ingen vei utenom å ta den ut for rengjøring og smøring desverre. Med litt flaks klarer du å løse skruene med pipenøkkel og fire-fem forlengere, slik at du får skrallen helt frem foran motoren. Hvis ikke så kommer du kanskje til med en startmotornøkkel? Det er en ringnøkkel formet mer eller mindre som en "C", slik at den ligger rundt starteren når du skrur. Fantastisk nyttig verktøy til tider.. Ingenting er umulig, men i båt så er det ofte tett opp i mot.... <{POST_SNAPBACK}> Nå har jeg feilsøkt hele el-anlegget ifm starteren og har funnet at begge starter-solenoidene virker , tenningskretsen er OK (fra tenningslås) og alle kabler til/fra starter + jord er byttet. Jeg har også "tyvkoblet" startmotoren ved å koble til 12V direkte fra batteri til +polen direkte på startmotoren (ikke på batt-kontakten på starter-solenoiden) . Dvs at jeg koblet forbi starter reléet for å verifisere at startmotoren i det hele tatt går rundt. Det gjorde den ikke... Dette betyr at enten er startermotoren defekt, eller så sitter bendix-drevet??? fast.. I alle tilfeller ser det ut til at starteren må byttes. Har du noe tips om hvor jeg kan få tak i en slik "RINGNØKKEL"?? Det ser ut til jeg blir nødt til å bruke en slik nøkkel for å få skikkelig moment når jeg skal løsne boltene på starteren Hei og hopp Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Så så sent som i dagmorges en slik bananformet startmotornøkkel i Tess sin katalog under USAG. Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 25.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Så så sent som i dagmorges en slik bananformet startmotornøkkel i Tess sin katalog under USAG. <{POST_SNAPBACK}> Hei TMe Takk for rask tilbakemelding Var det denne nøkkelen du hadde sett? Ser ut til at den er bøyd i horisontal retning... Jeg hadde håpet å finne noe som var bøyd vertikalt i forhold til mutteren. F.eks scralleforlenger som er bøyd 2 ganger á 90 grader slik at jeg kan komme meg rundt og på oversiden av motoren med momentstanga slik at jeg kan dra til skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
turbobjørn Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Helt sikkert starteren din som har rusta fast i løpet av vinteren. Men det er ikke innslaget som sitter, det er nok ankeret i motoren. Derfor klikker det bare når innslaget slår inn, men motoren sitter, så det skjer ikke noe mer. Motoren får ikke strøm før innslaget slår inn. Jeg ville byttet starter hvis jeg var deg, særlig hvis du har forsøkt mye på å få den i gang, da "brenner" du gjerne viklingene og motoren mister mye kraft. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Det er en slik nøkkel som vist på bildet jeg tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 26.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Heisann Nå har jeg trålet alle verktøybutikkene i området Asker/Bærum på jakt etter en U formet forlenger til Pipe-nøkkel (eller noe lignende verktøy) uten hell :-( Jeg så meg derfor nødt til å engasjere et mekanisk verksted til å spesialprodusere forlengeren jeg trenger. De skulle ordne det på et par dager og prisen blir ca 500,- Hvis dette virker så tror jeg jammen jeg spanderer en stor flaske sjampis på meg og kona!!! Alternativet er nemlig å ta båten på land - ta ut motor for deretter å demontere starter. Tør ikke tenke på hvor dyrt det blir og hvor lang tid det kommer til å ta...... Hei og hopp Sitér dette innlegget Link to post
kdt Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Det som mest sannsynlig er skjedd er at en manifoil er gått i stykker(tæring-rust) og du derfor har fått vann inn i en sylinder eller fler. Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 26.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Det som mest sannsynlig er skjedd er at en manifoil er gått i stykker(tæring-rust) og du derfor har fått vann inn i en sylinder eller fler. <{POST_SNAPBACK}> Hei Takk for tipset, men jeg tror ikke det er noe feil med blokka/sylindere osv.. Jeg får dratt rundt motoren for hånd med fastnøkkel på veivakselen.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Har du noe tips om hvor jeg kan få tak i en slik "RINGNØKKEL"?? Det ser ut til jeg blir nødt til å bruke en slik nøkkel for å få skikkelig moment når jeg skal løsne boltene på starteren Hei og hopp <{POST_SNAPBACK}> Har du sjekket hos Biltema? Hvis du sjekker dette art.nr. 11-569 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Kan bruke denne tråden for å forklare mitt problem... Har seg sånn at jeg har kjøpt meg en Conway 26 med en GM V8 Diesel motor. Det har seg sånn at den ene eksosmanifoilen hadde en lekkasje på denne motoren (skjedde same dagen som vi testet den). Dermed har det kommet vann (saltvann?) i motoren. Dette ble pumpet ut samme dag, og motor fylt opp med olje/diesel. Dysene ble tatt av for sjekk, og nye eksosmanifoiler bestillt (de gamle var "hjemmelaget", og bestillte derfor nye orginale. Siden den ene ble defekt pga dårlig sveising...). I samme slengen hadde selgeren klart å ødelegge starteren, og hadde derfor kjøpt ny (=nyoverhalt). Fødepumpen var også demontert for sjekking. Nå viser det seg at selgeren hadde vært nede i båten igår, og montert på starteren. I samme slengen hadde han startet motoren (uten dyser + fødepumpe). Sikkert for å teste starteren. Dette medførte jo en "liten" sprut av olje ut gjennom dysehullene. Men til poenget... Når han startet motoren, så merket han at den gikk tregere og tregere, og til slutt røk sikringen til starteren (25A). Noen som vet om dette er normalt når tingene ikke er satt på plass, eller har jeg fått meg et realt problem her? Før dette ble gjort, hadde jeg tenkt å montere alt sammen igjen for så å tømme den for olje/diesel. Bytte oljefilter + fylle på ny olje. Og SÅ ta en test. Selger kom meg litt i forkjøpet der altså... Noen som har noen tips til en litt bekymret kar? <{POST_SNAPBACK}> Var oppe i båten idag og demonterte starteren. Prøvde deretter å dra rundt svinghjulet med et skrujern. Denne ville ikke gå rundt. Snakket med tidligere eier, og fikk til svar fra han at han hadde fått dratt den litt rundt etter at sikringen røk. Spørsmålet er: Bør jeg ta motoren ut av båten for en full sjekk (har en oljelekkasje i tillegg), eller skal jeg prøve med de nye manifoilene+dysene+fødepumpen, og vente til vinteren for å ta det da? Noen som har noen tips til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 3.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2005 Når dysene er ute skulle jeg tro at det skal være mulig å dreie motoren rundt, men du trenger kanskje en forlenger for å få litt kraft. Jeg tror ikke jeg ville montert manifold, fødepumpe og dyser før jeg fikk tørnet motoren greit. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Etter en prat med verksted her i Bergen som skrur på GM motorer, så begynner jeg å lure på om jeg har vann i motoren i det hele tatt... Det har seg slik at oljen ikke er grå. Den er bare tynn. Veldig tynn. Teorien han kom med var at det kunne være fødepumpen som hadde trøblet, og at lekkasjen i manifoilene hadde gjort at motoren fikk falsk luft? Grunnen og at motoren nå bare går tregere og tregere, er at det ikke har vært noen smøring igjen i oljen pga dieselen, og at det kanskje har gått utover stemplene? Noen som har noen teorier her? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Hvis jeg nå skal ta motoren ut. Må båten da på land, eller kan en gjøre dette med båten på sjøen? Tenker da på om det vil lekke noe vann fra hekkaggreg. (VP280), eller om der er andre steder det kan lekke? Vil gå skikkelig igjennom motoren nå, siden jeg frykter at den har fått litt juling. Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 6.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Heisann Nå har jeg prøvd med spesialverktøy for å få ut den ¤¤%%#& starteren, men den sitter like FORBA..... fast Det virker som den er så rustet fast og sitter så utilgjengelig til at det er "kul i hampen" umulig å få den ut Er det noen som vet om noen i Asker området som er spesialister på slike umulige oppgaver, eller som har utstyr til å ta ut båtmotor på land eller på sjøen?? Alle tips mottas med stoooor takk!! bjwa Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Heisann Nå har jeg prøvd med spesialverktøy for å få ut den ¤¤%%#& starteren, men den sitter like FORBA..... fast Det virker som den er så rustet fast og sitter så utilgjengelig til at det er "kul i hampen" umulig å få den ut Er det noen som vet om noen i Asker området som er spesialister på slike umulige oppgaver, eller som har utstyr til å ta ut båtmotor på land eller på sjøen?? Alle tips mottas med stoooor takk!! bjwa <{POST_SNAPBACK}> Nok en gang så vil jeg anbefale og prøve med Frysespray på skruen. pleier og bruke det på skruer til eksosmanifoilder, og det funker altid.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
bjwa Svart 6.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Hvor får jeg tak i slik frysespray og hvordan fungerer den? Høres besnærende ut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.