Jump to content

Skulle starte motoren (OMC V8 bensin) idag..


bjwa

Recommended Posts

Tror jeg ville prøvd med en startkabel på minus-siden rett bort på starteren også. Det kan jo like godt være jordingen som er dårlig...

 

Men hvis det viser seg at innslaget henger så er det ingen vei utenom å ta den ut for rengjøring og smøring desverre. Med litt flaks klarer du å løse skruene med pipenøkkel og fire-fem forlengere, slik at du får skrallen helt frem foran motoren. Hvis ikke så kommer du kanskje til med en startmotornøkkel? Det er en ringnøkkel formet mer eller mindre som en "C", slik at den ligger rundt starteren når du skrur. Fantastisk nyttig verktøy til tider.. Ingenting er umulig, men i båt så er det ofte tett opp i mot....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kan bruke denne tråden for å forklare mitt problem...

 

Har seg sånn at jeg har kjøpt meg en Conway 26 med en GM V8 Diesel motor. Det har seg sånn at den ene eksosmanifoilen hadde en lekkasje på denne motoren (skjedde same dagen som vi testet den). Dermed har det kommet vann (saltvann?) i motoren. Dette ble pumpet ut samme dag, og motor fylt opp med olje/diesel.

Dysene ble tatt av for sjekk, og nye eksosmanifoiler bestillt (de gamle var "hjemmelaget", og bestillte derfor nye orginale. Siden den ene ble defekt pga dårlig sveising...).

I samme slengen hadde selgeren klart å ødelegge starteren, og hadde derfor kjøpt ny (=nyoverhalt). Fødepumpen var også demontert for sjekking.

 

Nå viser det seg at selgeren hadde vært nede i båten igår, og montert på starteren. I samme slengen hadde han startet motoren (uten dyser + fødepumpe). Sikkert for å teste starteren. Dette medførte jo en "liten" sprut av olje ut gjennom dysehullene. Men til poenget...

Når han startet motoren, så merket han at den gikk tregere og tregere, og til slutt røk sikringen til starteren (25A). Noen som vet om dette er normalt når tingene ikke er satt på plass, eller har jeg fått meg et realt problem her?

 

Før dette ble gjort, hadde jeg tenkt å montere alt sammen igjen for så å tømme den for olje/diesel. Bytte oljefilter + fylle på ny olje. Og SÅ ta en test.

Selger kom meg litt i forkjøpet der altså...

 

Noen som har noen tips til en litt bekymret kar?

Link to post
Share on other sites

Det var vel sikringen til tenningen som røk vel?

Dette har vel ikke noe med startmotoren å gjøre? eneste den gjør er vel å forsyne releet med styrestrøm via tenningsnøkkelen/startknappen.

 

Eg tror grunnen til at startmotoren gikk tregere var at batteriet var begynt å bli tomt.

 

Tror også at 25A er litt lite. Min Yanmar 34hk skulle ha 30A.

Link to post
Share on other sites

Det var vel sikringen til tenningen som røk vel?

Dette har vel ikke noe med startmotoren å gjøre? eneste den gjør er vel å forsyne releet med styrestrøm via  tenningsnøkkelen/startknappen.

 

Eg tror grunnen til at startmotoren gikk tregere var at batteriet var begynt å bli tomt.

 

Tror også at 25A er litt lite. Min Yanmar 34hk skulle ha 30A.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje det.

Han sa at sikringen gikk med en gang han dro om tenningen nå.

Hva kan det være da?

 

En kortslutning?

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er sikker et kortslutning. Eg hadde av og til samme problemet. Grunnen var da at luftfilteren tok bort i relekontakten. Da eg tok gummihetten over, forsvant problemet!

 

Har han prøvd å skifte sikring? Kanskje kan kom bort i ledningen da han monterte starteren? Kanskje sikringholderen ligger intil motoren som er jordet?

Link to post
Share on other sites

Har han prøvd å skifte sikring? Kanskje kan kom bort i ledningen da han monterte starteren? Kanskje sikringholderen ligger intil motoren som er jordet?

<{POST_SNAPBACK}>

Han har prøvd å bytte sikring, men det ligger jo kabler i hytt og pine akkurat nå, så det kan være at han kom borti noe. Nettopp derfor at jeg ville ha montert på alt før jeg testet.

 

Sikringen ligger på instrumentpanelet.

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har jeg vært borti før, på bil. Prøvde forskjellige triks som er nevnt her, men da de var prøvd og ikke virket, var skifte av starter løsningen. Akkurat samme symptomer som du beskriver, årsaken var at innslaget i starteren hadde låst seg.

De to ledningene du ser som ikke går til batteriet, er sannsynligvis i forbindelse med tenning. Sånn at starteren går når du vrir på nøkkelen.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg vært borti før, på bil. Prøvde forskjellige triks som er nevnt her, men da de var prøvd og ikke virket, var skifte av starter løsningen. Akkurat samme symptomer som du beskriver, årsaken var at innslaget i starteren hadde låst seg.

De to ledningene du ser som ikke går til batteriet, er sannsynligvis i forbindelse med tenning. Sånn at starteren går når du vrir på nøkkelen.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jo en ny starter (overhalt en). Tåler de ikke denne behandlingen da?

Kan jo ta den av og få den testet selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror jeg ville prøvd med en startkabel på minus-siden rett bort på starteren også. Det kan jo like godt være jordingen som er dårlig...

 

Men hvis det viser seg at innslaget henger så er det ingen vei utenom å ta den ut for rengjøring og smøring desverre. Med litt flaks klarer du å løse skruene med pipenøkkel og fire-fem forlengere, slik at du får skrallen helt frem foran motoren. Hvis ikke så kommer du kanskje til med en startmotornøkkel? Det er en ringnøkkel formet mer eller mindre som en "C", slik at den ligger rundt starteren når du skrur. Fantastisk nyttig verktøy til tider.. Ingenting er umulig, men i båt så er det ofte tett opp i mot....

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg feilsøkt hele el-anlegget ifm starteren og har funnet at begge starter-solenoidene virker , tenningskretsen er OK (fra tenningslås) og alle kabler til/fra starter + jord er byttet.

 

Jeg har også "tyvkoblet" startmotoren ved å koble til 12V direkte fra batteri til +polen direkte på startmotoren (ikke på batt-kontakten på starter-solenoiden) . Dvs at jeg koblet forbi starter reléet for å verifisere at startmotoren i det hele tatt går rundt. Det gjorde den ikke... Dette betyr at enten er startermotoren defekt, eller så sitter bendix-drevet??? fast.. I alle tilfeller ser det ut til at starteren må byttes.

 

Har du noe tips om hvor jeg kan få tak i en slik "RINGNØKKEL"?? Det ser ut til jeg blir nødt til å bruke en slik nøkkel for å få skikkelig moment når jeg skal løsne boltene på starteren :headbang:

 

Hei og hopp

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Så så sent som i dagmorges en slik bananformet startmotornøkkel i Tess sin katalog under USAG.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei TMe

 

Takk for rask tilbakemelding :smiley:

 

Var det denne nøkkelen du hadde sett?

 

Bilde

 

Ser ut til at den er bøyd i horisontal retning... Jeg hadde håpet å finne noe som var bøyd vertikalt i forhold til mutteren. F.eks scralleforlenger som er bøyd 2 ganger á 90 grader slik at jeg kan komme meg rundt og på oversiden av motoren med momentstanga slik at jeg kan dra til skikkelig :smash:

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert starteren din som har rusta fast i løpet av vinteren.

Men det er ikke innslaget som sitter, det er nok ankeret i motoren. Derfor klikker det bare når innslaget slår inn, men motoren sitter, så det skjer ikke noe mer. Motoren får ikke strøm før innslaget slår inn.

Jeg ville byttet starter hvis jeg var deg, særlig hvis du har forsøkt mye på å få den i gang, da "brenner" du gjerne viklingene og motoren mister mye kraft.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Nå har jeg trålet alle verktøybutikkene i området Asker/Bærum på jakt etter en U formet forlenger til Pipe-nøkkel (eller noe lignende verktøy) uten hell :-(

 

Jeg så meg derfor nødt til å engasjere et mekanisk verksted til å spesialprodusere forlengeren jeg trenger. De skulle ordne det på et par dager og prisen blir ca 500,- Hvis dette virker så tror jeg jammen jeg spanderer en stor flaske sjampis på meg og kona!!! Alternativet er nemlig å ta båten på land - ta ut motor for deretter å demontere starter. Tør ikke tenke på hvor dyrt det blir og hvor lang tid det kommer til å ta......

 

Hei og hopp :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kan bruke denne tråden for å forklare mitt problem...

 

Har seg sånn at jeg har kjøpt meg en Conway 26 med en GM V8 Diesel motor. Det har seg sånn at den ene eksosmanifoilen hadde en lekkasje på denne motoren (skjedde same dagen som vi testet den). Dermed har det kommet vann (saltvann?) i motoren. Dette ble pumpet ut samme dag, og motor fylt opp med olje/diesel.

Dysene ble tatt av for sjekk, og nye eksosmanifoiler bestillt (de gamle var "hjemmelaget", og bestillte derfor nye orginale. Siden den ene ble defekt pga dårlig sveising...).

I samme slengen hadde selgeren klart å ødelegge starteren, og hadde derfor kjøpt ny (=nyoverhalt). Fødepumpen var også demontert for sjekking.

 

Nå viser det seg at selgeren hadde vært nede i båten igår, og montert på starteren. I samme slengen hadde han startet motoren (uten dyser + fødepumpe). Sikkert for å teste starteren. Dette medførte jo en "liten" sprut av olje ut gjennom dysehullene. Men til poenget...

Når han startet motoren, så merket han at den gikk tregere og tregere, og til slutt røk sikringen til starteren (25A). Noen som vet om dette er normalt når tingene ikke er satt på plass, eller har jeg fått meg et realt problem her?

 

Før dette ble gjort, hadde jeg tenkt å montere alt sammen igjen for så å tømme den for olje/diesel. Bytte oljefilter + fylle på ny olje. Og SÅ ta en test.

Selger kom meg litt i forkjøpet der altså... 

 

Noen som har noen tips til en litt bekymret kar?

<{POST_SNAPBACK}>

Var oppe i båten idag og demonterte starteren.

Prøvde deretter å dra rundt svinghjulet med et skrujern. Denne ville ikke gå rundt.

Snakket med tidligere eier, og fikk til svar fra han at han hadde fått dratt den litt rundt etter at sikringen røk.

Spørsmålet er: Bør jeg ta motoren ut av båten for en full sjekk (har en oljelekkasje i tillegg), eller skal jeg prøve med de nye manifoilene+dysene+fødepumpen, og vente til vinteren for å ta det da?

 

Noen som har noen tips til dette?

Link to post
Share on other sites

Etter en prat med verksted her i Bergen som skrur på GM motorer, så begynner jeg å lure på om jeg har vann i motoren i det hele tatt...

Det har seg slik at oljen ikke er grå. Den er bare tynn. Veldig tynn.

Teorien han kom med var at det kunne være fødepumpen som hadde trøblet, og at lekkasjen i manifoilene hadde gjort at motoren fikk falsk luft?

 

Grunnen og at motoren nå bare går tregere og tregere, er at det ikke har vært noen smøring igjen i oljen pga dieselen, og at det kanskje har gått utover stemplene?

 

Noen som har noen teorier her?

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg nå skal ta motoren ut. Må båten da på land, eller kan en gjøre dette med båten på sjøen?

 

Tenker da på om det vil lekke noe vann fra hekkaggreg. (VP280), eller om der er andre steder det kan lekke?

 

Vil gå skikkelig igjennom motoren nå, siden jeg frykter at den har fått litt juling.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Nå har jeg prøvd med spesialverktøy for å få ut den ¤¤%%#& starteren, men den sitter like FORBA..... fast :headbang:

 

Det virker som den er så rustet fast og sitter så utilgjengelig til at det er "kul i hampen" umulig å få den ut :cryin:

 

Er det noen som vet om noen i Asker området som er spesialister på slike umulige oppgaver, eller som har utstyr til å ta ut båtmotor på land eller på sjøen??

 

Alle tips mottas med stoooor takk!! :drink:

 

bjwa

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Nå har jeg prøvd med spesialverktøy for å få ut den ¤¤%%#& starteren,  men den sitter like FORBA..... fast  :headbang:

 

Det virker som den er så rustet fast og sitter så utilgjengelig til at det er "kul i hampen" umulig å få den ut :cryin:

 

Er det noen som vet om noen i Asker området som er spesialister på slike umulige oppgaver,  eller som har utstyr til å ta ut båtmotor på land eller på sjøen??

 

Alle tips mottas med stoooor takk!! :drink:

 

bjwa

<{POST_SNAPBACK}>

Nok en gang så vil jeg anbefale og prøve med Frysespray på skruen. pleier og bruke det på skruer til eksosmanifoilder, og det funker altid..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...