Goddis77 Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Hvis jeg nå skal ta motoren ut. Må båten da på land, eller kan en gjøre dette med båten på sjøen? Tenker da på om det vil lekke noe vann fra hekkaggreg. (VP280), eller om der er andre steder det kan lekke? Vil gå skikkelig igjennom motoren nå, siden jeg frykter at den har fått litt juling. <{POST_SNAPBACK}> Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 Noen som har noen tips? <{POST_SNAPBACK}> Du kan bytte på sjøen, men det er jo noe risiko for vann inn gjennom inntaksslange og bukkehorn. Hvorfor vil du skifte på sjøen+ Er det ikke mye mer praktisk å stå på land i fht løfting av motor, alle "småbitene" som du mister og må skaffe nye etc. ? Og så slipper du å bli sjøsjuk av å jobbe opp/ned i en båt som beveger seg opp og ned og frem og tilbake. evenR4u Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
bjwa Svart 7.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 Nei, nå kaster jeg inn håndkledet!! Har mistet troen på at jeg noen gang skal få beistet til å fungere igjen! Er det noen som kan noe om slike motorer (OMC 5,7L V8) og som kunne tenke seg å ta et oppdrag for å hjelpe meg i mål? Båten ligger i Asker.. bjwa Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 Du kan bytte på sjøen, men det er jo noe risiko for vann inn gjennom inntaksslange og bukkehorn. Hvorfor vil du skifte på sjøen+ Er det ikke mye mer praktisk å stå på land i fht løfting av motor, alle "småbitene" som du mister og må skaffe nye etc. ? Og så slipper du å bli sjøsjuk av å jobbe opp/ned i en båt som beveger seg opp og ned og frem og tilbake. evenR4u <{POST_SNAPBACK}> Problemet er at da må jeg tenke på tauing, heving av båt, bukk, etc.... Båten er nettopp kommet på sjøen for 1mnd siden, og ligger godt i le for bølger og vind. Kommer til å koste mye peng hvis også båten må opp, men hvis det bare er motoren så har jeg kommet ganske langt med forberedelsene av dette. Tenkte bare om det var noe til hekkaggr. som jeg må ta hensyn til. Ellers har jeg jo ventiler på kjøleinntaket osv. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 Jeg tok ut min 5,7 liter omc mens båten lå på sjøen i forfjor. Fortøyde den i kaien og brukte en truck med gaffelforlengere. Vi var 3 mann og tok den ut/inn uten problemer selv om det var litt bølger. Den lå ute på svai i over en uke uten å ta inn vann, men jeg skrudde på igjen eksosbelgene sånn at bukkehornene ble forlenget. Sjøvannsinntaket kan du tette med en slange med plugg. Motoren er enkel å ta ut, spesielt hvis den er uten ferskvannskjøling. 2 bolter på hver motorlabb og 2 muttere på transomen, men først skrur du av hele girfeste , gassvirer, jordingskabel mellom motor og batteri , plusskabel til starter, kabelstokken til instrumenter og servoslanger. Jeg hadde aldri skrudd ut en motor før, men det gikk fint som f... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Alvito Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 (redigert) Hvor får jeg tak i slik frysespray og hvordan fungerer den? Høres besnærende ut <{POST_SNAPBACK}> Hør med en farvehandel Den inneholder et stoff som raskt fryser ned objektet som det sprayes på. til - ettellerannetmye... Redigert 7.Juni.2005 av Alvito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 Problemet er at da må jeg tenke på tauing, heving av båt, bukk, etc.... Båten er nettopp kommet på sjøen for 1mnd siden, og ligger godt i le for bølger og vind. Kommer til å koste mye peng hvis også båten må opp, men hvis det bare er motoren så har jeg kommet ganske langt med forberedelsene av dette. Tenkte bare om det var noe til hekkaggr. som jeg må ta hensyn til. Ellers har jeg jo ventiler på kjøleinntaket osv. <{POST_SNAPBACK}> Hvordan vil du "line opp " motor mot aggregatet når du skal montere inn motoren igjen.. Dårlig ide synes eg da. Holder på å rette inn motor mot drevet nå og det er små justeringer som skal til så får eg ikke drevet på igjen. Motor montert uten opp lining mot drevet kan gi alvorlige lagerskader etter en tid i bruk. Da blir det enda dyrere. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Trophy Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hvordan vil du "line opp " motor mot aggregatet når du skal montere inn motoren igjen.. Dårlig ide synes eg da. Holder på å rette inn motor mot drevet nå og det er små justeringer som skal til så får eg ikke drevet på igjen. Motor montert uten opp lining mot drevet kan gi alvorlige lagerskader etter en tid i bruk. Da blir det enda dyrere. <{POST_SNAPBACK}> Dette er ikke noe problem på en OMC hvis du ikke skrur eller forandrer på motorfestene. Jeg hadde ut motoren uten å ta av drevet 3 ganger og det fungete helt ok. Jeg har nå skiftet til diesel V8 og flyttet svinghjulshus og motorfester fra bensineren rett over. Da var drevet selvfølgelig av, men når vi sjekket opprettingen så var den helt ok. Dette er selvfølgelig annerledes på andre motorer som f. eks. Volvo. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
evenR4u Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hvordan vil du "line opp " motor mot aggregatet når du skal montere inn motoren igjen.. Dårlig ide synes eg da. Holder på å rette inn motor mot drevet nå og det er små justeringer som skal til så får eg ikke drevet på igjen. Motor montert uten opp lining mot drevet kan gi alvorlige lagerskader etter en tid i bruk. Da blir det enda dyrere. <{POST_SNAPBACK}> Kan da ikke bli noe problem å line opp samme motor i samme fester mot samme drev ???? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
bjwa Svart 8.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 (redigert) Hei igjen Da jeg har mulighet til å låne kran i båthavna førstkommende helg 10. juni for å løfte ut motoren lurte jeg på om det er noen som har lyst til å være med noen timer i helgen for å gi gode råd og tips? Jeg kompanserer naturligvis for hjelpen Båten ligger i Leangbukta i Asker hei og hopp Redigert 8.Juni.2005 av bjwa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hvor får jeg tak i slik frysespray og hvordan fungerer den? Høres besnærende ut <{POST_SNAPBACK}> Jeg kan tenke meg at dette er den " medisin på boks" som fotbalspillere brukte før i tiden. Kjøpes på sportsbutikker. Kulden gjør at metallet krymper. Vær også obs på at metallet kan bli sprøtt av kulden. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hei igjen Da jeg har mulighet til å låne kran i båthavna førstkommende helg 10. juni for å løfte ut motoren lurte jeg på om det er noen som har lyst til å være med noen timer i helgen for å gi gode råd og tips? Jeg kompanserer naturligvis for hjelpen Båten ligger i Leangbukta i Asker hei og hopp <{POST_SNAPBACK}> Jeg skulle gjerne hjulpet til, men det blir litt langt fra Ålesund til Asker. Håper beskrivelsen fra mitt uttak av motor hjelper. Lykke til Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
FreddyB Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Is-spray.. http://www.xxl.no/sykkel_fotball/isspray.html Sitér dette innlegget Yo mama so fat, when she dances, she makes the band skip.. Forland Plattgatter - Olida. Link to post
bjwa Svart 8.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Jeg skulle gjerne hjulpet til, men det blir litt langt fra Ålesund til Asker. Håper beskrivelsen fra mitt uttak av motor hjelper. Lykke til <{POST_SNAPBACK}> Beskrivelsen er gull verdt Trophy!! Motet mitt vokste et par hakk igjen etter å ha lest innlegget ditt :-) Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 8.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Jeg kan tenke meg at dette er den " medisin på boks" som fotbalspillere brukte før i tiden. Kjøpes på sportsbutikker. Kulden gjør at metallet krymper. Vær også obs på at metallet kan bli sprøtt av kulden. <{POST_SNAPBACK}> Det er kanskje risikabelt å bruke slik spary da jeg allerede har gitt boltene en god del juling etter 2 måneders intense forsøk på å få de løs.. Hvis de skulle gå av/knekke blir jo problemet bare enda større..... Jeg tror jeg først prøver å få de løs med litt lang momentstang når motoren er ute av båten. Hvis det viser seg at de fortsatt ikke løsner kommer jeg til å gå på med slik frysespray, da alternativet allikevel hadde blitt å borre ut boltene.. Håper dette løser seg nå da hele greia begynner å gå meg på nervene Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hva med å bruke varme da? Bruke det sammen med 5-56 for å få av boltene/skruene på Yanmaren jeg hadde. Gikk fint det. Stod i flere dager og slo før jeg prøvde dette. Gikk løs etter 5 min. Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2005 Heisann NÅ HAR JEG BYTTET STARTEREN!!! og nå fuker alt som det skal igjen måtte ta ut motoren for å komme til, men det var ikke så ille som jeg trodde.... Det gikk veldig bra takket være masse gode råd og tips fra dere her i forumet + en dyktig "kran-mann" på leangbukten båtforening :-) Den gamle starteren viste seg å være totalt ødelagt. Den sto bom fast og tannhjulet som skal dra rundt motoren sto permanent i "innslag?" dvs den sto i ute-posisjon mot tannhjulet på motoren, hadde kilt seg fast slik... takk for all hjelp! hei og hopp!! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2005 (redigert) ... nå fuker alt som det skal igjen Stusset litt over denne men skjønte til slutt at det bare var en skrivefeil. Redigert 11.Juni.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
evenR4u Svart 12.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2005 Kjempehyggelig å se at du har fått det i orden. Og velkommen i "heller motoren ut enn å forsøke å operere som en kombinasjon av slangemenneske og leddnøkkel klubben". Synes jeg merka veldig mye uro hos deg før operasjonen - og du nå i ettertid syntes det var en grei operasjon. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
MT. Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 NÅ HAR JEG BYTTET STARTEREN!!! og nå fuker alt som det skal igjen :-) Den gamle starteren viste seg å være totalt ødelagt. Den sto bom fast og tannhjulet som skal dra rundt motoren sto permanent i "innslag?" dvs den sto i ute-posisjon mot tannhjulet på motoren, hadde kilt seg fast slik... <{POST_SNAPBACK}> Omsider har arbeidsmengden på jobben sunket til vanlig antall timer pr dag, og jeg har begynt å tenke båt igjen til tross for begredelig vær her i Trøndelag. Men, så skjer dette meg også... Jeg har Mercruiser 5,0 fra 87, bygd på GM. Når jeg vrir på tenninga høres et klikk etter 1 sekund, og om jeg vrir videre til "Start" skjer det ingenting. Har nå gått over mesteparten av kontaktpunktene på solenoid-leamikken, men ingen bedring å spore. Batteriene er 4 år og godt vedlikeholdt, og viser en spenning på 12,6V. Får meg liksom ikke til å tro på at de har for lav syrevekt, men må vel sjekke dette også... Jaggu bra den står på land, for hos meg er det ikke plass til å ta ut motor uten å først ta av drevet. Hvor finner man billigst mulig, men fullgod starter da? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bjwa Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Hei SkipperMorse Jeg kjøpte ny starter av en lokal forhandler i Oslo. Fikk da 700,- i pant for den gamle også Ser at www.eurofritid.no har startere til en grei pris.. Lykke til med bytte av starter :-) bjwa Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 (redigert) Forrige eier av min båt hadde dette problemet. Han hadde dårlig kontakt på ene glødepluggen. Høres ut som dårlig kontakt... kanskje?? Redigert 13.Juni.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Kjempehyggelig å se at du har fått det i orden. Og velkommen i "heller motoren ut enn å forsøke å operere som en kombinasjon av slangemenneske og leddnøkkel klubben". Synes jeg merka veldig mye uro hos deg før operasjonen - og du nå i ettertid syntes det var en grei operasjon. <{POST_SNAPBACK}> Takk for det Ja, jeg var vel litt over middels dritt-lei hele greia og hadde mistet troen på at jeg noen gang skulle få "beistet" til å fungere normalt igjen... Trodde ikke det skulle gå så enkelt å få ut motoren! Samtidig som motoren var ute fikk jeg også fikset et par andre ting :-) byttet vifte i motorrom + vasket bort endel møkk fra kjølsvinet som jeg ikke kom til tidligere.. "Balja" blei jo nesten som ny!! Hei og hopp Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Takk for det Ja, jeg var vel litt over middels dritt-lei hele greia og hadde mistet troen på at jeg noen gang skulle få "beistet" til å fungere normalt igjen... Trodde ikke det skulle gå så enkelt å få ut motoren! Samtidig som motoren var ute fikk jeg også fikset et par andre ting :-) byttet vifte i motorrom + vasket bort endel møkk fra kjølsvinet som jeg ikke kom til tidligere.. "Balja" blei jo nesten som ny!! Hei og hopp <{POST_SNAPBACK}> Gratulerer Skal gjøre samme jobben nå. Venter bare på tlf fra kranemannen. Hvor mye veide din motor? Var det mye du måtte demontere før du fikk ut motoren? Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 En ting til... Er det noen som har erfaring med Sevostyringen til OMC? Jeg merket at styringen har blitt endel tyngre etter at jeg tok ut motoren. Ser at servo-oljen er melkeaktig og mistenker at det er kommet endel luft i systemet mens jeg hadde motoren ute.. Men jeg kan ikke se noen enkel måte å lufte servosystemet på?? Noen forslag? bjwa Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.