bjwa Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Gratulerer Skal gjøre samme jobben nå. Venter bare på tlf fra kranemannen. Hvor mye veide din motor? Var det mye du måtte demontere før du fikk ut motoren? <{POST_SNAPBACK}> Takker :-) Motoren min veier vel ca 300-350kg?? Vi brukte kran som tåler 500kg uten problem :-) Jeg fulgte listen til Trophy her på forumet: Sitat fra Trophy "Jeg tok ut min 5,7 liter omc mens båten lå på sjøen i forfjor. Fortøyde den i kaien og brukte en truck med gaffelforlengere. Vi var 3 mann og tok den ut/inn uten problemer selv om det var litt bølger. Den lå ute på svai i over en uke uten å ta inn vann, men jeg skrudde på igjen eksosbelgene sånn at bukkehornene ble forlenget. Sjøvannsinntaket kan du tette med en slange med plugg. Motoren er enkel å ta ut, spesielt hvis den er uten ferskvannskjøling. 2 bolter på hver motorlabb og 2 muttere på transomen, men først skrur du av hele girfeste , gassvirer, jordingskabel mellom motor og batteri , plusskabel til starter, kabelstokken til instrumenter og servoslanger." I tillegg koblet jeg fra bensinslangen :-) Jeg har som sagt merket at styringen er blitt tyngre etter at motoren var ute, men regner med at dette blir bedre når jeg finner ut hvordan jeg lufter servostyringen.. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Du kan jo holde oss informert om hvordan det går. Har servo på min og, så det kan jo dukke opp noen overaskelser underveis... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Slik ser min motor ut etter demontering: Ikke så lett å se kanskje, men ble litt griseri pga uttak av varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
erwin-abel Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Du kan jo holde oss informert om hvordan det går. Har servo på min og, så det kan jo dukke opp noen overaskelser underveis... <{POST_SNAPBACK}> Ser ut som jeg kan melde meg inn i "heller motoren ut klubben" jeg og. Det ser ut som jeg blåste motoren under første prøve tur om lørdagen. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 (redigert) Slik ser min motor ut etter demontering: Ikke så lett å se kanskje, men ble litt griseri pga uttak av varmeveksleren. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har montert inn GM 6,5 liter motor. Innsuget likner på min motor, men det står en tut ut til siden der åpningen er oval og 5,5 cm i diameter på kortsiden og 6,5 cm på den lengste siden. Synes det er lite , men vet ikke sikkert. Har du åpning rundt det hele?? Ser ingen tut Noen som kan fortelle meg hvor stor åpning det skal være??? (har ikke turbo) Redigert 13.Juni.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Kan du tegne på bildet jeg har lagt ut? Klarer ikke helt å se for meg hva du spør om... Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 En ting til... Er det noen som har erfaring med Sevostyringen til OMC? Jeg merket at styringen har blitt endel tyngre etter at jeg tok ut motoren. Ser at servo-oljen er melkeaktig og mistenker at det er kommet endel luft i systemet mens jeg hadde motoren ute.. Men jeg kan ikke se noen enkel måte å lufte servosystemet på?? Noen forslag? bjwa <{POST_SNAPBACK}> Har lært at for og lufte servoen så skal du løsne lokket på pumpa, og gi fullt rattutslag begge veier, helt til du merker at styringen virker bra, har i allafall gjort dette på biler og det har funka der.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Trophy Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Har lært at for og lufte servoen så skal du løsne lokket på pumpa, og gi fullt rattutslag begge veier, helt til du merker at styringen virker bra, har i allafall gjort dette på biler og det har funka der.. <{POST_SNAPBACK}> Har samme erfaring som celzeron Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Ble du noe klokere av bildene jeg sendte Trophy? Noen som vet hvor jeg kan skaffe luftfilter til GM motorer? Forrige eier har brukt VP sitt, men der er borret nye hull, og sitter ikke helt på toppen... Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Har lært at for og lufte servoen så skal du løsne lokket på pumpa, og gi fullt rattutslag begge veier, helt til du merker at styringen virker bra, har i allafall gjort dette på biler og det har funka der.. <{POST_SNAPBACK}> Det hørtes da greit ut :-) Men kan jeg løsne lokket på servopumpa mens motoren går? Blir det ikke mye søl da, eller?? mvh bjwa Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Det hørtes da greit ut :-) Men kan jeg løsne lokket på servopumpa mens motoren går? Blir det ikke mye søl da, eller?? mvh bjwa <{POST_SNAPBACK}> ingen fare det.. spruter ikke opp noe opp der.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
bjwa Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 ingen fare det.. spruter ikke opp noe opp der.. <{POST_SNAPBACK}> Ok!! Da vet jeg hva jeg skal gjøre imorgen Takker og bukker! hei og hopp Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Ble du noe klokere av bildene jeg sendte Trophy? Det ble jeg ikke. Så ut som du hadde en "tut" til venstre ut fra innsuget. Hvor sitter luftfilteret?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
MT. Svart 14.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Den korrekte lufteprosedyren er litt mer omfattende enn hva som skrives her. Jeg mener å huske at den starter med noe slikt: Uten at motoren går, skal man vri styringen helt til babord. Ta av toppa, og fyll opp olje til max-merket. Sett toppa tilbake, start motoren og la gå to minutter før den stoppes igjen. Deretter blir jeg mer usikker. Det var endel start og stopp av motoren, og endel ratting, og litt søl er heller ikke usannsynlig. det husker jeg... Jeg har prosedyren beskrevet i en verkstedmanual hjemme, så om det er av interesse kan jeg legge den ut senere i dag. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bjwa Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Den korrekte lufteprosedyren er litt mer omfattende enn hva som skrives her. Jeg mener å huske at den starter med noe slikt: Uten at motoren går, skal man vri styringen helt til babord. Ta av toppa, og fyll opp olje til max-merket. Sett toppa tilbake, start motoren og la gå to minutter før den stoppes igjen. Deretter blir jeg mer usikker. Det var endel start og stopp av motoren, og endel ratting, og litt søl er heller ikke usannsynlig. det husker jeg... Jeg har prosedyren beskrevet i en verkstedmanual hjemme, så om det er av interesse kan jeg legge den ut senere i dag. <{POST_SNAPBACK}> Det hadde vært kjempefint!! Det er jo greit å gjøre det på riktig måte med en gang Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 14.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Mailet en kamerat som er Bilmekaniker med spørsmålet. Dette er svaret jeg fikk. Du fyller servoveske og starter motoren svinger til høyre og venstre til lufta er ute av systemet Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
bjwa Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Hmmm, merker etter motorskifte at motoren bråker mer en den pleier... Høres nesten ut som en diesel Oljetrykket er også veldig høyt, måleren står på maks selv når motoren er varm.. Kan dette ha med type motorolje å gjøre? Jeg skiftet olje da jeg hadde motoren ute. Var litt kjapp i vendingen og kjøpte Helsyntetisk 5 - 50 olje, da jeg trodde det sikkert var veldig bra for en middels gammel motor :-) Det er en OMC 5,7L V8 fra tidlig 90-tallet Jeg vet ikke hvilken olje som var på den fra før da jeg ikke har vært nødt til å etterfylle olje de siste to sesongene. Forrige oljeskift som ble gjort på verksted... Hvilken olje bruker dere? Skulle jeg ha brukt SEA30. eller 10 - 40kanskje?? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 14.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Det høres ut som om du kan ha tette oljekanaler opp til toppen, har hatt dette på en penta motor, hørtes ut som kraftig ventil tikking. Ta av påfyllingslokket mens motor går lys nedi, du skal da se at det bader i olje der, hvis ikke så må du ta en sjekk. 5W50 olje brukes helst på turbo motorer, jeg ville heller gått for 10W40 olje. Kan hende dette kan være grunnen men jeg tviler. I og med at du har et høyt oljetrykk så kan det tyde på at noe er tett. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Goddis77 Svart 14.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Hmmm, merker etter motorskifte at motoren bråker mer en den pleier... Høres nesten ut som en diesel Oljetrykket er også veldig høyt, måleren står på maks selv når motoren er varm.. Kan dette ha med type motorolje å gjøre? Jeg skiftet olje da jeg hadde motoren ute. Var litt kjapp i vendingen og kjøpte Helsyntetisk 5 - 50 olje, da jeg trodde det sikkert var veldig bra for en middels gammel motor :-) Det er en OMC 5,7L V8 fra tidlig 90-tallet Jeg vet ikke hvilken olje som var på den fra før da jeg ikke har vært nødt til å etterfylle olje de siste to sesongene. Forrige oljeskift som ble gjort på verksted... Hvilken olje bruker dere? Skulle jeg ha brukt SEA30. eller 10 - 40kanskje?? <{POST_SNAPBACK}> På min GM V8 6,2L D står der 15 - 40 på påfyllingslokket. Husker også snakk om olje i et innlegg for noen uker siden. Du kan jo søke i tidligere innlegg og se hva du finner Sitér dette innlegget Link to post
bjwa Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Heisann Er jeg helt på villspor nå, eller stemmer det at f.eks 5 - 50 olje er tykkere ved høyere temperaturer en f.eks 10-40?? Tenkte kanskje det kunne forklare det høye oljetrykket... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 15.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2005 Iflg min Clymers workshop manual er lavt oljenivå eller luft i oljen den vanligste årsaken til støy fra servopumpa, og gjerne med påfølgende tung styring. Med forbehold om at jeg fritt har oversatt fra engelsk, er lufting av Cobra servostyring er beskrevet slik: 1. Med kald og avslått motor skal styringen svinges helt til babord side. 2. Ta av lokket med peilepinnen. Peilepinnen har tre markeringer. Den nærmest lokket viser væskenivå ved varm motor, den bredeste markeringen 2/3 nedpå viser væskenivå ved kald motor, mens øverste punkt på fasen nederst på peilepinnen viser nivået væsken ikke må komme under. Om nivået kommer under denne markeringen, må systemet luftes. 3. Fyll opp til peilepinnens markering for kald motor med GM Power Steering Fluid, Dexron II automatgearolje eller OMC Power Trim & Tilt Fluid. 4. Sett på lokk/ peilepinne igjen. 5. Start motoren, og la den gå 1-2 minutter. Etter at motoren er stoppet, må pkt 2 – 4 gjentas til det ikke lenger er nødvendig. 6. Sving rattet fra side til side uten å nå endestopp på noen av sidene. Hold væskenivået oppe i pumpas påfyllingstrakt. (Det sylindriske nivået som lokket festes på toppen av.) Luft i systemet vil nå vise seg som skum eller lysfargede spor i oljen. 7. Posisjoner ratt og styringsanlegg i sentrisk posisjon.Start motoren og la den gå i 2 – 3 minutter, og stopp den deretter. Ta av lokk/ peilepinne og sjekk om oljen fortsatt inneholder luft. Hvis dette er tilfelle, må pkt 5 – 6 gjentas til væsken er luftfri. 8. Når oljen ikke lenger ser ut til å inneholde luft, er tiden kommet for en prøvetur for å bekrefte at styring fungerer smertefritt, og at servopumpa ikke bråker. 9. Etter prøveturen med motor på vanlig driftstemperatur, stoppes motoren. Nå skal væskenivået befinne seg på peilepinnens markering for varm motor. Sånn står det i ”Den store klokeboka”, som kona sier. Andre prosedyrer rundt OMC Cobra motor og drev kan legges ut på forespørsel. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 15.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2005 Kan dette ha med type motorolje å gjøre? Jeg skiftet olje da jeg hadde motoren ute. Var litt kjapp i vendingen og kjøpte Helsyntetisk 5 - 50 olje, da jeg trodde det sikkert var veldig bra for en middels gammel motor :-) Det er en OMC 5,7L V8 fra tidlig 90-tallet I boka står det med uthevet skrift at helsyntetisk olje ikke må brukes på disse motorene. Sannsynligvis fordi den løser opp gamle avleiringer som kan tette kanalene. Jeg har derfor holdt meg til 10-40 mineralolje, og det fungerer fint. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bjwa Svart 15.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2005 I boka står det med uthevet skrift at helsyntetisk olje ikke må brukes på disse motorene. Sannsynligvis fordi den løser opp gamle avleiringer som kan tette kanalene. Jeg har derfor holdt meg til 10-40 mineralolje, og det fungerer fint. <{POST_SNAPBACK}> Hjertlig takk!! Har kjøpt 10-40 mineralolje og bytter oljen i ettermiddag :-) Motoren har gått ca 1/2 time med den syntetiske oljen så jeg håper/tror ikke den har tatt skade av det.... Skal prøve luftemetoden du beskriver for servo'en også :-) hei og hopp Sitér dette innlegget Link to post
mikke Svart 15.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2005 D u bør vere klar over att du ikke kan blande syntet og mineral olje. du bør gå veien om halvsyntet først ! slik att oljen ikke reagerer og mister smøreevnen Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
bjwa Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Iflg min Clymers workshop manual er lavt oljenivå eller luft i oljen den vanligste årsaken til støy fra servopumpa, og gjerne med påfølgende tung styring. Med forbehold om at jeg fritt har oversatt fra engelsk, er lufting av Cobra servostyring er beskrevet slik: 1. Med kald og avslått motor skal styringen svinges helt til babord side. 2. Ta av lokket med peilepinnen. Peilepinnen har tre markeringer. Den nærmest lokket viser væskenivå ved varm motor, den bredeste markeringen 2/3 nedpå viser væskenivå ved kald motor, mens øverste punkt på fasen nederst på peilepinnen viser nivået væsken ikke må komme under. Om nivået kommer under denne markeringen, må systemet luftes. 3. Fyll opp til peilepinnens markering for kald motor med GM Power Steering Fluid, Dexron II automatgearolje eller OMC Power Trim & Tilt Fluid. 4. Sett på lokk/ peilepinne igjen. 5. Start motoren, og la den gå 1-2 minutter. Etter at motoren er stoppet, må pkt 2 – 4 gjentas til det ikke lenger er nødvendig. 6. Sving rattet fra side til side uten å nå endestopp på noen av sidene. Hold væskenivået oppe i pumpas påfyllingstrakt. (Det sylindriske nivået som lokket festes på toppen av.) Luft i systemet vil nå vise seg som skum eller lysfargede spor i oljen. 7. Posisjoner ratt og styringsanlegg i sentrisk posisjon.Start motoren og la den gå i 2 – 3 minutter, og stopp den deretter. Ta av lokk/ peilepinne og sjekk om oljen fortsatt inneholder luft. Hvis dette er tilfelle, må pkt 5 – 6 gjentas til væsken er luftfri. 8. Når oljen ikke lenger ser ut til å inneholde luft, er tiden kommet for en prøvetur for å bekrefte at styring fungerer smertefritt, og at servopumpa ikke bråker. 9. Etter prøveturen med motor på vanlig driftstemperatur, stoppes motoren. Nå skal væskenivået befinne seg på peilepinnens markering for varm motor. Sånn står det i ”Den store klokeboka”, som kona sier. Andre prosedyrer rundt OMC Cobra motor og drev kan legges ut på forespørsel. <{POST_SNAPBACK}> Heisann ¨ Nå er servo luftet og oljen ser blank og fin ut Det viste seg etterhvert at problemet med tung styring ikke bare var luft i servo'n, men også mye motstand i Teleflex styrekabel mellom styresnekke og motor... Den hadde nok rustet iløpet av vinteren. Trodde en stund jeg måtte bytte denne kablene, men så kom jeg over et tidligere innlegg her på båtplassen med en genial beskrivelse over hvordan man smører opp igjen slike kabler :-) Sjekk link: Telefleks styring Nå er styringen mye lettere!! Nå kan vi endelig kose oss på sjøen igjen etter en litt strevsom/problematisk start på sesongen Hei og hopp!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.