Jump to content

Varme i båt i boblehavn 100 watt


Solux24

Recommended Posts

Skal ha Solluxen liggende i boblehavn i vinter men har bare 100 watt tilgjengelig. Hadde tenkt å kveile opp en mobil varmekabel (sånn som en kan legge rundt rør om vinteren) å legge opp i motorkassen. Eller se om jeg får tak i en 60 watt glødepære (om det forsatt er mulig) og en E27 pæreholder. Er det noen andre forslag eller løsninger dere har? Trenger ikke å ha 27 varmegrader i båten men er bare litt bekymret for at saltvanns-kretsen på kjølingen skal fryse.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet ikke hvordan motorrommet ditt er utformet men om jeg skulle brukt båten gjennom vinteren og havna var utsatt for lave temperaturer så ville jeg også (i tillegg til evt pære/varmekabel) hatt noe å legge over motoren for å isolere den mellom hver gang. Evt legge over motorkassa. Da holder du bedre på "varmen" fra sjøen osv.

 

Noen motorer er vel også så enkle å tømme på sjøvannsiden at det er verdt jobben å gjøre det etter bruk? Sjøvann er vel såpass slushy at det ikke utgjør noen stor fare om systemet er tappet ned og det er plass nok, men det spørs jo sikkert fra motor til motor og hvor salt vannet er der du ligger.

 

Og til sist så er det vel også mulig å lage noe til slik at en kan vende en kran og kjøre frostveske inn før en stopper motoren?

---------

 

Tror varmekabel på rett sted og tildekking/isolering mellom bruk er det jeg ville satset på. Om jeg brukte båten mye om vinteren ville jeg vurdert å bygge et system for å kjøre frostveske inn før stopp, på samme måte som man har system for å kjøre ferskvann inn etter endt tur.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde jo min Nidelv 24 i boblehavn på Oksval forrige høst/vinter. Nå tror jeg faktisk ikke boblehavna ble slått på i det hele tatt siden vinteren var så mild og det bare et par ganger var antydning til is på fjorden, men jeg kjørte aldri noe frostvæske i motoren fordi jeg brukte den i alle fall en gang i uka gjennom hele vinteren.

 

Jeg plasserte et slikt 45watts varmerør fra Maritim under selve motoren, og hadde et annet inne i kabinen. I tillegg hadde jeg to frostvakter fra Seatronic, ( http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-varmeovner-c-89_174/frostvakt-220v-200w-p-3886 ) en som hang inne på toalettet (der jeg hadde i frostvæske i rørene) og en som hang ute under kalesjen.

 

Og det fungerte upåklagelig. I enkelte perioder var det jo så varmt og mildt at jeg slo av frostvaktene og bare lot kolbene stå på!

 

Vi får se hvordan den kommende vinteren blir! :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig trenger du ikke varme i det hele tatt! Sjøvannet varmer opp båten nedefra, og lydisolasjonen sørger for at kulden fra luften ikke får tak. Men om du vil føle deg litt tryggere kan nok et lite varmerør være løsningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var vel vinteren 09/10 det Hulda. Det er ikke så veldig lenge siden det nei.

Bikket ned mot -20 I begynnelsen av December og var ikke over -10 før uti Mars. Og det ble mye is

Forøvrig min første vinter som båtboer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...