Jump to content

Vinterpresenning for tett?

Ibiza24

Recommended Posts

Da var nytt stativ og presenningen på og båten er klar for vinteren. Det er første gang jeg har hatt en presenning som har dekket "hele" båten og jeg er litt bekymret for jordslag ettersom luftingen er relativt begrenset. Har tenkt på å evt. montere noen "store rør" helt øverst på hver ende får å skape litt ventilasjon innvendig. Jeg har tatt ut det meste av interiørting med det står igjen en stol og noen ryggputer.

Hva tror dere, blir dette fiasko uten mer lufting?

BILDE 1. Presenning på båt

bilde

Det er i all hovedsak 2 "grupperinger" når det kommer til vinterlagring med stativ og pressenning. Den ene grupperingen sverger til mange åpninger som gir luftgjennomstrømning og skal dermed hindre fukt. Den andre sverger til mye mere tett løsning og fuktballer for å suge opp fuktig luft. Selvsagt varianter imellom også. Jeg hadde selv åpen løsning før men det ble mye fukt. Jeg lukket dermed mer igjen slik at lufta kom nede bak og nede foran, altså ikke så mye i toppen. Og med fuktballer fra Biltema. For meg fungerte dette mye bedre. I perioder mer tåke eller stille regn ble det mye mer fukt i en åpen løsning. Dette gjelder på østlandet med generelt mye fuktig luft.

Så hvis du passer på at det er luft nede bak og nede foran så får du en liten luftgjennomstrøming men du må bruke et par-tre fuktslukere fra Biltema i tillegg.

kjøp heller disse hvis du skal ha fuktballer. den lille på biltema monner ikke mye.

et par bøtter+ dørslag og hell saltet oppi.

Magnesiumklorid/veisalt , sekk 25 kg på felleskjøpet. (tror den heter MG kombi men si til de i butikken hva det skal brukes til)

dette funker meget bra.

Steng igjen alle åpninger og du vil se at det samler seg masse vann i bøtta.

Et alternativ er å fylle nylonstrømpe med MG kombi med bøtte under.

Jeg bruker ikke dette lenger fordi det var så effektivt :-) Måtte ned og tømme bøtta stadig.

Nå kjører jeg bare full lufting i begge ender, det funker ikke like bra som fuktslukeren men tilfredstillende.

Redigert av Janoho (see edit history)

Ja, takk for mange gode innspill. Dette skal bli spennende. Ønsker helst å slippe for mye styr og særlig når det gjelder tømmig av vann, etc.

Det som kanskje kan fungere bra er å anvende god gammeldags ventilasjonsteknikk med inntak nede på den ene enden av båten og så uttak oppe på motsatt side. Da skal man vel i teorien få en luftstrøm som går "gjennom" båten (forutsetter åpen båt uten kaleskje) og som vil tørke opp evt. kondens, etc. Så er det jo spørsmålet rundt dimensjoner på åpninger og om man får det helt tett hvor man ønsker at det skal være tett. Jeg tenker å åpne opp rundt motoren slik at luft kan komme inn her og så snurpe igjen framme og plassere en modifisert bøtte helt i toppen ved stangen.

Noen tanker? Eller høres dette ikke ut som noe god løsning?

som sæbø sier så kondenserer det ofte på innsiden av presenningen, det som har funket for meg er å ha en billig presenning på innsiden. Deretter å legge på den tykke presenningen.

Denne presenningen festes med egne tau slik at den holder seg på plass, unngå det blå stive billigtauet, kjøp heller "flaggline tau", enkelt å tre gjennom huller og holder i åresvis.

Det anbefales å kjøpe en litt dyr og tung presenning, du vil føle deg mye tryggere når det blåser og regner.

Eneste presenningen jeg egentlig har god erfaring med er type lastebil kapell, f.eks Biltema eller OB wiik (Grønn og tykk med plasmaljer)

Du må full åpning i begge ender tror jeg hvis det skal bli noen gjennomblåsing. Fordelen er at presenningen er litt lenger enn selve båten slik at det blir et "tak" over endene slik at det ikke blåser inn så mye regn og snø.

Hjemmesnekra stativ har jeg ikke så god erfaring med, blir ofte hull i presenningen og ustabilitet i konstruksjonen, et bra T eller A stativ i aluminium betaler seg selv.

I det hele tatt er det bare å prøve seg litt frem, det avhenger nok av lokale værforhold.

Jon

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...