Jump to content

Saltsyre med fortykningsmiddel til vask - er det mulig?

Honduras

Recommended Posts

RIB'en jeg kjøpte i våres var bunnsmurt på skroget, men ikke på pontongene. Det fant jeg ut for noen dager siden når jeg dro den opp på hengeren... Noe rur kan man si.. det vokser godt der jeg har båtplass.

Kjøpt 30% saltsyre, og den gjør jo jobben på rur-restene, men jeg liker ikke helt den vann-aktige viskositeten. Blir fort at det drypper og renner litt, og jeg har veldig stor respekt for saltsyre. Mange kriker og kroker og det er fort gjort at det renner ned over hanskene og ned på klær. Ønsker ikke å ha det dryppende ned på den galvaniserte hengeren heller.

Den gang jeg var i Ingeniørvåpenet, lærte vi å lage improvisert Napalm av bensin og maskinoppvaskmiddel. Så tanken har nå slått meg. Kan man tilsette ett eller annet rimelig husgeråd som gjør at jeg får en tykkere pasta av saltsyren? Da kunne jeg enkelt smurt den på med pensel, antar at virkningen ville vært bedre med et skikkelig lag, og det ville vært mye bedre rent sikkerhetsmessig.

Noen profesjonelle eller hobby-kjemikere som har et tips?

Den gang jeg var i Ingeniørvåpenet, lærte vi å lage improvisert Napalm av bensin og maskinoppvaskmiddel.

Noen profesjonelle eller hobby-kjemikere som har et tips?

Her synes jeg dette sporer fullstendig av. Improvisert Napalm? Fortell, fortell... :lol:

Hvis man slenger på et par kjemikalier til i denne tråden, får vi snart besøk av PST.

Det jeg har tenkt å forsøke er micro-glassballonger som benyttes til fortykning av epoxy.

F.eks. disse fra Biltema.

Jeg har slike mikroballonger liggende, men jeg tror at etterhvert som sfærene knuser, har du et meget godt slipemiddel. Så jeg ville nok vært forsiktig med å bruke den blandingen på Gelcoat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...