Honduras Startet 30.September.2014 Del på Facebook Startet 30.September.2014 RIB'en jeg kjøpte i våres var bunnsmurt på skroget, men ikke på pontongene. Det fant jeg ut for noen dager siden når jeg dro den opp på hengeren... Noe rur kan man si.. det vokser godt der jeg har båtplass. Kjøpt 30% saltsyre, og den gjør jo jobben på rur-restene, men jeg liker ikke helt den vann-aktige viskositeten. Blir fort at det drypper og renner litt, og jeg har veldig stor respekt for saltsyre. Mange kriker og kroker og det er fort gjort at det renner ned over hanskene og ned på klær. Ønsker ikke å ha det dryppende ned på den galvaniserte hengeren heller. Den gang jeg var i Ingeniørvåpenet, lærte vi å lage improvisert Napalm av bensin og maskinoppvaskmiddel. Så tanken har nå slått meg. Kan man tilsette ett eller annet rimelig husgeråd som gjør at jeg får en tykkere pasta av saltsyren? Da kunne jeg enkelt smurt den på med pensel, antar at virkningen ville vært bedre med et skikkelig lag, og det ville vært mye bedre rent sikkerhetsmessig. Noen profesjonelle eller hobby-kjemikere som har et tips? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Dora 2 Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 I betong bransjen bruker vi saltsyre, for og få den til og henge noe bedre på blanderiet den i grønnsåpe. Da blir den ikke så flyktig, på bilene bruker vi bil sampo, det virker som at dette gjør at den ikke renner så lett av. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2014 Vil ikke grønnsåpe og shampo påvirke PH? Hvilke blandingsforhold snakker vi eventuelt om? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Taremakken Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Jeg har brukt tapetlim i pulverform når jeg har lutet møbler med kaustisk soda for at det skal bli hengende fast. Det funker fint med lut, men vet ikke med syre. Sitér dette innlegget Link to post
Dora 2 Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Har ikke noe greie på PH. Vi gjør bare dette for og få virkningen til og holde noe lengre. Syns ikke at det mister så mye virkning. Sitér dette innlegget Link to post
Dora 2 Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Blander slik at det blir noe tykkere. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Mulig at potetmel hjelper også. Brukes i sauser. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
aileenll Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Maritim har både fenderrens, og vannlinjerens, som tar rur ol. uten å ta hud og kjøtt av henda! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Big Horn Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Fumed silica eller silica filler (brukes også bla. som fortykningsmiddel til epoxy og polyester) burde funke. Dette er et dødt og nøytralt stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Tapetlim pulver er smart, då kan du sjølv bestemme konsistens. I husholdningen er det sikkert større sjans for å finne maizena, slik pulver man bruker for å tykke saus. Eg pleier som regel alltid å blande saltsyre med litt zalo for å unngå avrenning. Ph ,kva er det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Billa Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 pH Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Torsen67 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Så lenge det man blander inn er nøytralt så burde vel pH holde seg. Men skulle den bli litt påvirket så har man jo den fordelen at den vil henge lengre på der den skal virke. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Såper er stort sett alkaliske (basiske), og vil dermed redusere effekten av syre. Man kan også risikere uønskede kjemiske reaksjoner som varmeutvikling og giftige gasser mellom syre og alkaliske stoffer. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 I matindustrien brukes såper med lav pH. Spør på nærmeste felleskjøp om de har noe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Zalo er nøytral, men blander en inn mye Zalo (som om en skulle blandet inn vann), blir jo blandingen svakere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kodalse Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Den gang jeg var i Ingeniørvåpenet, lærte vi å lage improvisert Napalm av bensin og maskinoppvaskmiddel. Noen profesjonelle eller hobby-kjemikere som har et tips? Her synes jeg dette sporer fullstendig av. Improvisert Napalm? Fortell, fortell... Sitér dette innlegget Link to post
soc Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Hva med gelantin? Sitér dette innlegget Link to post
soc Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Den gang jeg var i Ingeniørvåpenet, lærte vi å lage improvisert Napalm av bensin og maskinoppvaskmiddel. Noen profesjonelle eller hobby-kjemikere som har et tips? Her synes jeg dette sporer fullstendig av. Improvisert Napalm? Fortell, fortell... Hvis man slenger på et par kjemikalier til i denne tråden, får vi snart besøk av PST. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Uff ja, tror vi holder oss til en kjemikalie ad gangen :-) Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Ja vi får vel holde oss til det. Kan potetmel være en aktuell kandidat som fortykningsmiddel? Vil tro at det kan bli klebrig nok til dette bruket. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Har tenkt litt på det samme , men har ikke kommet så langt at jeg har fosøkt noe. Min tanke har vert at fortykningsmiddelet må være syrebestandig. Samt at jeg ikke ønsker å blande ut syren med vannbaserte produkter. Det jeg har tenkt å forsøke er micro-glassballonger som benyttes til fortykning av epoxy. F.eks. disse fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Potetmel må nok vispes inn for å oppnå en homogen blanding. Bruk beskyttelsesutstyr så slipper du medlemskap iblindeforbundet. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Torsen67 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Kanskje en av disse to kan brukes? http://www.apotek1.no/produkter/fortykningsmidler-12765 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Det jeg har tenkt å forsøke er micro-glassballonger som benyttes til fortykning av epoxy. F.eks. disse fra Biltema. Jeg har slike mikroballonger liggende, men jeg tror at etterhvert som sfærene knuser, har du et meget godt slipemiddel. Så jeg ville nok vært forsiktig med å bruke den blandingen på Gelcoat. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hakkannen Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 I tillegg, mikroballongene kan sammelignes mer med fin sand i både kornstørrelse og oppførsel i væsker. Så om de fortykker en fra før av såpass tyntflytende væske som saltsyre har jeg mindre tro på (men de fungerer ypperlig til "sauseseig" epoksy). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.