Lars H. Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 I stedet for disse forskjellige forslagene, hva med å røre ut litt potetmel, maisenamel, mikro-glassballonger osv. selv og komme med resultatet her? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Honduras Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Ja, alt blir selvsagt enklere om man hopper over den deler som går på å spøre om tips, og bare kommer med svaret på alt man lurer på med en gang. På den annen siden kunne jeg jo da ha hoppet over å komme med svaret også, siden jeg da sikkert bare hadde gjort jobben ferdig med en gang. Da går det jo enda raskere å lese igjennom BPs forum for spørsmål og råd.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars H. Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Nå misforstår du med vilje. Jeg mente ikke at trådstarter skulle sette i gang og teste selv, det kunne jo tenkes at det allerede var noen som hadde en løsning han kunne bruke? Men for all del, forslag til mulig løsning er jo greit det også. Selv har jeg ikke noe problemer med å bruke saltsyre på den gule vannlinjen uten iblanding av noe som helst, men litt nysjerrig ble jeg jo. Så kanskje jeg tar en tur i kjøkkenskapet til fruen og ser om jeg finner noe potetmel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mille II Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Imorgen skal jeg ned å rengjøring to akslinger og propeller. Da skal jeg jaggu prøve både zalo og potitmel. Skal gi resultatet her etter prøvelsene. God på å legge bilder inn her er jeg ikke, men kan ta noen bilder og så kanskje noen kan guide meg inn med bildene. Kjenner jeg allerede går i skapet til ho mor og rapper litt mel akkurat straks :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) Da er propeller og akslinger blanke og fine igjen og har prøvd ut litt forskjellig metode på bladene på propeller. 1. Propellblad- ren 30% Saltsyre. 2. Propellblad - blandet med litt zalo. 3. Propellblad - blandet med maisenemel. Resultat: 1. Som vanlig fungere dette men må påføres godt og i flere omganger får å få blanke blader. Litt pirkking med liten sparkelspadde hjelper på. 2. Prøvde litt forskjellige blandingsforhold, syntes det fungerte sånn passe greit, men for å få det festet litt mer ble det litt lite virkning på,rur og skjell. Sikkert litt avhengig av hvor hardt utysket har tørket på propellbladene. Foretrekker vanlig prosedyre som tidligere med 30% ren syre med tilhørende verneutsyr. 3. Glem hele greiene. Bare klin og dette hadde jeg ikke tålmodighet til å røre ut og holde på med. Ublandet 30% Saltsyre fungerer fortsatt best for meg og fortsetter med 20% på akslinger, føles litt mer humant og det bobler og syder godt. 3-4 repetisjoner på hver og lille speil på veggen der blir resultatet. Om noen for mere klem på denne bakevarianten kom med informasjonen, kan hende annet fungerer bedre, men maisenemel skjer ikke mer........ Redigert 5.Oktober.2014 av Mille II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Takk skal du ha Mille II. Og resultatet var vel egentlig som forventet. Med mye Zalo, ble jo syren tynnet ut tilsvarende. Og ble det klin med maisenamel, blir det sikkert ikke bedre med potetmel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mille II Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Bare hyggelig :-) Det gikk ikke inn i historien som noe stor oppfinnelse med mel for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Hvor mye var "litt" Zalo? Selv ville jeg tenkt fire-fem dråper på literen... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Lars, førts og fremst... det er jeg som er trådstarter, så jeg kunne dra på litt. For det andre, det sto en smiley på slutten, så jeg er nok ikke så hårsår som det virker Jeg foretok selv en test i går med potetmel, siden det var det jeg fant i skapet. Tømte en kvart pose i en gammel isboks, og spedde på med syre inntil jeg fikk en tykk pasta med konsistens som tapetlim. Det ble litt klumper osv, så det var ingen perfelt blanding. Men greit nok som en test. Først hadde jeg skrapet rent for rur, så det var bare "basen" som sto igjen på båten. Smurte på blandingen med pensel. Denne delen var veldig bra, var enkelt å smøre på. Virkningen var der, men surhetsgraden var garantert endret. Etter et minutt eller noe sånt gikk jeg over og skrapet lett med en sparkel. kalken løste seg greit opp. Smurte på flere ganger, og brukte også en gryteskrubb for å smøre blandingen utover. Hva skal man si.... På gelcoaten virket det greit kominert med en skrape og gryteskrubb. På pontongene (Rib) satt det bedre, men nå vet jeg ikke hvor mye rur jeg fjernet fra tidligere eier. Dersom man skulle trekke en klar konklusjon vil jeg nok si at det fungerer i prinisppet, men rent praktisk vil nok 30% saltsyre være raskere å jobbe med. Kommer jeg til å bruke dette neste år.... Antageligvis ikke. Så da har man jo et slags svar... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.