Eskil Røkke Startet 30.September.2014 Del på Facebook Startet 30.September.2014 I forbindelse med mitt "Sandvik 25"-prosjekt ønsker jeg å bygge opp 2 styrepossisjoner med både styring, gass og gear (2-spakesystem). Styringen har jeg forstått går greit med 2 pumper og en sylinder men hvordan gjør man det med gass/gear når man skal ha to separate possisjoner? Tips mottas med takk fra en med nokså bratt læringskurve om dagen...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Gå for Kobelt om du vil ha det beste! Men litt dyrt. Sjå nettsida deira. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Ved å montere to slike, får du to gass/girsystemer som fungerer uavhengig: http://webshop.nettbaat.no/products/--synkronisator-l23 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Fjordgubbe Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Ulempen med den siste er at før man går fra en posisjon til den andre, må gass stå på tomgang og gear i fri. Litt tungvint. Fordelen er sjølvsagt at dette systemet er lagt rimlegare, På ein gamal båt er det ikkje sikkert ein vil kosta på den for mykje. Dette slepp ein med Kobelt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Kva er galt med å bruke vanlige kontrollbokser ala denne typen? http://www.maritim.no/motor-styring/gass-og-gir/kontrollbokser/kontrollboks-2-spak-topp-kort-handtak-syrefast Om du har to slike styrebokser, så seriekobler du desse med kvarandre. Du slipper da å tenke på at hendlene skal stå i en spesiell posisjon kvar gang du skal bytte styreposisjon. Dette fungerer helt utmerket i tusenvis av sjarker og fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Gjør som bellen foreslår. Har slikt system selv, fungerer utmerket. Kjøper du litt dyrere kabler så glir de nesten uten friksjon. Har også hett system med synkronisator, noe godt dritt etter min mening! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Enig med bellen. Ganske så ofte går eg mellom ute og inne, hadde min båt hatt eit system der eg måtte sette nøytral før eg bytta styreplass, så hadde eg bygd om. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eskil Røkke Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Takk for gode innspill. Jeg kommer nok også til å skifte mye mellom inne og ute da båten primært skal benyttes som fritidsfiskebåt. I tillegg ser det jo ut til at systemet bellen foreslår kommer nokså rimelig ut. Hvordan gjør man selve seriekoplingen? Er dette rimelig greit å få til? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Hadde slik tospaksystem i forrige båt. Der var wirene fra begge spakene trukket helt frem til gir/gasshendel på motor/girkasse Blir vel å se som paralellkoblet. (Beveger du en hendel, beveger også den andre seg) Redigert 1.Oktober.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
bellen Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 På dei fleste båtene som har dette systemet, så går wirene fra motor og gear til en kontrollboks og videre til neste kontrollboks. Kontrollboksene er laget slik at man kan koble to wirer til hver hendel. Det finnes også installasjoner der wirene går fra begge kontrollboksene og direkte ned på motor og gear slik SoBo beskriver, dette har mest med hvor praktisk det er å føre wirene. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Takk for svar. Dette må da være mulig å få til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.