Jump to content

Rentbrennende oljeovn, hvilken fungerer best i båt?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Tenker du ovn av typen pottebrenner med egen pipe eller vekeovn uten pipe? Disse er vel sjeldent helt rentbrennende? Jeg har en Glembring på 4kw som brenner riktig så rent når den får opp varmen skikkelig. Fornøyd med den ovnen :smiley: Den kan også fås med vannslynge for sentralvarme hvis det er ønskelig. Det soter noe på glasset de første timene, men så brennes soten vekk og glasset blir tilnærmet helt klart igjen. Med en skikkelig H-pipe kan en slik ovn stå på selv i kraftig vind uten at det slår ned. På våren, etter å ha brent kontinuerlig hele vinteren, er det et tynt lag med sot på dekk rett under pipa. Et område på litt mer enn en kvadratmeter som må vaskes ekstra godt før vårpussen, ikke det største problemet for min del i alle fall. Så litt soter jo ovnen, men så fyrer jeg på diesel som kommer i alle slags kvaliteter. Tenker du mer i retning vekeovn vil du nok få en markant aroma i båten, i tillegg til at det må luftes mye siden eksosen ikke kommer seg ut noen pipe. Gjerne greit nok hvis man skal på en helgetur og det er kaldt ombord, men tenker du bo ombord vil jo naturligvis klærne dine lukte ganske stramt etter en kveld med vekeovnen i drift.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker på en slik uten pipe ja. Har hørt noen har brukt en slik. Uten at det satte noen særlig lukt. Men finner ikke ut hvordan type det var.

Men ser jo klart fordelen med pipe. Men har ikke lyst å lage det på White Lady :)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har Prøvd et par varianter i båt, og har en på hytta. Den ene en vekebrenner med et slags aladdin nett over som gjør at det blir hvitglødende og såkalt "rentbrennende". Den andre hadde vel samme patenten men var av rektangulær type, dvs kald på baksiden slik at den var mer plasseringsvennlig enn den runde varianten.

 

Den rektangulære var en dyr sak, den runde en billigsak fra Seatronic. Begge brenner like "rent", dvs lukter lite/ingenting når de først har fått opp temperaturen, men de lukter i en periode når du fyrer de opp, og også litt når du slukker.

 

Prøvde alle mulige typer "olje" for å få minst mulig lukt. Fant at tennveske var det som luktet desidert minst. At det er lett tilgjengelig og til tider også billig er jo kjekt. Ryktene sier at tennevekse er underlagt mattilsynet siden det har med matlaging å gjøre og at kvaliteten derfor er svært bra og sterkt regulert. Stort volum har vel også sin virkning på pris.

----

 

Resultat? Bruker parafinovn på hytta da den er gammal og glissen, dvs lufter veldig godt og har jo også mye større innvendig volum enn en båt.

 

I båten var det håpløst til tross for ventiler og lufting. Kona fikk hodpine på flekken og jeg kjente også at lufta ble dårlig. Eneste måten jeg kunne bruke den på var når vi satt ute og feks åpnet ene siden av kalesjen. Da kunne vi kose oss i strålevarmen. Men å fyre for å stenge varmen inne fungerte ikke, da ble lufta for dårlig med en gang.

----

 

Nå fyrer jeg med en sånn liten gassovn med små "sprayflasker". Gir jo ikke akkurat veldig mye varme men litt lunk blir det jo. Ulempen med gass er jo alt vannet, det blir en del dugg men ikke noe lukt eller tilsvarende. Tipper det ikke blir noe co2 problem fordi ovnen rett og slett er så liten/svak.

Link to post
Share on other sites

Den beste og mest rentbrennende ovn uten pipe, er nok Zibro kamin. Den har et brennkammer som forbrenner avgasser effektivt og uten lukt. Det lukter litt kun ved oppvarming, og når man slukker. Men den avgir fuktighet, og trenger god lufting, så båten bør ha en viss størrelse. Men effekten er ca. 4000 W. (hvis jeg husker riktig) Har en slik i huset, og bruker den hele vinteren.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om jeg ikke tar feil så er det en zibro jeg har på hytta. Det er ganske praktisk med at en kan løfte ut tanken og fylle den utenfor hytta, hvis man er redd for å søle.

 

Hadde min på prøve i båten for et par sommere siden. Stor fordel med kald bakvegg slik at en kan plassere den mot et skott osv. Men problemet med co2 er like stort uansett hvor rent den brenner, og den lukter ved oppstart og slukking.

 

Merket ikke noen forskjell på lukt mellom denne og den billigvarianten (rundt modell, fåes billig flere plasser) jeg prøvde i båten. Den var kun mer plasseringsvennlig.

 

Ville egentlig prøvd å få lånt meg en og prøvd i båten før jeg la noe særlig penger i det. Kan hende du/kona/hvemsomhelstombord ikke vil tåle lufta du får når du fyrer. Og soving er selvsagt uaktuelt med en sånn ovn på.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min Zibro, fantes det klar parafin å få kjøpt på fat, som var tilnærmet luktfri. Nå får man kun farget parafin, som lukter, hvis man ikke bruker fritidsparafin. Dessuten vil farget parafin kokse seg på veken etter en tid. Så det er meget viktig å bruke fritidsparafin på disse ovnene, hvis man skal unngå lukt. Men det blir endel dyrere pr. liter, enn farget.

Ellers selger RK smia en parafin spesielt til Zibro som også er ren og luktfri.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

@Bjørn Løvjomås - har du funnet en fin ovn som tilleggsvarme? Det er jo en gammel tråd dette, men forsøker allikevel.

 

Jeg ønsker også en liten oljeovn - som ikke varmer 'alle veier', men som kan være en tilleggsvarmekilde utover høsten/vinteren.

 

Har du noen tips? Andre som kan bidra?

Link to post
Share on other sites

Kaptein Bang skrev for 1 time siden:

har du funnet en fin ovn som tilleggsvarme? Det er jo en gammel tråd dette, men forsøker allikevel

Jeg endte med å bruke propan. Den oljeovnen jeg hadde begynte å sote. Helt umerkelig først. Men etterhvert ble det ikke behagelig å være i rommet. Så nå er det propanovn. Aldri mens jeg sover. Selvfølgelig.  Det er billig oppvarming. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...