Dagen Startet 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2014 (redigert) Hei Båten tar altså inn vann under kjøring, men jeg klarer rett og slett ikke finne ut hvor lekkasjen er. I går tørket jeg opp helt ved pakkboksen og der akslingen kommer inn i båten. Så kjørte jeg en god del i forskjellige hastigheter, men ved pakkboksen kom det ikke inn en dråpe. Jeg finner ikke lekkasjen, men noen av dere har kanskje tips? Redigert 1.Oktober.2014 av Dagen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Kan være ror-gjennomføring? Eller en avtappingskran på motoren som lekker litt det er littegranne trykk i systemet? Eller et sted på ekosslangen? Det siste skulle vel luktet også Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Er det mye vann? Sikker på at det er saltvann? Det kan lekke fra overtrykksventilen på varmtvannet. Blir normalt ikke store mengder av det, men nok til at det synes godt. Rorgjennomføringen, som nevnt over her, kan være et annet alternativ. Minns å huske at det er ett par smørenipler som bør fylles der. Men der kommer du nok ikke til før båten er på land. De sitter på utsiden delvis under vannlinjen. Har også vært borte i at vann kan komme inn via en morken eksosslange. Behøver ikke å lukte noe særlig, etter hva jeg har erfart. En annen svakhet på disse båtene, er selve eksosgjennomføringen, hvis den er original. Den tæres opp, og kan begynne å lekke. Jeg måtte skifte denne på min 88-mod Fjord 880. Andre muligheter er selvfølgelig noe utstyr på motoren. Men der bør det være mulig å se, i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Ja, det er saltvann, og det er en god del. Smøreniplene ved roret har jeg ikke smurt i år, men det virker som det er tett der også. Begge disse kan smøres med båten på sjøen selv om den ene er under vann. I går sjekket jeg bak girkassa. Jeg må kanskje sjekke nærmere i motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Sjekk lokket til impelleren. Jeg hadde samme båt/motor og der var det ett lite gruskorn eller lignende som hadde laget hull i lokket. En syltynn stråle som nesten ikke var synlig, men det ble noen liter vann i timen likevel. Lekkasje i rorgjennomføringen gir vann i sittebenken i akterkabinen så det ville du sett der. Om det ikke er vannpumpen så er det nesten garanter ett eller annet sted på sjøvann-sløyfen til motoren. Du har jo sjekket akseltetningen og om det ikke er bunnventiler så er det ikke stort flere alternativer. En ting jeg kom på nå er at det er akterhengt ror på denne båten og det sitter en gummipakning mellom den utvendige ror-kassen og akterspeilet. Her er det også 8 gjennomgående bolter som kan lekke så sjekk nøye nedi benken akter. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nor star 290.. Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Visst du har volvo kan det være simmeringen på impellerpumpa Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Han har FordSabb 2728T, står i signaturen Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 (redigert) Hvis sjøvannspumpen er satt sammen riktig, så skal sjøvannet komme ut lekk-hullet når simmeringen lekker, ellers havner sjøvannet i oljen. Viktig å sjekke at det er åpent. Det er på noen båter lettere å ta ut hele pumpen når en skal skifte imperier, så får en sjekket at lekk-hullet ikke er tett. Redigert 2.Oktober.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dagen Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Sjekk lokket til impelleren. ................................. Lekkasje i rorgjennomføringen gir vann i sittebenken i akterkabinen så det ville du sett der. .................................. Om det ikke er vannpumpen så er det nesten garanter ett eller annet sted på sjøvann-sløyfen til motoren. En ting jeg kom på nå er at det er akterhengt ror på denne båten og det sitter en gummipakning mellom den utvendige ror-kassen og akterspeilet. Her er det også 8 gjennomgående bolter som kan lekke så sjekk nøye nedi benken akter. Ja, skal sjekke lokket til impellerpumpen. Det høres ut som en god idè. Vannpumpen? Du mener ikke da impellerpumpen? Men ja, jeg må nok sjekke sjøvannssløyfen nøye. Det kommer vann nedi benken akter, men det ser ikke ut som det kommer inn bak der. Jeg tror vannet kommer inn lenger fremme i båten. Har vel egentlig mest tro på sjøvannssløyfen eller lokket til impeller. Takker forresten for alle tips. Kom gjerne med flere. Jeg håper jeg får tid til å sjekke nærmere i båten i ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Det er også nevnt eksos her. Har selv hatt lekkasje mellom slange og stuss. Da uten å få eksos (iallefall merkbar) inn i båten. Kan være greit å sjekke eksoslange og klemmer. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
VannTro Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 (redigert) Om det kommer inn vann i benken akter så er det ror-innfestingen eller akslingen. Det må veldig høyt vann-nivå til i moterrommet om det skal komme helt inn i benken og da ville du hatt mange hundre liter vann der, til langt opp på gearkassa. Det er 3 steder det kan komme inn i forbindelse med roret. Rorakslingen, hullet der rorpinnen går gjennom akterspeilet, eller boltene som hele roret med kassa henger i(8 stk) Om du har trimflaps så kan det komme inn der kablene til disse går gjennom akterspeilet eventuelt skruer som disse er festet med. Noen har også montert andre ting på akterspeilet, så sjekk generelt alle hull i akterspeilet nede i benken. Eksosen er også tema. Den går i benkene på babord side og det sitter ei stor potte nede i den benken som er lengst akter på babord side. Her er det mange feilkilder/koblinger på veien akterover. Redigert 2.Oktober.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Dagen Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Skal selvsagt sjekke dette også nøye Vanntro, men det kom ingenting inn der på akterspeilet da jeg var ute å testet sist. Men ja, det har vært vann til oppe på girkassa, men når man gir på så skvalper det vel vann over/igjennom hullet der akslingen går inn til girkassa? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Eksospotten kan være en mulighet, ja. Har du samme potte som dette: Så sjekk pluggen der eksosslangen kommer inn. Altså denne her: Dette er en svakhet på disse pottene. Her kan det komme temmelig mye vann hvis denne pluggen er tæret opp. Hadde så vidt begynt å svette litt på min båt, når jeg oppdaget det. Det finnes forøvrig lignende plugger på flere typer potter, så sjekk den, hvis du ikke allerede har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 (redigert) Går ut fra at det du mener her er eksospotta på vei ut? Tror ikke jeg har en slik potte. Men ja, her må alle tips sjekkes. Det har vært tørt der tidligere, men siden jeg ikke har funnet lekkasjen så holder jeg alle muligheter åpne. Redigert 2.Oktober.2014 av Dagen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Var i båten nå i ettermiddag og fortsatte mitt "detektivarbeide", men jeg finner fremdeles ikke lekkasjen. Lokket til impeller: Helt tørt rundt dette, men det var litt rust rundt der. Litt mer rust enn det var der sist jeg bytta impeller. Eksosslangen ut akter: Helt tørt, men litt rust der også. Eksosbendet (kobling til eksoslangen): Helt tørt, men litt rust der også. Kjølevannsinntak til sjøvannsfilter og derfra igjen til motor: Helt tørt Som nevnt før kan jeg heller ikke se noen lekkasje i hylsa og pakkboksen. Heller ikke ser jeg lekkasje i rorhuset eller andre steder på akterspeilet. Tips og hjelp mottas derfor med takk. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Hva med varmevekslere (oljekjølere, vannkjøler etc) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bjelman Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Har båten vært skadet, med reperasjonsted under vannlinja? Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Såvidt meg bekjent så har den ikke hatt skader, annet enn småtteri som er fikset. Kan ikke se noe lekkasje ved varmeveksler eller andre kjølere. Men takk for forslag og tar gjerne i mot flere. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 (redigert) Dette me skader ja. Vært ute for at tidligere eiere hadde flyttet en skroggjennomføring, men ikke tettet ordentlig. Skroget trakk vann i en område omkring også, og det lakk inn som et kaffetrakterfilter. Vanskelig å finne da det var skjult hos meg, og når båten kom på land forble det samme farge på bunnstoffet - ingen fuktige flekker. Ble til slutt oppdaget ved en banke-runde på underskroget for å høre etter hvor skroget eventuelt hadde en annen lyd. Men kan du ikke spre noe tørt pulver (melis?) rundt omkring i båtens bunn på sidene. Til slutt vil du vel se at det renner en stripe gjennom pulveret, og da kan du følge der hvor det er rennemerker i pulveret. Alternativt kan du teipe markeringsteip og tegne med tusj på teipen. Der hvor vannet passerer teipen vil tusjen bære preg av det, og du ser hvor vannet har passert og kan lete derfra. Hvis du tror det kan komme fra motor er det å tørke godt opp, og legge tørre aviser utover. Du vil da se hvor de første dråpene treffer papiret, men ta opp papiret før det går i oppløsning. Og sjøvannsfilter i billig plast som sprekker under har du ikke? Redigert 4.Oktober.2014 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Du må ut å kjøre mens du inspiserer alle stedene det kan komme inn, enklere å se det da. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Dagen Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Har forsøkt det VannTro, men jeg fikk ikke gjort det skikkelig da jeg ikke hadde med meg noen til å kjøre. Det jeg mener å kunne slå fast er at lekkasjen må være i motorrommet et sted. Under testkjøringen var det helt tørt fra hullet der akslingen går bakover i aktercabinen og i akterspeilet. Nå tok jeg opp båten i dag. (Planen var egentlig neste uke.) Dermed får jeg søke videre til våren. Men kan du ikke spre noe tørt pulver (melis?) rundt omkring i båtens bunn på sidene. Til slutt vil du vel se at det renner en stripe gjennom pulveret, og da kan du følge der hvor det er rennemerker i pulveret. Alternativt kan du teipe markeringsteip og tegne med tusj på teipen. Der hvor vannet passerer teipen vil tusjen bære preg av det, og du ser hvor vannet har passert og kan lete derfra. Hvis du tror det kan komme fra motor er det å tørke godt opp, og legge tørre aviser utover. Du vil da se hvor de første dråpene treffer papiret, men ta opp papiret før det går i oppløsning.Og sjøvannsfilter i billig plast som sprekker under har du ikke? Sjøvannfilteret er "gulle" godt. Ingen lekkaskjer der. Idèen din med pulver tror jeg kan være en god metode. Det må testes ut til våren. Takk til alle for gode tips. Kan godt hende jeg tar opp tråden igjen til våren. Egentlig har det kommet inn endel vann i denne båten i alle de årene jeg har hatt den (8 år tror jeg), men nå vil jeg finne ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.