Jump to content

Skifte olje på Yanmar 4JH2-HTE 75Hk. Hva slags olje og hvor mye?


Kenneth 81

Recommended Posts

Som tittelen sier så er det på tide å få skiftet olje og filter på maskinisten.

De store spørsmålene er da hvilken olje bør jeg bruke? hvor mye av den trenger jeg? hva slags oljefilter trenger jeg og hvor får jeg kjøpt det?

 

På fårhånd takk for hjelpen :smiley:

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Takk for hjelpen! :smiley:

Vet du hvor mye olje det går på motoren? Og er det noen plass i/nær Oslo jeg kan kjøpe det filteret i butikk?

Båten blir sannsynligvis tatt på land iløpet av helgen så jeg fikk det plutselig litt travelt med oljeskift. Dårlig planlegging.... :blush:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg vil tro de har det hos LaSa. Jeg kjenner ikke mengden, men jeg kjøper 2 kanner til min 4LHA, så har alltid en halvfull kanne stående her og der :giggle:

Lurt å skifte mens du er på vannet og har varmkjørt maskinen først. Ikke så lett på land.

 

Dæven... nå har de priset maskinen min på webben også. Lurer på om det er mange som bestiller denne i nettbutikken ? :confused:

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

- og hvis du ikke allerede har oljesugepumpe:

http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/oljelensepumpe/oljesugepumpe-modell-2000

 

Jeg har brukt en slik i flere år, og syns den gjør jobben på en grei måte. Jeg pleier å bruke oljepeilerøret som sugerør. Ta ut oljepeilepinnen, legge på ei lita "foring" av tape rundt sugeslangen til pumpa slik at den passer noenlunde til den innvendige dimensjonen på oljepeilerøret, dytter slangen med tapeforingen ned i oljepeilerøret og legger et par runder med tape utenpå slik at overgangen mellom peilerør og sugeslangen blir tett. Deretter er det bare å pumpe/holde vakuum i pumpa og la den gjøre sugejobben. NB! Olja må være varm/lettflytende!

Link to post

Da har jeg hørt med opplagsplassen, jeg kan kjøre båten over fjorden og la den ligge på vannet hos dem. Da kan jeg ta oljeskiftet til uka. Nå er det bare å hive seg rundt og bestille filter og kanskje litt annet snacks fra Yanmardeler. :smiley:

Takk for tipset Arvid og SoBo. :thumbsup:

Oljesugepumpe må jeg ha, jeg må bare finne ut hvor mye olje det er på motoren så jeg kan få tømt alt i en omgang.

Dieselfilter bør vel byttes det og, men jeg tror det skal få vente til våren. (litt i overkant stramt budsjett i høst :nonod:)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

God idé! Som bonus, kanskje jeg får bilen til å gå på mindre enn 0,85 på mila på blandet kjøring og :crazy:

Men hvis jeg vil ha mer fart i skuta så tror jeg kanskje motoren er feil plass å starte. Får 9 knop på litt over fullt turtall allerede, så bør nok se på propellen først. :diving:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

 

Åy, hvor mange omdreininger er dette, Kenneth ? :lol:

 

Ifølge turtelleren ca 3650-3700 av maksimale 3600 om jeg husker rett :crazy: Ikke voldsomt mye over, men nok til å konstatere at propellen ihvertfall ikke er for tung! :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Nå går jeg jo for det meste i 5 knop, så en "rettere" propell med økt toppfart og økt potensiell marsjfart ville nok ikke påvirket levetiden til motoren i særlig stor grad. Det hadde helt klart vært kjekt å kunne legge seg på 10-12 knop når vi en sjelden gang i blant føler behov for mer fart (i dag er "transportetappemarsjfarten" 7,5 knop). Men det er mye jeg heller vil bruke pengene på enn å øke ett fartsområde jeg så og si aldri bruker. :smiley:

For øvrig så er jeg veldig fornøyd med motoren etter en sesong. Den starter alltid lett, ryker lite, støynivået er behagelig lavt, jeg kan ikke kjenne noen vibrasjoner uansett fart og den bruker jo knapt nok diesel i det hele tatt i den farten vi vanligvis holder. Den svarer med andre ord til sitt rykte som en god motor! :smiley: En veldig medvirkende årsak til at vi kjøpte akkurat denne båten er nettopp det faktum at det står en Yanmar i kjelleren. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

I går fikk jeg endelig skiftet olje på motoren. Bortsett fra at jeg hadde kjøpt en filteravtrekker som det ikke var plass til å bruke og dermed måtte ty til frenetisk dunking med ett par skrujern og rå håndmakt for å filteret av, så gikk operasjonen smertefritt.

Jeg fikk ut 6 liter olje pluss slumpen i filteret.

 

Men (det er jo alltid ett men...) når jeg startet opp motoren og flyttet båten for å ta den på land i dag, så oppdaget jeg litt blårøyk i eksosen. Det har jeg ikke sett på denne motoren før. Bortsett fra feil farge på røyken så kunne jeg ikke merke noe galt med motoren.

Er det mulig å gjøre noe feil ved oljeskiftet som kan føre til blårøyk i eksosen?

 

bilde

 

bilde

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Tilbake til blårøyken etter oljebytte. Tidligere var en av mine arbeidsoppgaver å bringe biler til og fra service. Når jeg hentet biler som hadde vært på service med oljeskift merket jeg en egen spesiell oljelukt etter oppstart. Da helst på dieselkjøretøy. Så ikke noe spesielt på eksosen, men litt røyk var det jo ofte uansett da noen av dem var eldre biler. Men denne oljelukta var på både nye og gamle og det kan vel godt tenkes at ny olje lager litt blårøyk med det samme den er ubrukt og ny.

Haba : Hvordan fIkk du opp 6l olje gjennom røret til peilepinnen?

 

Dumt spørsmål kanskje, men regner med du har tredd slange inn i røret og ikke utenpå ? Peilerøret går sjelden helt til bunns, og da stopper det når nivået er i underkant av røret, men volvo har på noen motorer et eget rør for oljebytte. Dette går helt til bunnen og da kan man sette slangen på utsiden av dette røret og få ut alt.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Glemte helt av denne tråden...

Oppdatering på blårøyksaken: Når jeg vinterpreserverte motoren så peilet jeg oljen igjen. Jeg har tydeligvis fyllt en deciliter erller to for mye når jeg skiftet olje. Det overflødige sugde jeg ut før jeg startet motoren, og det var alt som skulle til for å bli kvitt blårøyken. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...