Jump to content

EDC Feilkode 2.3 på 74P EDC motor?

REM

Recommended Posts

Har nettopp bytta startrelle og engine control rele til Stb motor. Etter litt fram og tilbake startet motoren greit med de nye releene i går ettermiddag. Da jeg kom tilbake i går kveld for å rydde og strapp og løse kabler ville ikke motoren starte, og viste EDC feilkode 2.3. Jeg forsøkte å slette feilkoden, men den lot seg ikke slette.

Noen som har vært borti tilsvarende og kan tipse meg på mulig årsak? Feilkoden antyder vel at det ikke trenger å ha med releene å gjøre, men kanskje heller strømfeil på «control rod actuator» hva en det måtte bety?

Noen med peil på EDC her?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Dette har jeg ikke greie på men fant på side 74 i manualen: Kode 2.3 insprøytingspumpe:

Årsak: Aktuatoren trekker for kraftig hhv trekker for svakt, eller ingen strøm overhode.

Reaksjon: Motoren stoppes.

Feilsøke: Kontroller tilslutningen til innsprøytningspumpen (aktuatoren) og styreenheten.

Slett feilkoden. Start motoren. Kontakt autorisert verksted dersom feilkoden vedvarer.

Fritt oversatt ifra den danske manualen. Om dette er til noe hjelp????

Njaa, kanskje? Fant også denne forklaringen i manualen min. Det jeg hadde lyst på å få avklart før jeg begynner å skru på pumpa er om årsaken egentlig ligger i et av de releene jeg nettopp har bytta. Kan vel tenke meg at feks. motorkontrollreleet gir strøm til pumpa og at jeg må begynne her? Ellers takk for innspill.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Såg du hadde sendt en IM. Har du el skjema og beskrivelse for motoren, mener eg har lagt den ut på forumet. Her står

det beskrevet hvordan du kan måle akturatoren, og hvilke ohmske verdier den skal ha. Kontroller dette samt kabling, plugg.

Rekner med du har sjekket at batterispenning er ok.. Siden feilen kom etter bytte av rele, stripsing av kabler er det vel grunn til å tro at feilen ligger rundt dette arbeidet. Du er sikker på at du sletter koden på rett måte? Dersom du har stoppet motoren med "hendel" på dieselpumpe er det mulig denne alarm oppstår.

Er på hytta på Espa i helga, men skal sjekke det du sier over helga. Takk så langt

ad. planlegging:

Fikk en dreven kar fra Vollen Båtservice til å gjennomgå båten i helga. Han fant to feil. Den første var feilkopling av det nye motorcontrollreleet, og den andre at det var dårlig kopling (vakkel) i startkretsen til stb. motor. Starter greit nå, og allt synes å være i orden. Svært lettet nå.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...