Jump to content

VP MD17, ustabil temperatur. Har renset kjølekanaler.


Nybåt

Recommended Posts

Nybåt : Da er manefoilen fjernet og renset. Den så "dessverre" helt åpen ut i alle kanaler.

 

 

Kanskje det har tæret hull mellom kanalene inne i manefoilen. Det er vel to kanaler for hver sylinderblokk, en for vann inn, og en for vann ut, totalt seks kanaler. Har det tæret hull mellom disse blir det ikke mye vann som går inn på sylindere, men går rett over i utgående kanaler, og dermed overopphetning av motor.

 

At vannet kommer støtvis er jo ikke unormalt på vannkjølt eksos. Er vel enklest og bare ta slangen av der vannet går ut i eksosbendet noen sekunder mens motor er kald. Kommer det jevn strøm der er det vel greit. Ikke så lett med gjennomsiktig slange og se om vannet stopper eller renner.

Selv om pumpa er overhalt så kan kanskje den halvmånen inne i pumpa som klemmer vingene inn ha løsnet slik at impelleren drar den med seg rundt. Det ser du lett om du tar av lokket. Noen MD 17 hadde vel en gjennomgående skrue som holder impeller fast på aksling. Er den knekt kan det også føre til ujevn eller ingen vannstrøm, men tror ikke alle hadde den typen impeller.

 

Fremdeles tror jeg mest på tett kjøling i sylinderblokker, men det er jo lett å sjekke ovennevnte ting nå når manefoil først er av.

 

 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En rettelse på mitt forrige innlegg. Jeg glemte at det er kjølekanaler mellom sylinderblokkene. Trodde disse var helt adskilt, men det er de ikke. Da er det ikke sikkert det er så mange inn og ut kanaler i manefoilen, men likevel, greit å sjekke at det ikke lekker mellom disse samme hvor mange det er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...