Jump to content

VP MD17, ustabil temperatur. Har renset kjølekanaler.


Nybåt

Recommended Posts

Har en Nidelv 24 med en VP MD17 som sliter med kjølingen. Trodde lenge det var tette kjølekanaler, men nå har jeg renset dem uten at resultatet blir bedre. Temperaturen stiger og faller hele tiden. Tok en film av det:

http://1drv.ms/1vHLF9i

 

Har byttet impeller og sjekke den om igjen og om igjen. Det kommer kjølevann og ser ut til å være rikelig, økende med økende turtall.

 

Er det noen som har noen ide om hva årsaken kan være?

Kommentar fra moderator: Har endret tittelen, var "VP MD17 - Kjøleproblemer".
Link to post
Share on other sites

Tviler på at disse utslagene på tempmåler har noen relasjon til kjølevannstempen. Til det er de alt for raske. Kan det være dårlig kontakt med giver, feil med selve giveren, evt feil med spenningsstabilisering i instrumentet? Du kan jo begynne med å måle motstand over giver mens motoren går, gjerne gjennom giverledning som går til instrumentet, og direkte mellom giver og gods. Hvis motstand er stabil er det trolig selve instrumentet.

Link to post
Share on other sites

Virker som instrumentet reagerer på termostaten som åpner og lukker, men verdiene er neppe riktige. Instrument fra biltema, men hva med føleren. Den bør også være fra biltema for at instrumentet skal vise riktig. Det kan den vel være, men om den tåler sjøvann er jeg ikke sikker på. Har du rett termostat ? MD 17 har to typer termostat, en kaldere termostat for sjøvannskjøling og en varmere for ferskvannkjøling. (varmeveksler) Det samme gjelder føler til tempmåler, men siden du har biltema instrument skal du ha føler fra biltema.

Hvordan reagerer tempmåler når motor er kald og du slår på tenning? Hvis den hopper opp til 50-60 grader før du har startet er det feil verdi i utgangspunktet og det blir ikke riktig når tempen stiger. Kan være dårlig jording til instrumentpanelet også.

Link to post
Share on other sites

Båten kjører uten termostat på videoen.

Tempmåleren oppfører seg normalt når jeg starter, går fra lufttemp og sakte oppover til ca 60 aktig. Deretter skjer det på filmen.

Og - har målt tempen i kjølevannet i røret som går til eksosen og svingningene synes også i temperaturen i kjølevannet.

Link to post
Share on other sites

Hva var tempen du målte på sjøvannet da ? Snodig at den skal svinge opp og ned uten termostat.

Nå har jo denne motoren en kjøling som er todelt. Noe går direkte til eksos slik at eksos får kjøling selv om motor er kald og termostat stengt. Det kan være god gjennomstrømning direkte til eksos, men dårlig gjennomstrømning i motorblokka. Altså selv om det er nesten tett i blokka kan det komme mye sjøvann frem til eksosen.

På en eller annen måte ville jeg prøvd og blokkere vannet som går direkte til eksos. Da får du inntrykk av hvor stor del av vannet som går via blokka, og om det er åpent nok.

Så var det denne føleren da. Er den fra biltema eller er det den originale ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Tempen i kjølvannet hadde maks rundt 75, svingte ca 10 grader opp og ned i takt med temp-måleren.

Jeg har tidligere tettet "rett til eksos" koblingen uten at det hjalp, men på denne turen er den åpen.

Usikker på om føleren er biltema eller original, men siden svingningene i tempen er reelle (målt kjølevann) er det i alle tilfelle et problem utover det.

Kommentar fra moderator: Fint om du har mulighet til å laste opp filmen på youtube, kun de med Live-konto som kan se den.
Link to post
Share on other sites

Hvis den måleren er i nærheten av å vise riktig temperatur så har du vekselvis koking og normal temp. Er det en sjøvannskjølt motor som er så gjengrodd at du får lokal koking som "fiser" gjennom med ujevne mellomrom? Og er det flere fakta som bør på bordet i denne rebusen? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dere som kan dette her; kan det være feil på en eller flere dyser? Kan ikke temperaturen på motoren øke da? Hvis det er en komme-og-gå feil på dysene? Jeg nevner det fordi jeg mener å ha lest dette her på forumet. Men jeg kan ikke noe om dette-kun ett forslag å drodle videre på...

Link to post
Share on other sites

Den er nok fortsatt igjengrodd.

Du har tydeligvis laget en loop med systemrens og latt dette sirkulere vha. pumpe.

Dette er en god løsning, men effekten blir langt større om motoren varmkjøres flere ganger daglig.

Motoren har veldig små passasjer for kjølevann som lett tettes til.

Om ny renserunde misslykkes er det kun demontering og oppstaking som gjelder.

Alternativt legge sylindre, topper og manifold i ultralydvasker sammen med Systemrens el.

sitronsyre. Får du skikk på kjølingen bør du koste på deg et Martec-sett. Da vil motoren

kunne fungere i åresvis etterpå.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du bør sjekke eksosmanifold dersom du ikke har gjort det allerede. Kjølevannet går først gjennom manifolden før det går gjennom sylindrene og ut gjennom termostaten. Som du ser av bildet under går også en del av kjølevannet direkte til eksosen via t-røret på undersiden av manifolden, så det er mulig å få bra med kjølevann ut gjennom eksosen ute at det har vært innom motoren.

 

Det er ingen stor sak og ta av manifolden og rense den for rust. Jeg startet med det den gangen jeg hadde MD17 med kjøleproblemer. Deretter var det av med toppene og rense sylindrene for rust. Da ble kjølingen OK og jeg satte på Martec ferskvanns-sett. Dette fungerte fint i 10 år før jeg solgte båten. Jeg renset ferskvannsdelen og ikke minst termostaten jevnlig for å holde kjølesystemet i orden.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har sett videoen, og er temmelig sikker på at dette skyldes feil i instrument/kabling/giver.Ville fått fatt på instrumentering som jeg er sikker på snakker rett med giver,samt sjekket opp kabling.Motoren kan umulig variere i temp over så kort tidsintervall og med så stort temperaturspenn som denne videoen viser,grodd eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert det er så heldig å kjøre den uten termostat. Direktekjøling til eksos følger den stiplede sorte linja fra t-stykket og inn på termostatens overside. Det kan være at når termostat åpner så stenger den delvis for direktekjøling til eksos slik at det varme vannet fra blokka slippes lettere ut enn om termostaten ikke står i.

For å prøve gjennomstrømning i blokk og manefoil er det bare og kutte slangen mellom t-stykket og termostathus i to (den stiplede linja) og skjøte den sammen igjen med en liten kuleventil og to slangeklemmer. Så stenges ventilen og termostat må være ute. Da tvinges alt vannet inn på manefoil og blokk før det går til eksos. Men det er vel kanskje noe lignende du prøvde.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere blokkert ut slangen som fører kjølevann forbi termostaten og rett ut - uten at det forandret noe særlig, men er usikker nå om den bare ble varm, eller om tempen svingte like mye.

 

Tenker at det ikke er vann rundt giveren. Det kommer bølger av vann. Derfor svinger tempen så fort.

 

Skal sjekke t-stykket. Trenger jeg noen nye pakninger når jeg tar av manefoilen?

Link to post
Share on other sites

Nye pakninger bør du koste på deg.

 

Tar du av manifolden kan du i det minste stake opp det du kommer til og kanskje få det til å fungere litt til.

Skal du få noe varig glede er det ferskvannskjøling som gjelder.

 

Disse motorene blir skjelden utslitt, men ødelagt av rust, saltavleiringer og varmgang.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok en totalrens av både manefoil, topper og sylinderblokker som er det beste. Men t-stykket er gjenget fast i manefoil mener jeg og huske og lar seg kanskje skru ut. Det kan nok være noe rust på innsiden der, og alt hjelper jo.

 

For andre som har tenkt på systemrens så er det greit og vite om denne todelte kjølinga som er nevnt i tidligere innlegg i denne tråden.

Det sier seg selv at systemrens ikke blir så effektiv hvis det meste bare sirkulerer til termostathus og så rett ut igjen. Altså må man gjøre noe for og få skikkelig sirkulasjon i manefoil og blokk. Dette gjelder jo mange sjøvannskjølte motorer, både vp og yanmar.

 

For de som har bygd om med martec, eller har original ferskvannskjøling gjelder det ikke da disse ikke har det slik.

 

At det er vekselvis luft/vann som gjør at måleren hopper opp og ned kan godt være.

Link to post
Share on other sites

Nesten enig i siste setning, men tror kanskje det er vekselvis damp og vann. Temperaturene du leser indikerer jo det, og det er sikkert det eneste som kan få den til å endres så fort. Med mindre kjølesystemet mangler væske er vel dette en indikasjon på lokal koking der vannet ikke strømmer skikkelig. Ta en kikk i tråden til Anders Haaby der han mekker på samme motor (eller var det en tosylindret). Det grapset som lå rundt sylinderforingene er nok tøft å fjerne med systemrens, så lenge væsken finner en lettere vei å gå.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er manefoilen fjernet og renset. Den så "dessverre" helt åpen ut i alle kanaler. T-stykket var uten blokkering, fikk skrudd det ut. Har staket opp det som er, og lagt hele saken i systemrens. Skal stake opp i motoren også, men kan ikke skjønne hvordan blokkeringer her skulle kunne årsake sånne temp svingninger. Begynner å misstenke pumpa igjen, selv om den skal være overhalt. Skal sette på en gjennomsiktig slangebit så jeg får sett om den pumper jevnt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...