Jump to content

Kalesjebåt om vinteren - avfukter vs. Tørrbolle?


Kyst1

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

For to år siden leide jeg plass i vinterhavn. Mener å huske jeg brukte 250 kwt fra 1 oktober til 1 mars.

Da hadde jeg avfukter innstilt på 50% RF og frostvakt ombord.

Det var aldri under 5 grader under dekk. I perioder var det -14 grader, og minusgrader i uvanlig lange perioder.

 

-så skylder jeg å si at hele skroget over vannlinjen , har blitt etterisolert med 10 og 19 mm skrogisolasjon. -samt storparten av himlingen.

 

Hvordan trives mugg og sopp når det kryper under 4-5 grader? -skulle tro det ikke trivdes da.

 

Med isolasjon så blir det nesten som vanlig byggteknikk for boliger. Når man isolerer så flytter duggpunktet seg inn i konstruksjonen og det blir derfor viktig med en fuktsperre slik at den varme lufta ikke får lov å ta med seg fukt inn i konstruksjonen og kondensere "midt i", hvor den er "fanget" slik at en ender med råte/sopp og elendighet i veggen.

 

Tipper du har en eller annen form for trekk utenpå isolasjonen som fungerer som fuktsperre, eller at isolasjonen i seg selv har lukkede celler og er diffusjonstett slik at du slipper den problemstillingen. Den varme lufta får ikke mulighet til å gå inn i isolasjonen, og uansett så tørker du lufta med avfukter så alt er sikkert bare stas.

-----------

 

Ang. temperatur og sopp så tror jeg ikke 4-5 grader er optimal temperatur, men mugg klarer jo å leve og spre seg i et kjøleskap... så jeg vet jaggu ikke. En båt på land i minusgrader uten oppvarming tror jeg er mer optimalt, men det egner seg jo dårlig å bo i :-)

 

Med 4-5 grader og avfukter hadde jeg sovet godt om natta.

Link to post
Guest Avmønstret#

Æres den som æres bør - det er jo faktisk Pinkvin som har fremmet snesmeltingsargumentet mot varme i båt: https://baatplassen.no/i/topic/105547-boblehavn-kontra-opplag-paa-land/page-4#entry1541812

 

Et kjent problem fra dårlige takkonstruksjoner. Dvs at kombinasjonen snø og varme (som skal isoleres/luftes vekk før den når ytterste laget på taket) gir is, som igjen gjør at vannet kan renne uante veier, endog komme seg oppover og inn plasser det ikke skal komme.

Link to post

Setter tørrball i skap som jeg holder lukket. Et lukket skap er vel sånn delvis sin egen atmosfære.

Sjeldent lufttett, men ja - jeg gjør som sagt det samme, og jeg tror også det er nær sagt den eneste fornuftige bruken av slike produkter.

 

Store poser med silikagel er også et nyttig alternativ sammen med knekkebrød, i oppbevaringsrom for papirkart etc dersom man er redd for at tørrbollen skal velte eller dersom det ikke er plass til en tørrbolle. Jeg oppbevarte papirkart i kartbord sammen med silikagel i fjor, det gikk tre måneder uten at jeg kom meg ut til båten, da jeg kom meg dit viste det seg at jeg hadde en stor regnvannslekkasje under en av vinsjene - båten var temmelig fuktig, men papirkartene overlevde helt fint.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Er ikke sånne tørrboller best egnet i helt tette rom? Jeg vil tro at de da vil absorbere den fuktigheten som er der uten at det kan komme mer fuktighet utenfra og at det er dette som er hensikten. Hvis man bruker den som en luftavfukter kontinuerlig i et ventilert rom, vil jeg tro den vil mettes ganske fort og må byttes ofte ettersom sirkulasjonen stadig vil tilføre mer fuktighet.

Enig!

 

Jeg har verken avfukter eller varme på ombord under vinteropplaget. Jeg sørger imidlertid for god gjennomlufting under presenningen via åpninger i begge ender. Dessuten setter jeg et par av glidelåsene i begge sider og på toppen av kalesjen "på gløtt". Jeg setter puter og madrasser i salongen foran og i akterkabinen på høykant og åpner litt på et par av dørklukene i midtkabinen. Dørene til akterkabin og forkabin samt skapdører, står også åpne. Dette opplegget har jeg benyttet i flere år, og har aldri hatt problemer med mugg eller jordslag.

Link to post

Hei,

 

Har alltid vasket båtene mine nøye før vinteropplag på land. Har ikke tilgang på strøm. Bruker 4-6 tørballer. Har aldri hatt mugg. Setter alle puter på høkant og komprimerer sengetøyet I en søppelsekk med støvsuker I noen av båtene. Etterhvert har jeg fått flybridge her star stoffstolene bare med et plastrekk over seg. Heller ikke vært noe problem. Båten ligger I Tønsbergskjærgården. Er innom I båten å sjekker hver 4 eller 6 uke og tømmer eventuelt tørrbollene I fjor tappet jeg vel ut 3-4 liter. Så de som sier at tørrbollen ikke virker lurer jeg litt på. Har elektronisk hygrometer ombort og fuktigheten ligger som regel om høsten og vår mellom 70 og 80%. Om hygrometeret er rett vet

jeg ikke men det har nå gått bra så langt

Link to post

Er innom I båten å sjekker hver 4 eller 6 uke og tømmer eventuelt tørrbollene I fjor tappet jeg vel ut 3-4 liter. Så de som sier at tørrbollen ikke virker lurer jeg litt på. Har elektronisk hygrometer ombort og fuktigheten ligger som regel om høsten og vår mellom 70 og 80%. Om hygrometeret er rett vet jeg ikke men det har nå gått bra så langt

Vi sier ikke at tørrbollen ikke virker, men at virkningen ikke er signifikant med mindre man har virkelig mange torrballer eller bruker dem i små, lukkede rom. 3-4 liter vann trekt ut av luften (i en relativt stor båt som har en god del åpen ventilasjon, og over en hel vintersesong), det er ikke mye, og 70-80% RF er mye - selv om du ikke ser problemer, blir det fort rustproblemer og irr på det elektriske anlegget etterhvert som båten blir gammel. Enkelte hevder at RL bør være helt nede på 50%, det synes jeg høres ekstremt ut, men den bør nok i allefall være under 70%.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hei,

 

Først det er en lukket båt jeg har. Overså at det sto kalesjebåt I overskriften på tråden.

 

Har allerede kjøpt avfukter, og den står I båten. Hadde tenkt å kjøre den noen ganger I høst om temperaturen er over 5 grader, mens det enda er strøm I havnen

Men så er spørsmålet om jeg kjører denne hver fjerde uke vil det hjelpe. Den tømmer selvfølgelig lufta for fukt der og da. Men vil denne tømmingen bare medføre at ny fukt suges inn I kabinen.

Er litt I tvil om hvor mye energi jeg skal legge I dette. Har jo hatt tett båt I 15 år og som sagt aldri opplevd mugg

Link to post

Jeg fant denne tabellen som viser vanninnholdet i luft ved 100% luftfuktighet for ulike temperaturer. Vanninnholdet er oppgitt som gram vann per kg luft.



 Temperatur (°C)    Vanninnhold (g/kg)

 

     -40                 00.10

     -35                 00.20

     -30                 00.30

     -25                 00.51

     -20                 00.75

     -10                 01.80

       0                 03.80

       5                 05.00

      10                 07.80

      15                 10.20

      20                 15.00

      25                 20.00

      30                 27.70

      35                 35.00

      40                 49.80

 

Hvis vi ser på luft med temperatur rundt 5 °C og 80% luftfuktighet, så veier 1 kubikkmeter luft ca. 1.27 kg ved havoverflaten. Det betyr at 1 kubikkmeter luft med 80% luftfuktighet ved 5 °C inneholder rundt 5 gram vann. La oss tenke oss at du har 10 kubikkmeter luft i båten med en luftfuktighet på 80% og så synker temperaturen fra 5 °C til -10 °C. Da har du altså 50 gram vann i luften, men etter at temperaturen synker, kan ikke luften holde på mer enn 1.8 gram per kg, dvs. omtrent 23 gram vann i de 10 kubikkmeterne med luft. Det betyr at 27 gram vann vil kondensere inne i båten, altså 27 ml (milliliter) vann. Dette høres ikke så mye ut og kan gjerne skje i en tørrbolle, men 10 kubikkmeter er ingen ting om båten er godt ventilert. En liten PC-vifte flytter typisk rundt 50 kubikkmeter luft per time. Et veldig forenklet overslag viser at denne volumstrømmen potensielt kan gi opphav til mer enn 500 liter vann i løpet av et vinterhalvår.

 

Nå blir selvsagt regnestykket langt mer komplisert enn som så for en båt i virkeligheten, ettersom temperaturvariasjonene på ingen måte er regelmessige som dette, men jeg tror det viser at det å fange et par liter vann i en tørrbolle i løpet av vinteren ikke nødvendigvis monner så mye dersom man har ventilasjon.

Link to post

Hvis vi ser på luft med temperatur rundt 5 °C og 80% luftfuktighet, så veier 1 kubikkmeter luft ca. 1.27 kg ved havoverflaten. Det betyr at 1 kubikkmeter luft med 80% luftfuktighet ved 5 °C inneholder rundt 5 gram vann. La oss tenke oss at du har 10 kubikkmeter luft i båten med en luftfuktighet på 80% og så synker temperaturen fra 5 °C til -10 °C. Da har du altså 50 gram vann i luften, men etter at temperaturen synker, kan ikke luften holde på mer enn 1.8 gram per kg, dvs. omtrent 23 gram vann i de 10 kubikkmeterne med luft. Det betyr at 27 gram vann vil kondensere inne i båten, altså 27 ml (milliliter) vann. Dette høres ikke så mye ut og kan gjerne skje i en tørrbolle, (...)

Interessant - jeg hadde trodd det skulle være mer. Kanskje noen tørrboller faktisk kan ha signifikans for å ta unna "fuktighetstoppene" når temperaturen synker og man har vært relativt "flink" med å stenge det som stenges kan av ventilasjonsåpninger.

 

Et problem som særlig merkes i liten bil på vinterstid, men som jeg også tror kan være aktuelt i båt også, er at når man kjører rundt med varmeanlegget på full guff og kanskje en del fuktighet på dørken, utånding fra mennesker, etc - for så å parkere og lukke mens kupéen fortsatt er varm, så blir det fort mye kondens på vinduer etterhvert som temperaturen synker. En enkel løsning her er å sørge for god utlufting før man forlater kjøretøyet.

 

En vesentlig forskjell mellom denne forenklede teorien og praksis er at man har en god del puter, treverk og lignende i båten, kanskje vannansamlinger i kjølsvin, etc. Dette er fuktighetsreservoarer som medfører at en luftavfukter kan trekke ut adskillig mer fukt enn hva som finnes i lufta selv om båten hadde vært potte tett. Dersom alt har vært i likevekt en stund og man så kjører ned luftfuktigheten fra 80% til 60% med en luftavfukter, vil inventaret gi fra seg fuktighet til lufta, som igjen trekkes ut av luftavfukteren. Nå synser jeg villt, men jeg tror derfor det kan gi mening å kjøre en luftavfukter én dag i måneden.

 

Ellers, i en ventilert båt som holder lik temperatur som uteomgivelsene vil det normalt ikke være fuktproblemer innombords i -10C.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Guest Avmønstret#

Et problem som særlig merkes i liten bil på vinterstid, men som jeg også tror kan være aktuelt i båt også, er at når man kjører rundt med varmeanlegget på full guff og kanskje en del fuktighet på dørken, utånding fra mennesker, etc - for så å parkere og lukke mens kupéen fortsatt er varm, så blir det fort mye kondens på vinduer etterhvert som temperaturen synker. En enkel løsning her er å sørge for god utlufting før man forlater kjøretøyet.

 

 

Velkjent problem når en feks skal hjem fra skitur osv, våte klær, snø, varme folk osv. Kjør full AC/kjøling i noen minutter før du er hjemme. Ikke noen mirakelkur men hjelper en del. Og uansett bedre enn å kjøre med åpne vinduer i minus 15 :-)

Link to post

Ok... Alternativ vinkling.

 

Dersom alle går hen og kjøper seg et hygrometer, særlig de som ikke har, setter det i båten og følger med på RF fremover.

 

Da får man svar på om metoden man bruker duger til å holde lav fuktighet, eller om man ned fordel kan skifte strategi.

 

Tallet 60-65% RF, hvor mugg trives, har jeg forøvrig fra Maeco sin brosjyre..

Link to post

Dersom alle går hen og kjøper seg et hygrometer, særlig de som ikke har, setter det i båten og følger med på RF fremover.

 

Da får man svar på om metoden man bruker duger til å holde lav fuktighet, eller om man ned fordel kan skifte strategi.

Nei, det er dessverre ikke så enkelt. For det første, så aner du ikke om tiltakene nytter eller ikke. To forskjellige båter på to ulike steder og til ulike tider kan ikke uten videre sammenlignes. Det andre er at det er stor misvisning på mange hygrometere.

 

Tallet 60-65% RF, hvor mugg trives, har jeg forøvrig fra Maeco sin brosjyre..

Jeg har anført 50%-65% i båtwiki'en, men glemt å føre referanse. Tror tallet er hentet fra et båtmagasin; der stod det noe om korrosjon også og ikke bare mugg.

 

Det er klart at kilder som Maeco kanskje ikke er helt objektiv. Holder man båten ren, tar ut puter og papirer og andre ting som kan ta skade av fukt, så kan man nok overleve 75% gjennom skuldersesongene uten større skader - men skal man være trygg på å unngå korrosjon i elektrisk anlegg, motor, etc og trygg på å unngå "kjellerlukt", ikke bare gjennom én opplagssesong, men gjennom 20-30 vintersesonger - så er det nok en fordel å være nærmere 50% enn 70%.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Er det noen som vet hvor likevektspunktet er for en tørrbolle? Dvs. hvis du plasserer tørrbollen i et hermetisk lukket rom, hvilken relativ luftfuktighet vil man ende opp med over tid da, gitt at tørrbollen ikke brukes opp? Jeg går ut ifra at hvis luftfuktigheten f.eks. er 5% i utgangspunktet, vil ikke en tørrbolle kunne redusere dette noe fordi jeg vil tro at likevektspunktet er høyere. Men oppgis dette av noen?

 

En annen ting er hvor fort tørrbollen absorberer fuktighet avhengig av luftfuktighet. Jeg vil tro at hvis luftfuktigheten er 90%, vil det ta kortere tid å redusere denne til 89% enn det vil ta å redusere den fra 50% til 49%. Og hvis likevektspunktet/metningspunktet er på 30%, vil det ta veldig lang tid å komme ned fra 32% til 31%, mens man i teorien aldri helt vil nå 30% selv om man kan komme vilkårlig nær. Det har jo betydning hvor raskt dette skjer, med tanke på puter og den slags som kan absorbere fuktigheten før tørrbollen gjør det ved en rask temperaturendring. Man må vel i praksis anse båten som et system hvor det tilføres fuktighet med en viss (variabel) rate og så vil denne absorberes av en luftavfukter med en rate som avhenger av luftfuktigheten. Dermed vil fuktigheten stabilisere seg på det nivået hvor fuktigheten absorberes i luftavfukteren like raskt som fuktighet tilføres. Jeg vil tro at hvis luftavfukteren er en eller flere tørrboller, så kan man gjerne fjerne all fuktigheten som tilføres i løpet av en periode, men likevel ha vært oppe i ganske høye verdier for relativ luftfuktighet i deler av denne perioden.

Link to post

Lukka båt, vinterkalesje, tørboller som skifte flere ganger iløpet av vintern.... aldri mugg, lukt eller jordslag....

Dette er jo min erfaring også etter 15 år

 

Uansett dette er en interressant tråd og takk for alle kunnskapsrike som gir råd.

 

Leste følgende på Wikipedia "Muggsopp trives best når det er fuktighet til stede, men kan også vokse i tørre miljøer. De trives best i et svakt surt miljø," og " den vokser helt ned til -10 grader"

 

Så er neste spørsmål. Hvordan gjøre miljøet I båten minst mulig surt. Vil f.eks flytende såpe gjøre luften basisk?

Link to post

Er det noen som vet hvor likevektspunktet er for en tørrbolle? Dvs. hvis du plasserer tørrbollen i et hermetisk lukket rom, hvilken relativ luftfuktighet vil man ende opp med over tid da, gitt at tørrbollen ikke brukes opp?

Jeg har sett den være oppgitt til 50% i produktbeskrivelser ("slutter automatisk å trekke til seg fuktighet når fuktigheten er lavere enn 50%"), men varierer nok noe avhengig av temperatur, og jeg tror det faktiske tallet er lavere enn 50%.

 

Jeg fant et fint dokument hos Merck som beskrev egenskapene til en rekke produkter ... dessverre er visst linken død. Det jeg husker best er at disse saltene kan trekke til seg det dobbelte av sin egen vekt med fuktighet, mens silikagel bare kan trekke til seg 20%. For silikagel er likevektspunktet svært lavt fwiw.

 

En annen ting er hvor fort tørrbollen absorberer fuktighet avhengig av luftfuktighet. Jeg vil tro at hvis luftfuktigheten er 90%, vil det ta kortere tid å redusere denne til 89% enn det vil ta å redusere den fra 50% til 49%. Og hvis likevektspunktet/metningspunktet er på 30%, vil det ta veldig lang tid å komme ned fra 32% til 31%, mens man i teorien aldri helt vil nå 30% selv om man kan komme vilkårlig nær.

Ja, det tror jeg også.

 

Det har jo betydning hvor raskt dette skjer, med tanke på puter og den slags som kan absorbere fuktigheten før tørrbollen gjør det ved en rask temperaturendring. Man må vel i praksis anse båten som et system hvor det tilføres fuktighet med en viss (variabel) rate og så vil denne absorberes av en luftavfukter med en rate som avhenger av luftfuktigheten.

Tilførselen skjer på to måter; det ene er regnvannslekkasjer, det andre er stabilisering av damptrykket ute og inne. Når det kommer til det siste punktet, er raten helt klart avhengig av avfuktingen. Jo mer man avfukter, jo mer fukt kommer inn utenfra. Jeg har sett noen bruke dette som argument for å bruke varme heller enn avfukter.

 

Jeg vil tro at hvis luftavfukteren er en eller flere tørrboller, så kan man gjerne fjerne all fuktigheten som tilføres i løpet av en periode, men likevel ha vært oppe i ganske høye verdier for relativ luftfuktighet i deler av denne perioden.

Det tror jeg også, men jeg tror ikke kortvarige fuktighetstopper er umiddelbart skadelig for båt eller inventar - kanskje bortsett fra ting som blir raskt ødelagt av fukt, som papirkart, pakker med sukker og salt, etc.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...