tobixen Startet 7.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2014 Jeg har aldri ført målt syrevekt på batterier, men en gang må jo bli den første. Tydeligvis ikke i dag. Pga manglende erfaring aner jeg ikke om tittelen heller burde vært "trådstarter har 12 tommeltotter og klarer ikke engang en så enkel ting som å måle batterisyrevekt", men jeg heller heller til at Biltemasyrevekten er av heller dårlig kvalitet. Bruksanvisning: "Fjern forsiktig plasten rundt syremåleren" - ok, det er da enkelt nok, og rimelig opplagt. "Plukk bort den sekskantede gummidelen utstyrt med tut fra glassrørets nedre del". Jada. Den lå bak-frem og ganske så løst, så det ble en uungåelig konsekvens av punkt én. "Løsne flottøren fra glassrøret ved forsiktig å ta bort skumplasten rundt flottøren". Hei - glasset er skittent! Hva er vitsen med å tilsette destillert vann dersom man allikevel skal "forvalte" batterisyren med skittent utstyr? Og hvordan kan man forsiktig ta bort skumplasten når den er helt innerst i røret? Her må det et skrujern til, for å først fjerne flottøren og deretter skumplasten ... "Fukt innsiden av glassrøret, og trykk forsiktig fast gummituten igjen". Jadda, siden røret var synlig skittent har jeg ganske lyst til å skylle det uansett. Men ... gummiblåsehetta er montert på en slik måte at når man snur røret opp ned (slik at det kommer vann inn i gummiblåsehetta) for så å snu røret "riktig" vei igjen, så renner ikke alt vannet ut, noe blir værende igjen ... jeg rister og klemmer så godt jeg kan for å få ut mest mulig (igjen, hva er vitsen med å tilsette destillert vann dersom man uansett får med seg litt tankvann ved måling). "Nå er syremåleren klar for bruk" ... takk ... "Stikk gummituten ned i en av batteriets celler" - ok "Hold syremåleren loddrett. Klem sammen gummiblåsen og sug opp tilstrekkelig med væske til at flottøren kan bevege seg fritt". Hm. Uansett hvor hardt eller smart jeg klemmer gummiblåseren, kommer det ikke nok væske opp til å dekke den nederste delen av flottøren - og dersom jeg snur måleren opp-ned kommer batterisyra til å bli "innestengt" i gummiblåsehetta. Hva nå? Jeg prøver å skråstille måleren mest mulig, slik at jeg kan blåse ut litt luft uten å blåse ut all væska, og uten å få særlig med væske inn i gummiblåsehetta. Det er jo klin umulig - og mens jeg styrer, så *plopp* slipper gummituten taket, slik at den væska jeg har greid å suge opp renner ut. Heldigvis var det ikke så mye. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Shore Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Spørs om det ikke var litt for lite syre/vann i kammeret. Det kan være litt vanskelig å få nok vann til at flottøren flyter ved lavt syrenivå. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
sap_2000 Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 (redigert) Synes det er mye klin og søl med de flottørmålerene. Har ødelagt mye klær pga de opp gjennom årene. Løsning: kjøp en optisk væskemåler. Kan brukes på batterisyre og frostvæske (både propylen og etylenglykol). Renslig og enkelt da man bare trenger noen dråper og avlesningen er klar som dagen (bokstavelig talt ;-) ) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Optisk-glykol--og-vaskemaler-37200/ Avlesningen ser omtrent slik ut: Redigert 7.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jossjur Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Hei, Siden dette er første gang du utfører dette, og beskrivelsen av hvordan du gjør dette virker helt ok, kan det virke som det ikke er nok syre på batteriene dine. Hvor gammle er batteriene dine, og har du noen gang etterfyllt med batterivann? Hvis nivået på syre er lavt kan det hende at tuten på syrevektsmåleren bunner i blyplatene, og får derfor ikke tak i nok syre å suge opp. Det er normalt at veskenivået minker når batteriene blir eldre. Jostein Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Kjenner igjen problemet med at man ikke får sugd opp nok, dog med annet måleinstrumentet. Ballongen er ganske enkelt for liten. Typisk biltemakvalitet... Den optikere er nok enklest ja. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Problemet var ikke at jeg ikke fikk tak i syre fra batteriet, problemet var at "ballongen" for å suge opp syre var alt for liten. Etter en times hvile var spenningen på batteriene 13.25V og 13.35V ... det synes jeg er ganske imponerende. TAB-batterier. Jeg gadd ikke sjekke flere batterier denne gangen. Aner ikke alder på batteribanken, men tror det meste er relativt nytt. Angående "Biltema-kvalitet" - de selger uten tvil mye råttent, men det er mye der som er av helt OK kvalitet også. Jeg lovde meg selv å ikke handle på Biltema mer etter at jeg kjøpte større, dyrere og bedre båt - men det løftet brøt jeg ganske fort, for hva er alternativene? Nesten uansett hvor man handler nå for tiden får man "kinavare", man risikerer nesten uansett at varen kan være under pari i kvalitet - kjøper man dyre produkter, så er det eneste som er sikkert at butikken får rikelig med avanse. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Nå har jeg gjennom et langt liv hatt mange forskjellige "vanlige" syremålere med flottør, men aldri har jeg hatt problem med å få opp syre nok i måleren. Jo forresten, det har hent dersom batteriet omtrent har vært tomt for syre slik at tuten ikke har nådd væskenivået. Så nå ble jeg så nysgjerrig at jeg har tenkt å kjøpe en BT-måler selv om jeg allerede har måler både hjemme og i båten. Har du et partnummer på BT-måleren?Er det denne med partnummer 37204 til kr.24,90 du mener? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Angående "Biltema-kvalitet" - de selger uten tvil mye råttent, men det er mye der som er av helt OK kvalitet også. Ting som må ha kvalitet styrer jeg enkelt unna Biltema. Andre ting kan være ok, det er sant. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 (redigert) Jeg sjekket måleren i vaskeservanten. Samme greie. Et normalt trykk på gummien, og man får ikke sugd opp nok til å måle noe som helst. To hender og maksimal innsats for å klemme sammen, og jeg greide å få nok væske inn til å kunne måle "grønne" verdier. Snu den på hodet, og det ble fort vann på avveie. 25 kroner? Det er lett å avskrive, men av prinsipp bør jeg vel klage, hvis jeg finner kvitteringen. Redigert 7.Oktober.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Er det denne med partnummer 37204 til kr.24,90 du mener? Ser slik ut ja Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 (redigert) Tror du har tredd gummibalongen for langt ned på glassrøret.Biltemasyremåler er bra.PS.en bør ikke løfte syremåleren ut av cella med syre i da en dråpe syre på klær lager hull. Redigert 8.Oktober.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sydvesten Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Denne optiske måleren fra BT ser da bra ut, og er billig forsikring for DIY mekanikerne.. Tenker jeg stikker innom og kjøper den slik at jeg kan få bekreftet frysepunkt på frostvæsken på en bruktbil som står vinterlagret .. Kan brukes på bly/dyre batterier også, så er det "nice to have" verktøy.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Tror du har tredd gummibalongen for langt ned på glassrøret. Det tror jeg også. Jeg har samme sort og ingen problemer med å suge opp syre. Men hvis ballongen glir litt for langt ned på glassrøret blir det for lite å pumpe på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Tror du har tredd gummibalongen for langt ned på glassrøret. Du er nok inne på noe der, men den var montert slik da jeg kjøpte den, og jeg var ikke i stand til å flytte på den, antok den var limt fast. Jeg får se mer på det neste gang jeg er i båten, evt. Den optiske greia ser bra ut, men vet ikke om jeg er klar for å investere i utstyr som i beste fall brukes én gang i året. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sydvesten Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Selv er jeg fornøyd om jeg greier å bruke alle dingsene jeg har kjøpt i løpet av ett år.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Nå skal du ikke ha alle ti tommetottene inn i røret. Jeg har brukt syremåleren fra Biltema med hell i minst 30 år. Meget godt fornøyd med produktet. Forutsetningen er naturligvis at det er nok væske på batteriet til at man kan få sugd opp nok. Og, om du plasker vann nedpå for å få nok, la det gå noen dager med lading før du måler igjen. Vannet må få tid til å blande seg med syren. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Jeg har brukt syremåleren fra Biltema med hell i minst 30 år. Meget godt fornøyd med produktet. Det kan jo tenkes at syremåleren som ble solgt for 30 år siden holder en bedre kvalitet enn den som selges i dag ;-) (Men klart, dersom blåsehetta/gummiballongen eller hva man nå skal kalle den kan flyttes litt lengre opp, så er det største problemet mitt borte). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Sist jeg kjøpte en slik var i alle fall gummiballongen tredd langt nedpå glassrøret. Slik skal det ikke være, så jeg dro den opp dit den skal være og måleren har fungert helt utmerket siden. Ikke rocket science dette her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Som sagt, det virket som at den satt godt fast, så jeg antok den var limt. Jeg skal sjekke igjen neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Da burde dette være avklart, så noen tur til BT for å handle og sjekke måler, blir det ikke på meg. At glassrøret skulle stikke så langt inn gummiballongen at en ikke får klemt den helt sammen, er jo helt innlysende. Klemmer en da litt hardt, risikerer en jo å knuse glasset. Sist gang jeg åpnet en slik måler for rengjøring, så at det var en utvidelse øverst på glasset som skulle inn i et spor på ballongen. Jeg tror forresten den måleren jeg har her hjemme er fra BT. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Sist jeg kjøpte en slik var i alle fall gummiballongen tredd langt nedpå glassrøret. Slik skal det ikke være, så jeg dro den opp dit den skal være og måleren har fungert helt utmerket siden. Ikke rocket science dette her... Jepp. Der har du løsningen. Ballongen er tredd for langt ned, sikkert på grunn av plassen i pakningen. Løsne blæra, og trekk den ut til du kjenner kanten akkurat der ballongen begynner å bule. Mener å huske at det er en liten kant som stopper den når den er riktig plassert. Vips, så funker den helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.