NidelvSigmund Startet 8.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2014 Hei! Jeg er ganske ny innen båtlivet og trenger preseningsstativ til vinterlagring av min nidelv 24 76 mod. Trenger at kalesja er på under preseningen ettersom jeg har planer om litt oppussing. Legg gjerne ved en link! Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 (redigert) Hvis du er litt nevenyttig og har litt tid, så ville jeg bygget et stativ i tre som er tilpasset båten din. Jeg har vandret litt rudt i marinaer og sett på ulike stativ. Utrolig hvor mye dårlige greier det er der ute. Noen består av tynne aluminiumsrør som knekker i vind og under snø. Andre består av raskt sammensprikrede stillas av tynne trelekter. Bygg noe solid som tåler å stå ute. Jeg brukte tre-fire dager på å lage et kraftig stillas i trykkimpregnert tre til en 30-foter. Det har én A-støtte bak og én framme (10x5 cm). Begge står på bakken. Dessuten to mindre A-støtter på dekk. De fire støttene bærer en litt overdimensjonert to-delt bjelke som hviler mot påskrudde fester med utfresninger som bjelken senkes ned i. De fire festene (bordbiter, ca. 20 x 50 cm med spor for bjelken) har justeringsmulighet vertikalt for å kompensere for ulike høyder på blokkene som båten står på. Alle delene er sammenføyd med gjennomgående bolter og med jernvinkler/jernbeslag der det er behov. Stativet er festet til båten (badeplattform, pullerter) slik at det står like støtt som båten selv. Alle delene er merket slik at det er lett å finne ut hvordan de ulike komponentene skal stå ved neste oppsett. Et solid stativ sparer tid og bekymringer senere. Redigert 10.Oktober.2014 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Selv handlet jeg i fjor et stativ på Maritim for min 24fots båt. Kostet rett under 2000,- med 5 års garanti. Endene i hardplast har en tendens til å sprekke og stativet er som Kjeles nevnes relativt pinglete. Hadde det ikke vært for at stanga som går over båten hviler på Targabøylen min så hadde hele driten kollapset. I tillegg... Valg av Presenning er like viktig (spesielt om båten står på et utsatt sted), min første var i plast og armeringstråder. Den ble revet i stykker etter første høststorm. Nå kjøpte jeg en tung PVC presenning på biltema og den holder. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Bygg selv eller kjøp kvalitet som OPI. OPI kan du kjøpe brukt, koster da det samme som de billigstativene til 2000,- Alle koblinger i ett stativ bør være av metall, plastikken bare ryker, sprekker etc er min erfaring Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 (redigert) Har et i fra Maritim, etter 3 år synger det på siste vers, hvorfor ikke kjøpe et telt / hal fra Dancover? koster ikke så my mer en et stativ + presening og tror at kvaliteten er bedre Redigert 10.Oktober.2014 av junior 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Har fra ILAS. Stroppes fast. Tung presenning som kjores fast. Stått støtt gjennomalle stormer og snøfall hos meg, selvom båtene rundt meg har slitt. Men det handler vel også litt om hvordan det settes opp. Har sikkert brukt 15 lastestropper, dobbelt så mye presenningstau som alle andre, og 3 ganger så mange vannkanner. Men det har tålt alle stormer og alle snøfall, også dem hvor rim/frost har laget sandpapir som hindrer snøen i å skli av. For at presenning og stativ skal flakse av gårde må vel nesten hele båten bli med. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Forutsetningen for et langvarig liv for både stativ og presenning er å hindre vinden fra å få tak. Bind derfor presenningen fra side til side under båten slik at presenningen ligger tett inntil skroget. Å holde presenning på plass av vekten av vannkanner er en dårlig løsning fordi det gir vinden tak mellom presenning og skrog. Dessuten vil vannkannene flytte på seg hvis presenningen kommer i bevegelse. Hengende vannkanner som slenger 'skrog-i-mellom' er med på å rive ned både presenninger og stativ. Det er også nyttig å tette åpningene i endene med små presenninger slik at vinden ikke får tak. Jeg sverger til de billigste presenningene på markedet fordi de er lette for én person å sette opp og ta ned. Jeg har brukt en 6 x 10 m presenning til 360 kroner de siste 16 årene. Den holder fortsatt, men er nå litt morken på grunn av sol. Hvis en billig-presenning holder i mindre enn 10 år, så er det stativet eller kjoringen som er problemet -- ikke presenningen. Min båt står ganske utsatt til for vind i vinteropplag. Men med dobbelt antall maljer i presenningen og stram binding, har vinden aldri gjort skade. Det flyr presenninger av nabobåter hvet år. De er som regel festet med vannkanner eller bundet med noen få hyssingstumper på et skjørt stativ. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Jeg har ilas stativ og ob-wiik presenning. Knyter presenningen under båten. Vil du ha kalesjen på ville jeg lagt dobbel presenning pga kondensen som oppstår på baksiden. Holder med en billig biltema presenning, og legge et eller annet i mellom presenningene. Sånn ser mine greier ut. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Jeg støtter Maruma fullt og helt. O B Wiik selger pakker, eller du kan kjøpe deler selv. De har utsalg på Skedsmokorset, men forhandlere over hele landet. De har rør i 48 mm og 44 mm. De på 44 går inni de andre, så da kan du lage justerbare lengder. Bruk A i begge ender og 1 eller 2 støtter midt på. Bruk tauverket du har i båten til å feste stativet godt så det ikke kan forskyve seg. Jeg pleier også å sy presenningen fast under båten, slik som Maruma har gjort. Bruk 400 gram presenning, og bruk hvit. Den grønne gjør at det blir veldig mørkt inni båten når du jobber der. Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 10.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2014 Takk for tips. Endte med å bygge det i 2x4, od den lange drageren med 2x6. Det er et av de mestsyødige stativene på havna Sitér dette innlegget Link to post
walker Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Kan ikke forstå at det snakkes dårlig om Maritims stativ. Har hatt det i 5 år på en 28 fots båt og det har fungert veldig bra. Lett å sette opp,lett å pakke ned. Men så må man ta ta høyde for sterk vind og mye snø, mht forholdsregler med å sjekke båten med gjevnlige mellomrom for dette. Synes stativet fra Maritim er bra jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Har ikke så god erfaring med stativ bygd av materialer. Altfor tungt å håndtere og fasongen på materialene gjør at det sliter unødig på presenningen. Dessuten må du sørge for stivhet i lengeretning slik at det ikke kan kollapse. Tipper du vil kaste det egenlagde stativet etter å prøvd et skikkelig alu fra f,eks ob wiik. Helt topp greier som du lett håndterer selv og er med stålkoblinger Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 På båten min har jeg stativ som er bygd av trevirke. Vi bygde det for 3 år siden, og fungerer fortsatt veldig fra. Hvis man ikke har veldig tykk presenning, er det viktig å beskytte alle kanter som kan slite på presenningen. Det ville jeg gjort med et kjøpt stativ og. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Janoho Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Hvordan har du sikret stativet fra å velte i lengeretning Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Lekter på skrå. Hadde bare montert 2 lekter på skrå her. Monterte på 2 til siden. Bjelkene står ned på føttene til rekkestøttene. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Dorsken Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Jeg tenkte jeg skulle lage noen "bukker", 4 i alt, av 2"x2" for dekksmontering på båten. Disse boltes sammen i toppen slik at det kan ligge en avrundet 2"x2" oppå i krysset. Omtrent slik: Det svarte nederst på bukken er denne gummiknotten: Skrudd fast i denne: Som da ser sånn ut: Vinkelbeslaget er slipt til litt på smergelskiva så det ikke har stålkanter som stikker på utsiden av gummiknotten. Denne skrus så fast i enden av 2"-stokkene. Men først borer jeg et lite hull der så mutteren går opp. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Kjeles Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 (redigert) Njal og Dorsken: Det vil vel være smart å feste en tverrlekte til beina på bukkene -- så langt nede som mulig -- slik at bukkene ikke skrever og beina sklir utfor dekket? Siden det er kalesjen som holder stillaset på plass, vil vinden kunne røske hardt i stillaset slik at beina kan skli utfor dekket dersom beina ikke holdes skikkelig på plass. Redigert 16.November.2014 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Hos meg er beina sagd til slik at de er tredd ned på føttene til rekkestøttene. De er i tilleg stripset fast, slik at de ikke kan røre seg. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Dorsken Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Njal og Dorsken: Det vil vel være smart å feste en tverrlekte til beina på bukkene -- så langt nede som mulig -- slik at bukkene ikke skrever og beina sklir utfor dekket? Siden det er kalesjen som holder stillaset på plass, vil vinden kunne røske hardt i stillaset slik at beina kan skli utfor dekket dersom beina ikke holdes skikkelig på plass. Ettersom mine bukker står på kraftige gummiknotter regner jeg med at de ikke sklir så lett rundt. Men jeg tenkte også å bore et hull i treverket nederst der gummiknotten er skrudd fast. Så trer jeg et tau gjennom og tjorer "bukkbeinet" fast i rekkverksbøyla foran, griperekka midt på og kryssholtet bak. Så vil jeg se det an om jeg trenger tverrlekter. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Dorsken Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 (redigert) Det ble ingen tverrlekter. For stabilisering valgte jeg å tjore fast med tau fra toppen av bukkene og ned til kryssholt og griperekke på båten. (Her har jeg lekt meg i InkScape, et veldig fint vektor tegne/designprogram i open source kode - og dermed gratis ) Det røde er tjoringa. Det er viktig at tjoringa/belastninga oppe på drageren er rett over bukkene og ikke i mellom bukkene. Det blå er "jekkebånd" som holder beina sammen over kalesjen. Materialer: Drager 2x3" (48x73 mm) Bukker - 1,5x2" (36x48 mm) Redigert 26.November.2014 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.