Jump to content

Ett år som båteier!

Pequod

Recommended Posts

Tiden har gått fort, men i dag er det faktisk nøyaktig ett år siden jeg dro til Padda, skrev under kjøpekontrakten og kjørte båten til sin nye hjemmehavn på Oksval.

Et år stappfullt av båtglede og fantastiske opplevelser. Det har vært noen få nedturer, som skyldes uerfarenhet og dårlig sjømannskap fra min side, men ingen alvorlige. Og jeg har lært vanvittig mye som jeg ikke kunne fra før!

Blant de flotteste opplevelsene er turene jeg hadde i vintermånedene, landgangen på Steilene og Ytre Vassholmen i desember, og på Husbergøya i januar. Min første overnattingstur til Holmsbu på rockefestival i mai må også nevnes. Deretter gutteturen med tre gode kollegaer fra jobben til Håøya i juli, første overnattingstur med døtrene mine i august, og selvsagt aleneturen til Hvaler, Koster og Sverige senere samme måned.

En lise for sjelen bare å stige om bord i båten!

Det blir kakefest om bord for å feire jubileet, men av praktiske årsaker blir ikke den festen noe av før i morgen, sammen med døtrene mine. I ettermiddag skal jeg at meg en tur ned til båten, sjekke fortøyningene, sette på kaffe og nyte medbragt kjeks om bord i en stille stund for meg selv. Om det blir noen tur 134 i dag er jeg ikke helt sikker på da jeg har bandøving etterpå, men kanskje... :smiley:

Forøvrig må jeg også takke alle som har svart på mine nybegynnerspørsmål og kommet med gode råd og tips her på forumet i løpet av året. Det har vært fantastisk å ha dette forumet og brukerne her å lene seg til når jeg har lurt på noe! :thumbsup:

Redigert av Pequod (see edit history)

Gøy å høre! Selv har jeg planer om egen båt neste år. Den skal ligge, ja nettopp i Paddehavet. Hadde selv en fantastisk tur til Steilene i år da vi tok frokost der etter å ha våknet på Sætre. Dette var den første varme dagen av varmeperioden i sommer. Fyrte opp gassbrenneren på brygga med egg, bacon og bønner i tomatsaus. Varm kaffe etterpå. Snakket med masse hyggelige folk der. Beste sommerminnet mitt i fra denne sommeren;-)

Entusiastiske folk er alltid velkommne, og det er jo du i rikt monn.

Vi deler jo alle den samme interessen og lidenskapen for det å være i båt og på sjøen, men som i andre typer

forhold i livet går lidenskapen litt i bølger. Da er det fint med en som kommer inn fra sidelinja og minner oss på

hvor flott båtlivet faktisk er.

Hilsen bryggekamerat

Føyer meg til rekka av gratulanter; Per-Helge! ;-)

Skal ut med båten i helga, hvis været ikke er for ille -

kanskje vi ses på Oscarsborg...

Vurderer en 23-24 fots snekke selv hvis det ikke blir Draco. Hvor lang tid vil din snekke bruke feks i fra Padda til Oscarsborg i marsjfart? ( ikke meninga å kuppe tråden )

Vurderer en 23-24 fots snekke selv hvis det ikke blir Draco. Hvor lang tid vil din snekke bruke feks i fra Padda til Oscarsborg i marsjfart? ( ikke meninga å kuppe tråden )

I underkant av tre timer, litt avhengig av vind og strøm. Sist gang brukte jeg 2t 45m, da i rundt 5,5 knops marsjfart. Legger gjerne turen innom Kavringen og kjører innerst ved Suteren der (idylliske feriehus helt ned ved sjøkanten som jeg er litt misunnelig på...) og via Steilene. Deretter langs Nesoddlandet hele tiden fram til Fagerstrand og videre. En flott tur!

Og takk for alle gratulasjoner! Har tenkt å kose meg masse med båten framover også. Planlegger jo endel arbeide på den nå i vintersesongen, så den vil framstå som nesten ny til våren! Akkurat nå synes jeg den ser litt shabby ut innvendig, da jeg har prioritert å kose meg med den denne første sesongen. Oppussingen har kommet i annen rekke. Men så har jeg jo da også funnet ut et par ekstra ting som jeg vil gjøre, nettopp basert på erfaringen jeg tross alt har fått i løpet av mine 133 turer... :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...