jgm Startet 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2014 (redigert) "Armen" som drar hylsa for vridbar propell sitter bom fast. Jeg bestemte meg for å åpne og se, og det ser ut til at problemet er feil smøremiddel / mangel på smøring. Uansett - enheten som skal "slide" frem og tilbake sitter som sveiset fast. Jeg har startet demontering, og har fått løsnet selve huset hvor armen er festet, og har kommet et stykke på vei videre for å trekke ut hele den stive akslingen bakover for å frigjøre huset til rens. Nå står jeg imidlertid fast ved at låse-enheten m/lager ikke rikker seg fra propellakslingen (se vedlagte bilde) Noen som har noen gode råd? Redigert 9.Oktober.2014 av jgm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Bilde? Sitér dette innlegget Link to post
jgm Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Sliter litt med å få lagt inn bildene, men prøver igjen, alternativt kan jeg sende dem til deg på mail om jeg ikke får lastet de opp her. Sitér dette innlegget Link to post
jgm Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Det ser da unektelig ut som om du har klart å dra den et stykke framover på akselen? Stemmer det, og at den har kilt seg fast der den står på bildene? I så fall det det nok gammelt, hardt fett som gjør det trangt. Hvis du får dyttet den bakover så prøv med rengjøringsspray for bremseskiver mellom hylse og lager for å løse opp gammelt fett. Deretter litt CRC for gliding. Siste utvei er blåselampe på hylsa med kalde omslag og isbiter rundt akselen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Og du er sikker på at den hylsa ikke skal være fast? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jgm Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Big Horn - Ja, jeg har fått flyttet den litt frem, men nå sitter den helt fast. Har vurdert blåselampe selv også, men skal prøve å rense med rengjøringsspray for bremseskiver først - godt tips. Index - Vedrørende hylsa - så er jeg sikker på at den skal være bevegelig. Selve armen for å vri propellbladene har en tapp som går inn i siden på denne hylsa som gjør at den kan føres frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Det er en fordel om du får banket den bakover igjen der det kansje er litt mer rom mellom aksel og hylse før du går på med sprayen. Rens også akselen helt opp til gearet før du smører den igjen med CRC. Blir spennende å høre utfallet. Sitér dette innlegget Link to post
jgm Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Ja, må få den litt bakover igjen først. Får nok ikke gjort noe mer før til helgen, men skal holde deg/dere oppdatert på utfallet Takk for tipsene så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Ordna det seg? Sitér dette innlegget Link to post
jgm Svart 23.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 Heisann - Ja, nå er den endelig av. Etter å ha varmet opp og hamret så svetten rant, så måtte den til slutt gi seg. Utrolig at den satt så godt fast, og jeg måtte jobbe den av hele veien - det var ikke bare over ett punkt som var tregt. Nå leverer jeg inn til ett mekanisk verksted for å få hjelp til å løsne selve "hylsa", samt bytte 2 stk. kulelager som sitter på selve akslingen. Lurer veldig på hvordan jeg skal få dette på igjen? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 Abs. en fordel med hjelp fra noen som disponerer ei hydraulisk presse til en slik lagerjobb. Sitér dette innlegget Link to post
jgm Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Da er delene ferdige hos Goltens Mekaniske Verksted på Alnabru. Arnulf er mann med greie på gamle ting - strålende hjelp! Delene er demontert, glidehylse fungerer utmerket, 2 stk lager er byttet, nye deler er dreiet og greiene ligger i garasjen for montering. Nå er det bare selve monteringen på plass i båten. Kommer en ny status etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
jgm Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Da begynner det å komme på plass igjen - blir spennende med første oppstart å se om alt er kommet riktig på plass Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.