Jump to content

Yanmar 6LY3 (UTP) Hva skjer om man øker effekten?


borghans

Recommended Posts

Hva skjer dersom man "tuner" en båtmotor? Eller om man oppgraderer elektronikken slik at men øker effekten på motoren?

Jeg har en Yanmar 6LY3 (UTP) denne er oppgitt til 369 hk. Men dersom elektronikken byttes, så kan man få 466 hk på samme motor.

Spørsmålet er om man vil få større fart ved samme turtall som før pga effektøkning? Gear og propell er ikke byttet.

Jeg har fått ny elektronikk, noe som medfører at forbruket ved 2600 rpm har gått opp med 10 liter pr time, uten å få større fart. (Dette ifølge instrumentene).

Slik jeg resonnerer, så kan man ikke få nytte av mer effekt, uten å skifte gear og/eller propell?

Håper på innspill fra de kloke hoder her på forumet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Ble denne Yanmar motoren 369hk, 6ly3 chippet?? Hva var utfallet/ konklusjon? 

Min tilsvarende maskin gir nå max 3300rpm med tom båt og 3000rpm med 110% ferielastet (600liter diesel, 400liter vann, 170kg rib etc). Ble satt på ny propell med litt annen stigning/vridning etter at orginalpropell ble tulipan... Jeg mangler nå ca 500rpm for å få fullt turtall, og en chip hadde kanskje gjort underverk her. 

Link to post
Share on other sites

thaugv skrev 1 time siden:

Ble denne Yanmar motoren 369hk, 6ly3 chippet?? Hva var utfallet/ konklusjon? 

Min tilsvarende maskin gir nå max 3300rpm med tom båt og 3000rpm med 110% ferielastet (600liter diesel, 400liter vann, 170kg rib etc). Ble satt på ny propell med litt annen stigning/vridning etter at orginalpropell ble tulipan... Jeg mangler nå ca 500rpm for å få fullt turtall, og en chip hadde kanskje gjort underverk her. 

3300 rpm med gir innkoblet er vel riktig på denne motoren og 3500 rpm maks i fri

Link to post
Share on other sites

Andor skrev On 7.8.2018 at 22.51:

3300 rpm med gir innkoblet er vel riktig på denne motoren og 3500 rpm maks i fri

Du har helt rett. Men jeg skrev feil. Maskinen oppnår nå 3025RPM. Mangler de siste 300RPM. 

Det var heller ikke noe synlig forskjell på fullastet båt eller om jeg tok bort 600-700kg.

Maskinen heter Yanmar 6LY3-UTP (369HK). Yanmar har også en som heter: 6LY3-STP (427HK). Ønsket mitt er å gjøre 369HK om til 427HK. 

Noen som har erfaring eller vet om noen som kan gjøre dette for meg? Har vært i kontakt med TVN tuning som sier at det ikke finnes ECU tuning til min maskin enda. 

 

Link to post
Share on other sites

Spør yanmar. De er de eneste som kan svare. Kun de vet hvilke forskjeller som er i motorene og marginene som ligger i motoren. Det er utrolig lett å øke ytelse i en turbo diesel motor men svært vanskelig å gjøre det om man ikke aner vilke trykk og temperaturer komponentene i motoren tåler. Om trådstarters instrumenter viser høyere forbruk ved samme omdreining betyr det at enten er virkningsgrad blitt lavere eller så ligger motor styringen inne med feil opplysninger om dyseareal i injektorer. 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 18 timer siden:

Spør yanmar. De er de eneste som kan svare. Kun de vet hvilke forskjeller som er i motorene og marginene som ligger i motoren. Det er utrolig lett å øke ytelse i en turbo diesel motor men svært vanskelig å gjøre det om man ikke aner vilke trykk og temperaturer komponentene i motoren tåler. Om trådstarters instrumenter viser høyere forbruk ved samme omdreining betyr det at enten er virkningsgrad blitt lavere eller så ligger motor styringen inne med feil opplysninger om dyseareal i injektorer. 

Jeg har allerede sendt forespørsel til Yanmar Norge. Håper de kommer med et bra svar?

Link to post
Share on other sites

thaugv skrev for 23 timer siden:

Du har helt rett. Men jeg skrev feil. Maskinen oppnår nå 3025RPM. Mangler de siste 300RPM. 

Det var heller ikke noe synlig forskjell på fullastet båt eller om jeg tok bort 600-700kg.

Maskinen heter Yanmar 6LY3-UTP (369HK). Yanmar har også en som heter: 6LY3-STP (427HK). Ønsket mitt er å gjøre 369HK om til 427HK. 

Noen som har erfaring eller vet om noen som kan gjøre dette for meg? Har vært i kontakt med TVN tuning som sier at det ikke finnes ECU tuning til min maskin enda. 

 

Hva blir egentlig forskjellen i belastningen her for motoren. Om du kjører 369hk på fullt på 3025, eller tuner den til 427hk og drar av til 3025 omdr på marsj. Kraftuttaket blir vel det samme på dette turtallet for begge størrelsene eller?

Link to post
Share on other sites

thaugv skrev On 7.8.2018 at 21.26:

Ble denne Yanmar motoren 369hk, 6ly3 chippet?? Hva var utfallet/ konklusjon? 

Min tilsvarende maskin gir nå max 3300rpm med tom båt og 3000rpm med 110% ferielastet (600liter diesel, 400liter vann, 170kg rib etc). Ble satt på ny propell med litt annen stigning/vridning etter at orginalpropell ble tulipan... Jeg mangler nå ca 500rpm for å få fullt turtall, og en chip hadde kanskje gjort underverk her. 

 

Unormalt stort dropp du erfarer kun ved å laste båten. Høres ikke normalt ut dette,motoren kjører overbelastet i "feriemodus".

 

Må evt. være undermotorisert til båten.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 9 timer siden:

 

Unormalt stort dropp du erfarer kun ved å laste båten. Høres ikke normalt ut dette,motoren kjører overbelastet i "feriemodus".

 

Må evt. være undermotorisert til båten.

Hos meg ble det satt på ny propell i fjor som er hakket over orginal. Det er grunnen til at turtallet mitt har falt. Derfor kunne det passet perfekt å tunet maskinen, siden jeg allerede har for stor propell. Etter å ha testet litt i sommer så oppnår jeg 3025RPM med ferielastet båt og med «tom» båt. 

Link to post
Share on other sites

thaugv skrev 40 minutter siden:

Hos meg ble det satt på ny propell i fjor som er hakket over orginal. Det er grunnen til at turtallet mitt har falt. Derfor kunne det passet perfekt å tunet maskinen, siden jeg allerede har for stor propell. Etter å ha testet litt i sommer så oppnår jeg 3025RPM med ferielastet båt og med «tom» båt. 

 

Dette er ikke noe du kommer til å få goodwill for fra Yanmar Norge, det kan jeg si deg med en gang.

 

Antakelig er det samme forhold mellom Yanmar 369 hesteren og 466 hesteren som mellom Volvo Penta D6/370 og D6/435. En rekke hardware forskjeller, annen ladeluftkjøler, annet topplokk osv. I praksis er det kun motorblokka som er lik på de to variantene og man kan IKKE bare sette inn en chip og få en D6/435 ut av en D6/370. Muligens kan du pine ut samme hestekraftantall ved chipping av 370 varianten men under helt ulike forutsetninger enn det en 435 er bygd opp rundt, dvs. varighet og slitasjestyrke.

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

 

Dette er ikke noe du kommer til å få goodwill for fra Yanmar Norge, det kan jeg si deg med en gang.

 

Antakelig er det samme forhold mellom Yanmar 369 hesteren og 466 hesteren som mellom Volvo Penta D6/370 og D6/435. En rekke hardware forskjeller, annen ladeluftkjøler, annet topplokk osv. I praksis er det kun motorblokka som er lik på de to variantene og man kan IKKE bare sette inn en chip og få en D6/435 ut av en D6/370. Muligens kan du pine ut samme hestekraftantall ved chipping av 370 varianten men under helt ulike forutsetninger enn det en 435 er bygd opp rundt, dvs. varighet og slitasjestyrke.

 

Jeg hadde absolut ikke reknet med å få noe goodwill fra Yanmar på området. 

Men om det fantes en grei løsning/ mulighet for oppjustering av HK, så ville jeg gjerne gjort det. Slik som trådstarter skriver, så er det tydeligvis muligheter. Men han har solgt båten og har ikke vært aktiv her på over ett år? 

 

 

Link to post
Share on other sites

At Yanmar Norge bidrar i særlig grad er nok tvilsomt ja..

Ville hørt med Maritronic i Kristiansand.

 

Tror selve motoren er ganske lik, men at ECU, høytrykkspumpe og dyser må byttes.

 

I praksis blir da gjerne til at hvis du ikke kommer over en 466hk delemotor er det ikke regningssvarende.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...