Torsen67 Startet 9.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2014 Hei Hvorfor er det ingen som kobler dette på sjøvannsinntaket? Er jo meget enkelt å spyle igjennom motoren når båten skal opp på høsten. Og hvorfor ikke spyle igjennom for hver kjøretur hvis man er litt jålete? Ser for meg en Y-kobling med feks. kuleventil som man velger sjøvann eller ferskvann. (Man må jo selvsagt passe på at denne står riktig når man drar på tur) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 https://baatplassen.no/i/topic/103261-noen-som-har-montert-ferskvannsflush-paa-motorene/ Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Torsen67 Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Se der ja, var visst ikke førstemann som tenkte på dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Tenker å få ordnet noe slikt jeg også. Har drevbåt, men det lar vel seg ordne med en y- kobling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Mange som har dette. Jeg laget er slikt opplegg da jeg hadde sjøvannskjølt Sabb. Tenkte helst å bruke det for å kjøre frostvæske gjennom vinterstid, men jeg erfarte etter hvert at motorrommet holdt seg over frysepunktet selv ved 15-20 minus utenfor båten. Så det ble egentlig mindre og mindre brukt... Hvis du har sjøvannsfilter er det jo bare å stenge inntaket og legge slangen oppi filteret mens du kjører motoren. Trenger ikke være vanskeligere egentlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Amerikanske båter har hatt dette i sikkert 10 år allerede. Der er det helt vanlig å koble på en slange å kjøre systemet. Nå er det nok mest brukt på bensinmotorer i Uniten, men de har ferdige løsninger man kan kjøpe å ettermontere. Eller man bygger om slik SAP har gjort. Har ikke gjort dette selv, men tror det er meget klokt, og vet man båten skal ligge noen uker er det nok veldig smart å skylle gjennom, har man muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Sånn y-kobling med kran har jeg både på Saowanee og Tora. Benyttes ved vinterkonservering og som mulig nødlensing. Det siste reddet meg en gang begge lensepumpene sviktet på Tora like etter sjøsetting (pga. malingsflak som løsnet fra bunnpannen på motoren). En annen gang brukte jeg det til å blåse vekk noe dritt som tettet sjøvannsuttaket på usiden, sannsynligvis plast. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.