Jump to content

mercruiser 2,8 ES, hvilken del er det som lekker olje? (se bilde)

BMW X1

Recommended Posts

kjøpte båten tidligere i høst, og i følge selger av båten så har han ikke etterfylt noe olje på motor. Kunne se noen dråper i underkant på oljekjøler, det er kanskje mest trolig at det leker her? Får prøve å gjøre rent rundt oljefilter og oljekjøler og starte opp motor og se om jeg klarer å se hvor det leker.

skiftet o-ringer og en metall pakning. men det leker fremdeles olje når motor har høyt turtall. skjønner ikke hvor oljen kommer fra men det er dråper av olje på undersiden av oljekjøler. kan se ut som motor bruker litt olje, etter at jeg overtok båten. kan ikke se at det leker noe olje fra oljebeholder heller. noen som har noen gode råd ?

bilde

Da fant jeg endelig ut hvor oljelekasjen kommer fra, det drypper fra skruen som er i bakkant av oljekjøler.Men for å få skrudd til skruen må jeg kanskje løsne enden av oljekjøler igjen for å få strammet skruen. Får ikke plass til noe pipe og skralle for å stramme den siden starter kommer i veien. Slik det kan se ut må jeg til med en stor skiftenøkkel eller fastnøkkel.

• 8 måneder senere...

Hei bmw316

Jeg sliter nå med samme sak som du her refererer til, det drypper olje fra oljekjøler. 

Har konkludert med at det er sammenkoblingen mellom oljekjøler og motor som lekker, men får det ikke tett. 

prøvde å demontere kjøler å bytte O-ring uten at dette har hjulpet. 

Hadde satt stor pris på om du kunne fortelle litt mer detaljer om nøyaktig hva som var lekk og hva måtte til for å fikse saken ?

Svart (redigert)

Hei Tippmann75

Trodde det var oljekjøler som lekte olje i første omgang, så byttet 3 o-ringer og en stor metallpakning på oljekjøler. Lekte fremdeles olje og jeg fant ut at lekasjen var fra bolten som er markert med rød firkant, sitter bak oljekjøler på motor. klarte å skru den fast med en stor fastnøkkel, måtte stramme litt og litt siden det ikke var mye plass til å stramme mye om gangen. Oljen lekte fra bolten og det rant ned på baksiden og drypte fra oljekjøler og ned i dørken på båten. fikk strammet bolten og lekasjen ble borte. Har brukt båten en 35-40 timer i år uten at det har lekt en dråpe olje.

Håper du finner ut av lekasjen din.

bilde

Redigert av bmw316 (see edit history)
  • 10 måneder senere...

Fy fader som jeg digger baatplassen. Har stått på hue nede i kjeller'n i kveld for å lete etter den irriterende lekkasjen er uten å finne det ut. Symptomene mine er kliss like som hos trådstarter, og selv om jeg ikke klarer å se bak der skal jeg nok klare å trekke til litt.

Er det noen som vet hvilke dimensjon denne bolten har? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...