Daniel Duppsko Startet 10.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2014 Først: Beklager om svarene jeg er ute etter finnes i en eller flere tråder, men jeg har lest mye - og for en som må ha det inn med teskje er det lett å miste oversikten eller rote seg bort i ulike begreper om likeverdige produkter. I vår ble jeg båteier for første gang, og nå har tiden kommet for å få den opp av vannet. Jeg er ute etter litt hjelp i jungelen av båtpleiemidler. Hvis noen kunne være tålmodig med meg og sette opp en steg for steg liste over hva som skal gjøres angående skroget, setter jeg pris på dette. En del forhandlere/eksperter sier det er best å holde seg til en produktserie, noe man sikkert kan synse mye om, men det er ikke det spørsmålet mitt går ut på. Jeg vil at dere skal se på disse her: http://xn--btpleiekongen-pfb.no/produkt/selaclean-varpakke/ og http://xn--btpleiekongen-pfb.no/produkt/selaclean-super-cleaner-1-liter/ Er dette en god pakke av produkter? Eller får man mer på kjøpet enn man egentlig trenger? Båtshampoo - den skjønner jeg. Til vasking. Naturlig å starte med denne regner jeg med, eller er det mer til bruk gjennom sesongen? Så til kjernen: Gelcoat rens, Gelcoat forsegler og Polish. I hvilken rekkefølge brukes de? Er det noen av produktene som "overlapper" hverandre i hensikt, eller ville dere ha brukt alle sammen. Ønsker å gjøre en god jobb og ønsker svar fra likesinnede. Mener du at ett eller flere av produktene er vissvass og overflødige så svar gjerne konstruktivt med hvorfor og hva man heller burde bruke. På forhånd takk for hjelpen! Sitér dette innlegget SP655 Link to post
hanto1 Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 http://www.panvulk.no/pdf/meguiars-baatfolder.pdf One step +pure wax gir bra resultat med moderat innsats. Foretrekkes av mange. Båt Shampo( gjerne med voks) brukes til vedlikeholds vask som ikke fjerner polering /voks. Før man begynner med polering & Voksing vasker jeg båten grundig med kraftvask. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Selaclean er et anerkjent merke. Det er båtvarianten av den utmerkede bilpleieserien, Autoglym. men å kjøpe hele pakken? Det gjør i hvert fall ikke jeg. Til å vaske båten bruker jeg Zalo som er mye billigere. Den skader ikke gelcoaten, og når Zalo er suveren i hjemmet, er det ingen grunn til at den ikke skal fungere minst like bra på båten selv om det ikke står marine, yacht osv. i navnet. Selaclean Gelcoat Rens trenger du kun dersom gelcoaten er svært matt. Den inneholder temmelig tøffe slipemidler. Jeg bruker Selaclean Båtpolish som har snille slipemidler og renser gelcoaten helt utmerket. men den beskytter den ikke. Så som avslutning bruker jeg Selaclean Gelcoat Forsegler som beskytter gelcoaten. Supercleaner'n har jeg ikke vært borti, men alle slike midler for å fjerne den gule forurensningen i vannlinjen inneholder syre av et eller annet slag. Jeg bruker 30% saltsyre fortynnet til 10%. Dette smører jeg på, venter et minutt og spyler bort med mye vann. Igjen, det som funker hjemme, funker også i båten. Og det til helt andre priser enn om det skulle stå marine, yacht eller et eller anner maritimt på engelsk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.