Luka68 Startet 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2014 Har en stålbåt på 46" på 16 tonn og lurer en ting. Kan få kjøpt en brukt akterwinsj på 1000watt med kjetting. Men er 1000watt i 12volt blir det litt svakt.?? Men så er det kjetting og kunne tenkt meg blytau. Er det mulig og ta av dette kjetting kobling oppdraget og bygge det over til tau kobling.??? Og er det lurt eller ikke.? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Det kommer an på utvekslingen i winchen. Hulda, med samme vekten, har en Vetus på 1000 W. 10 mm kjetting og 20 kg anker. Godt fornøyd med denne winchen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Er ikke 20 kg an ker på en såpass stor tung båt knapt? Jeg har 70 m kjetting og 20 kg Rokca. Båten er vel 7 tonn. Det må være såpass opplever jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Har aldri flyttet meg så mye som en millimeter. Kjettingen veier vel et par hundre kilo. Planen er å få om bord 50 meter kjetting til. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Jeg burde nok ha ett anker på 30 kg har jeg blitt anbefalt. Men kjetting eller blytau.?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Jeg burde nok ha ett anker på 30 kg har jeg blitt anbefalt.Det er aktervinsj du snakker om, montert bak på båten og benyttes stort sett når du også har feste i front til land?I så fall høres 30 kg og 70m ut til å være mer enn nok, men mulig du ligger på steder der det blir dypt veldig fort. Den største belastningen skjer når ankeret trekker opp av bunnen, ikke bruk vinsjen til dette. Fest heller kjetting/tau til båten og kjør motsatt vei enn den du har ligget i for å brekke ankeret ut av bunnen. Jeg ville gått for 20kg anker og 50 m kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Båt ihvertfall 16 t 1500W på vinsjene, Engo anker 25kg og vinsj med blytau akter og Loframs Tigres forut og 8mm kjetting og 20 org Bruce. Har lurt på om jeg skule hatt 10mm siden 87, har jeg skiftet nei. Har ligget på svai i godt over 20ms og sovet godt. PS, har bare testet Brucen på kysten fra Mandal til Tyskland så det er sikkert mange bunnforhold som jeg har mistet. Redigert 12.Oktober.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Jeg har 13 tonn båt og et gedigent vindfang. Her er det 20 kg syrefast brucekopi og 50 meter 6mm kjetting. Dette har i hvert fall holdt godt i år, men kan sikkert bli litt knapt om det virkelig blåser opp. Jeg har 12V 1200 watt anchorlift og noe mindre bør det ikke være. Denne jobber greit når all kjettingen er ute, men 1000 watt av samme fabrikat hadde blitt for snaut. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Har en stålbåt på 46" på 16 tonn og lurer en ting. Kan få kjøpt en brukt akterwinsj på 1000watt med kjetting. Men er 1000watt i 12volt blir det litt svakt.?? Men så er det kjetting og kunne tenkt meg blytau. Er det mulig og ta av dette kjetting kobling oppdraget og bygge det over til tau kobling.??? Og er det lurt eller ikke.? Er det snakk om forut eller akter? 1500W 10mm kjetting forut. 20 eller 30 kg anker, kommer an på ankret . Redigert 12.Oktober.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Kjetting er best. Hvorfor vil du ha blytau? Enig i at 30 kg. høres ut som riktig str. Redigert 12.Oktober.2014 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 1500W 10mm kjetting og et 25-30 kg moderne anker, som Roger skriver. Da tenker jeg foran. En båt på denne størrelse er egentlig for stor og tung for tradisjonell akterfortøyning med nesen mot land dersom en ikke spander på seg samme ankergods som foran. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Er det snakk om forut eller akter? 1500W 10mm kjetting forut. 20 eller 30 kg anker, kommer an på ankret . Er det snakk om forut eller akter? 1500W 10mm kjetting forut. 20 eller 30 kg anker, kommer an på ankret . Det er snakk om akter. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Jeg pleier og brekke ankeret opp som du sier i front. Disse motorene blir veldig varme hvis de skal dra ankeret ut av gjørma, så det er lurt som du skriver. Men syns det er greit og ha ett anker bak også når vi skal ligge til øyer. Men 10mm kjetting, det holder det altså.?? Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Er det snakk om forut eller akter? 1500W 10mm kjetting forut. 20 eller 30 kg anker, kommer an på ankret . Det er snakk om Akter. Har i front. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Det er ikke avgjørende hvor mange watt motoren er på. det har mest med vinsjehastigheten å gjøre. Jo kraftigere motor jo større hastighet. Med mindre effekt må man ha større utveksling på gearet. Stort sett er det vekt av tau/kjetting og anker som skal løftes, og det er ikke all verden. 1000w er plenty. Personlig ville jeg absolutt hatt blytau og frittfall på visj akter, også på en båt av din størrelse. (Frittfall er et must) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 På akterwinchen har Hulda 1000 W fritfall med 20 kg Bruce og 50 meter blytau. Denne winchen heter Sleipner et-eller-annet og er også beregnet som fortøyningswinch. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 (redigert) Det er snakk om Akter. Blytauv stille og rolig i en uthavn og en tung dømann. Det er ikke avgjørende hvor mange watt motoren er på. det har mest med vinsjehastigheten å gjøre. Jo kraftigere motor jo større hastighet. Med mindre effekt må man ha større utveksling på gearet. Stort sett er det vekt av tau/kjetting og anker som skal løftes, og det er ikke all verden. 1000w er plenty. Personlig ville jeg absolutt hatt blytau og frittfall på visj akter, også på en båt av din størrelse. (Frittfall er et must) Mulig du har rett, ble anbefalt 1500W av Engbo i 88 og prisen var lik, så jeg har ikke angret. enig i blytau. På akterwinchen har Hulda 1000 W fritfall med 20 kg Bruce og 50 meter blytau. Sleipner et-eller-annet og er også beregnet som fortøyningswinch. Enig i at frittfall er topp og blytau til akterfortøyning og med en tung dømann i tillegg. Skal bytte ut Engbo ankret i vinter med et Bruceanker jeg fisket opp en plass jeg dregget. Det er viktig å slippe ankret langt nok fra land jeg bruker ca. 5 X dybden eller ca. 4 X båtlengden. Redigert 13.Oktober.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Jeg sverger til kjetting så lenge man har vinsj. Grunnen er tyngden (effektiv dømann i seg selv), blir ikke nevneverdig slitt eller ødelagt av eventuelle skarpe gjenstander på bunn. Hvorfor mener så mange at blytau er best? Kan forstå det hvis det er liten plass i ankerkassen eller hvis man drar opp for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Fikk winchen innmari rimelig. Dessuten passer det best med tau der det lagres akter i båten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Ville hatt kjetting uten tvil. Og ikke fritt fall - på litt dybde drar kjetingvekten ut resten av seg selv, og det vil du ikke. Har selv 6,5mm kjetting akter, men har kjøpt inn 8 mm for å øke daumann effekten, samt at styrken i den lille kjettingen faktisk er ganske beskjeden. Har selv frittfall akter - vurderer å løse den mekanismen når jeg finner egnet metode for det. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 (redigert) ikke akterwinch men imellom skorgene fremme. Har 1000w winch 75 meter 10 mm kjetting og 33kg Rocna anker, på 9 ton tupperwear. og det funker helt flott. Redigert 13.Oktober.2014 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.