Jump to content

ZF IRM 220A, oljeskift


Janee

Recommended Posts

Vår Phantom 37 har to slike girkasser installert.
Instruksjonsboken mener jeg å huske at angir ett oljeskiftintervall på 1000t eller en gang i året!?
Jeg tipper det ikke er mange av oss her inne som overstiger 1000 driftstimer i sesongen.

For den gjennomsnittlige (norske) båtbruker er jo disse intervall alternativene normalt ikke i nærheten av hverandre.
Spørsmålet blir derfor: Hva praktiserer dere?
Skifter dere oljen hvert år? annen hvert år, eller har dere andre kriterier?

Jeg hadde i utgangspunktet lagt meg på annen hvert år, men ser jo at med
ca 170 driftstimer siden forrige skift at selv dette muligens er litt bortkastet.
Hva mener folket?

Link to post
Share on other sites

Jag har också ZF-IRM220A och jag har sett att man enligt instuktionsboken kan köra ganska många timmar mellan oljebytena.

 

Själv kör jag mellan 200 och 300 timmar per år och skulle säkert kunna nöja mig med att byta olja vart annat eller vart tredje år i synnerhet som jag kör med ganska låg effekt och lågt varvtal.

 

Men samtidigt har jag fått byta ett backslag på grund av pittings i kuggflankerna, vilket möjligen får tillskrivas den tidigare ägaren till båten, men jag tar det säkra före det osäkra och bytar varje år.

 

Observera att det skall vara singelgrade SAE30 olja.

Har inte alltid varit så lätt att få tag på men Q8 har en som heter Mozart DP30 som dom säljer i 20liters dunkar och som dessutom rekommenderas även som växellådsolja.

 

3 liter går det i, lätt att fylla genom hålet för oljestickan.

 

Passa på att öppna pluggen (nv36) vid motsatta sidan mot avtappningen när oljan är ute och kolla silen och torka ren magneten i pluggen.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...