turbodillum Startet 11.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2014 Lurer på hvordan jeg kan bruke vmg? Hva forteller det meg, og må det inn i et regnestykke? Gleder meg til gode svar her:) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 VMG forteller hastigheten du har mot eller fra vindretningen. Jeg har stor fokus på VMG-fart når jeg seiler da man ellers lett kan bli lurt til å seile for lavt (gir høyere båtfart, men det går altså saktere mot målet om man krysser) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 VMG er den hastigheten du beveger deg i en teoretisk rett linke fra der du befinner deg og ditt neste WayPoint (WP)- altså hvor fort du beveger deg mot det faktiske målet. For å regne ut VMG må du m.a.o. ha gitt plotteren et WP. Hvis du klarer å holde deg nøyaktig på den linjen er VMG det samme som din hastighet over grunn : SOG, i alle andre tilfeller vil VMG være mindre enn SOG. Hvis du p.g.a vindretning, avdrift etc. ikke kan følge den teoretiske linjen forteller VMG deg hvor mye du taper/vinner på din kurs. Hvis f.eks. målet ligger rett mot vinden og du må krysse. (Du vil du kunne oppleve å ha forskjellig VMG på ulike halser p.g.a. strøm, rormannens dyktighet, båten og andre faktorer). VMG brukes av plotteren til å regne ut estimert ankomsttid til WP: ETA. Sitér dette innlegget Link to post
turbodillum Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Aha. WP ja :) skal prøve det. Takk for klart svar. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Vmg innen seiling er som framtida sier, fart rett mot vind (eller fra). Det er i alle fall det som diskuteres på brygga, eller mellom trimmer og rormann. En kan velge å seile høyt og sakte eller lavt og fort, det er vmg som forteller hva som lønner seg. Mulig samme begrep brukes på plottere også, men har aldri hørt det diskutert. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Vmg innen seiling er som framtida sier, fart rett mot vind (eller fra). Det er i alle fall det som diskuteres på brygga, eller mellom trimmer og rormann. En kan velge å seile høyt og sakte eller lavt og fort, det er vmg som forteller hva som lønner seg. VMG er uansett hvilken hastighet du har mot målet, i en regatta i retningen til neste merke. Hvis neste merke eller WP ligger på en kurs 90 grader på vinden - slik at du kan seile på slør - har du forsatt en VMG, men den er ikke rett mot eller fra vinden. Men enig i at det er når du krysser mot vinden VMG er mest interessant f.eks. m.h.t om du skal pine eller seile litt rommere. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Her er det snakk om to forskjellige VMG! På kartplotteren er VMG hastigheten du har mot veipunktet (for eksempel neste merke). En forutsetning for at plotteren skal vise VMG er at du har lagt inn veipunkt På vindinstrumetet og loggen (hvis de er koblet sammen) er VMG hastigheten du har rett mot (eller med) vinden. Vindinstumentet vet ikke hvor neste merke er og har dermed ingen forutsetning for å vise VMG mot neste merke. Sitér dette innlegget Link to post
turbodillum Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Jeg trodde i utgangspunktet at wp var unødvendig, fordi det framkommer av vindinstrumentet. Ser jo at vmg øker når jeg faller av, men vet ikke om det lønner seg med mer fart bort fra målet. Derfor gav det litt mening å sette et wp, slik at plotteren regner ut tiden til målet? må prøves... Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Ser jo at vmg øker når jeg faller av, men vet ikke om det lønner seg med mer fart bort fra målet. Hvis VMG øker når du går lavere har du høyere fart mot målet, ikke lavere. Høy VMG = høy fart mot vindøyet. Det er selve definisjonen på VMG. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 På kryss oppgis VMG på et vindinstrument som et positivt tall, mens på lens er det et negativt tall. Om du får høyere VMG på kryssen med å falle av betyr det at du opprinnelig sto for høyt. Ved å ikke stå så høyt øker altså båtfarten så mye at det kompenserer for at du må seile litt lengre. Motsatt på lens kan det være at VMG er bedre om du ikke seiler platt lens. Så her igjen kan man bruke VMG-farten til å finne ut hva som raskest bringer deg den veien vinden blåser. Man kan som nevnt over også beregne VMG mot et geografisk punkt, men da må vindinstrumentet være koblet til en kartplotter. Det finnes også mye avansert programvare man kan benytte for å regne på hvilke kurser og seilvalg som lønner seg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
turbodillum Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Flotte svar her. Litt prøving her no så sitter det ;) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Her er en bra side om bruk av VMG: http://www.oceansail.co.uk/Articles/VMGArticle.html Jeg mener VMG - unasett GPS eller ikke - definisjonsmessig betyr hastigheten du beveger deg mot målet, men hvis du kun har en logg og en vindmåler regner de ut en VMG basert på at du antagelig ønsker å seile rett mot (eller fra) vinden - som er vanlig i regatter. Hvis f.eks. vinden har dreid litt i forhold til merket blir det en annen VMG enn det vindmåler og logg klarer å regne ut for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 (redigert) http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_made_good http://www.oceansail.co.uk/Articles/VMGArticle.html begge referanser er vanlige... Redigert 13.Oktober.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Krimart, har du seilt noe regatta? Jeg har bare hørt ett av begrepene bruket i regatta, men forstår og har brukt definisjon du referer til også. Tror vi kaller den fart mot merke. Når du trimmer båten er fart mot merke uvesentlig. Fart mot vindøye sammenlignet med polardiagrammet for båten er det vi jobber for hele tiden. En taktiker vil bruke den andre definisjon, kan også forenkles til å si "lengste beinet først". Så bruken av VMG kan være forskjellig fra hvilken possisjon en har i båten. Jeg har jobbet tusenvis av timer for å ha rett shape på seilet for være nærmest mulig targetspeed. Eneste VMG vi har på displayene på masta er i forhold til vindøye. Taktiker har fart mot merke på sin skjem, om det står VMG der tror jeg ikke, men kan ta feil der. Sikker forskjellige begreper på ulik software. Tror trådstarer for lengtst har forstått forskjellen, men i oktober kan man bruke mer tid på diskusjon av definisjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Har ikke seilt mye regatta, men en del. Joda er klar over at på kryss er det hele tide avveining mellom pining og fart som gjelder, og at det på kryss hele tiden gjelder å vinne høyde uten å tape fart. Men det er jo ikke utypisk at vinden har dreid litt, eller strømforhold etc gjør t en side av banen er med ferdelakting enn den andre. Og det sier jo ikke vindøye-VMG noe om. Men slik jeg forstår det nå er det sankk om to forskjellige VMG: den ene i forhold til Rhumb-line - eller planlagt destinasjon, det andre i forhold til vindretning, uavhengig av hvor du egentlig skal. Sitér dette innlegget Link to post
turbodillum Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 (redigert) Ser forskjellen ja:) fått oppklart at når jeg krysser mot vinden, kan jeg falle av til vmg sier maks positivt tall. Motsatt fortegn på lens. Og dersom målet ikke er i vindøyet må jeg sette wp på plotteren. Da bruker den vmg for å gi ETA (estimert ankomsttid) og jeg ser om det lønner seg å falle mer av... Skal bruke litt tid på linkene her? Redigert 13.Oktober.2014 av turbodillum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Har ikke seilt mye regatta, men en del. Joda er klar over at på kryss er det hele tide avveining mellom pining og fart som gjelder, og at det på kryss hele tiden gjelder å vinne høyde uten å tape fart. Men det er jo ikke utypisk at vinden har dreid litt, eller strømforhold etc gjør t en side av banen er med ferdelakting enn den andre. Og det sier jo ikke vindøye-VMG noe om. Men slik jeg forstår det nå er det sankk om to forskjellige VMG: den ene i forhold til Rhumb-line - eller planlagt destinasjon, det andre i forhold til vindretning, uavhengig av hvor du egentlig skal. Selv bruker jeg VMG relatert til vindretningen og VMC (Velocity Made good to Course) relatert til neste WP. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.