Jump to content

Nok en tragisk båtulykke

Olepo

Recommended Posts

Om holdningene endrer seg nok vil kanskje betjeningen/noen prøve å hindre at de setter seg i båten når de er åpenbart beruset, kanskje til og med varsle politiet? For denne gangen var det en av de selv som ble drept, neste gang kan det være hvem som helst annen som befant seg utpå sjøen, til feil sted og feil tid.

Det er alles oppgave å varsle politiet om man tror en straffbar handling er i ferd med å bli begått. Jeg vet noen anser slikt som tysting, men det er stort sett bare innad i kriminelle miljøer en slik oppfatning finnes..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er alles oppgave å varsle politiet om man tror en straffbar handling er i ferd med å bli begått. Jeg vet noen anser slikt som tysting, men det er stort sett bare innad i kriminelle miljøer en slik oppfatning finnes..

Derfor finnes jeg uttalelsen til lederen av Restauranten litt rar. Hvis dette skjer ofte, hvorfor forsøker de ikke i det minste å overtale gjester som har drukket for mye å ikke ta båten hjem. Eller i værste fall ringe Politiet. Dette er fastland, så mulig å ta taxi og hente båten neste dag.

Faren er vel at de da muligens vil miste kunder, "Money talks".

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

At det er langt uti ødemarka er jeg enig i og ok da. Det er ei øy med bru forbindelser inn til fastlandet. Har til og med kjørt med bil dit selv. En Rav4 og ikke noe amfibiegreier.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Derfor finnes jeg uttalelsen til lederen av Restauranten litt rar. Hvis dette skjer ofte, hvorfor forsøker de ikke i det minste å overtale gjester som har drukket for mye å ikke ta båten hjem. Eller i værste fall ringe Politiet. Dette er fastland, så mulig å ta taxi og hente båten neste dag.

Faren er vel at de da muligens vil miste kunder, "Money talks".

Mener du at restaurantpersonalet skal ringe politiet i forkant i tilfelle de skal kjøre båt, eller ringe etter å ha sett de kjøre?

Dette er en tragisk ulykke med mange offre, og et slikt enkelt tilfelle burde kanskje ikke vært diskusjonstema på forumet?

Var ment generelt at betjeningen kanskje burde foreslå for berusede gjester at de burde la båten ligge, hvis de var berusede når de forlater lokalet. F.eks spørre på en høffelig måte " Dere skal vel ikke kjøre båt nå??"

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

Var ment generelt at betjeningen kanskje burde foreslå for berusede gjester at de burde la båten ligge, hvis de var berusede når de forlater lokalet. F.eks spørre på en høffelig måte " Dere skal vel ikke kjøre båt nå??"

Med slike episoder som dette: http://www.dt.no/nyheter/endte-pa-sykehus-da-han-ba-ungdommer-ta-pa-seg-redningsvest-1.8516273 , er det forståelig et folk kan kvie seg for å si ifra. Dette var forhåpentligvis et veldig spesielt tilfelle, og man bør naturligvis prøve å stanse potensielle "ulykkeskapteiner" ved brygga uansett, men kan godt forstå at folk blir skeptiske etter slike episoder/oppslag.

Dette er en tragisk ulykke med mange offre, og et slikt enkelt tilfelle burde kanskje ikke vært diskusjonstema på forumet?

Det at ulykken er tragisk er det liten tvil om, men det i seg selv utelukker ikke noen diskusjon. .Om man skal dysse ned slike idiotiske handlinger som fører til slike tragiske ulykker så vil en ikke kunne ta lærdom av hendelsen, og komme med risikoreduserende tiltak som kan redusere slike uønskede hendler i fremtiden. . Jeg er klar over at mange ikke ser på det å føre båt i beruset tilstand som en uønsket hendelse, snarere som en ønsket hendelse .. om en skal tolke alkohol likere på sjøen rett..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det er akkurat en sånn sak som bør belyses hos meg og deg. Det har ingenting med respekt for de omkomne å gjøre! Men det er mange av oss båteiere som tror vi er både udødelige og den perfekte skipper! Det er viktig at vi får oss en vekker i blandt og at ulykker også kan ramme deg! Derfor er det viktig at vi alle sammen tenker over hva det er vi driver med og hvordan vi forholder oss til sikkerhetsmarginer og alkohol i båt! Personlig synes jeg dette er veldig enkelt og basic! er man beruset bør man ikke kjøre båt. å være i godt humør etter et par pils til maten synes jeg er ok! 0,5 synes jeg er en passende grense i båt. men det varierer jo litt fra person til person hvor mye man kan drikke uten å bli beruset

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Avmønstret#

At politiet går så åpent ut i saken, og dermed stiller flere i et dårlig lys, er et sterkt signal om en ønsket diskusjon.

Selvsagt desto mer tragisk for de involverte og overlevende men det virker som årsaksforhold er avklart. Kan være at de var voksne nok til å legge kortene på bordet med en gang.

I denne saken og som i tilnærmet "alle" andre tilfeller, menneskelig svikt er årsaken til ulykken.. En ulykke hender ikke, den forårsakes .. Hva den forårsakes av, er "alltid" menneskelig svikt i ett eller annet ledd. Det viser alle rotårsakanalyser som gjøres

Jeg er klar over at mange ikke ser på det å føre båt i beruset tilstand som en uønsket hendelse, snarere som en ønsket hendelse .. om en skal tolke alkohol likere på sjøen rett..

Tror kanskje du skal tenke litt over tolkingen din, om du tror at noen ønsker slike hendelser :lipseal:

Kommentar fra moderator: Utidig personangrep slettet

Om en ser på tråden om promille til sjøs, og pollen omkring dette så er det liten tvil om at jeg har dekning for min påstand..

Jeg er klar over at mange ikke ser på det å føre båt i beruset tilstand som en uønsket hendelse, snarere som en ønsket hendelse .. om en skal tolke alkohol likere på sjøen rett..

Det er svart mange som mener det å føre båt i beruset tilstand er en ønsket hendelse og ikke en uønsket hendelse.. Hadde folk ikke ment dette var en ønsket hendelse så hadde selvsagt ingen stemt for 0,8 som promille grense på sjøen enkelt og greit :yesnod:

Man skal være litt forsiktig med å fortelle hva folk mener Sydvesten. Det er et hav av forskjell på uvettig kjøring i fylla og det å kose seg med en pils bak rattet. Jeg gjør det ikke fordi moralen min sier nei, men i mitt hue må jeg være demokratisk å si at folk må få lov til å bestemme dette selv.

Jeg syns også det blir feil å dreie debatten til dette. Her er det vel snakk om en som mest sannsynlig ikke hadde brydd seg om det var 0,2 i følge politiets påstander om en gruppe som gir F uansett. Jeg vet ikke.

Det er tragisk at sånt skjer, men det skjer jo, og en til eller fler har "kanskje" lært.

Jeg stemte foresten 0,5 :-)

Redigert av Maruma (see edit history)

Kan ikke se at noen mener å føre båt i beruset tilstand er ønskelig, derfor har vi også en grense på 0,8 som ikke kan sees på som å være beruset. De som er involvert i ulykker relatert til rus har vesentlig høyere promille noe de sågar hadde hatt om grensen var 0,0, Sydvesten.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Om en ser på tråden om promille til sjøs, og pollen omkring dette så er det liten tvil om at jeg har dekning for min påstand..

Det er svart mange som mener det å føre båt i beruset tilstand er en ønsket hendelse og ikke en uønsket hendelse.. Hadde folk ikke ment dette var en ønsket hendelse så hadde selvsagt ingen stemt for 0,8 som promille grense på sjøen enkelt og greit :yesnod:

Dette kommer jo an på hva man legger i begrepet "beruset" tilstand. Ofte mener man promille over en viss grense når man bruker uttrykket "beruset" og den tråden du viser til handler vel egentlig hvor man skal sette denne grensen. Når later det vel forøvrig til at det igjen er snakk om promille over den tillatte grensen på 0.8 og dermed er heller ikke dette nødvendigvis noe eksempel på at promillegrensen er for høy.

Jeg mener du hadde et viktig poeng tidligere da du sa at folk mister dømmekraften når de har høy promille. Hvis man har rett under 0.8 i promille, er det sikkert større sannsynlighet for at man velger å ta seg enda en støyt før man bestemmer seg for å ta seg en rask båttur i mørket. Men jeg forstår ikke hvordan du ser for deg at dette kan forhindres med en promillegrense. Det hjelper jo ikke å redusere promillegrensen for båtførere (som bare gjelder mens de kjører båt) når det er snakk om folk som drikker seg fulle i en bar eller restaurant. Saken her går jo ut på at man bestemmer seg for å bryte loven og ta en stor risiko etter at man har drukket seg full på helt lovlig vis. Hvis du vil unngå dette, må du innføre en absolutt promillegrense som gjelder overalt, ikke bare for båtførere mens de kjører båt, men for alle hele tiden overalt. Ellers vil du fortsatt risikere at de samme folkene tar de samme dårlige og lovstridige beslutningene i beruset tilstand.

Kan ikke se at noen mener å føre båt i beruset tilstand er ønskelig, derfor har vi også en grense på 0,8 som ikke kan sees på som å være beruset. De som er involvert i ulykker relatert til rus har vesentlig høyere promille noe de sågar hadde hatt om grensen var 0,0, Sydvesten.

En er helt klart beruset ved 0,8 i promille, derom strides nok ingen lærde.. Dog er det nok noen som mener man ikke er beruset ved 0,8 i promille, men de faller nok dessverre ikke inn under betegnelsen lærd,.

- 0, 2 Øyets evne til å fokuserer hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres

- 0,5 Litt "pussa". Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist på den begynner å reduseres. Hemninger minskes. Større problemer med å ta inn informasjon. Forskning viser at man har størst nytelse av alkohol når man har 0,5 i promille.

- 0,8 Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydelig alkohol av deg.

- 1,0 Du snakker utydelig. Har problemer med å gå rett. Dårligere muskelkontroll. Oppmerksomheten og konsentrasjonsevnen er svekket, du blir lett trøtt. Får problemer med å kontrollere følelse

Har kjørt bil i uk med ca 0,8 ( da dette var grensen) Helt uproblematisk, lærd eller ei. De fleste andre gjorde det samme etter et par pints på puben ( noen av dem var lærde, ja endatil prester! ) men dette og forrige innlegg er OT

En tragisk ulykke med ulovlig høy promille og rask båt i mørket, en farlig kombinasjon. Nok sagt for min del.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...