Jump to content

Nok en tragisk båtulykke

Olepo

Recommended Posts

Flertallet her på forumet mener det, men fremdeles så er en beruset ved 0,8 og mange mener at det å føre en båt i beruset tilstand er en ønsket hendelse og ikke en uønsket hendelse som jeg hele tiden har hevdet.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Flertallet her på forumet mener det, men fremdeles så er en beruset ved 0,8 og mange mener at det å føre en båt i beruset tilstand er en ønsket hendelse og ikke en uønsket hendelse som jeg hele tiden har hevdet.

Sånn sett er man vel også beruset ved 0.5 og ved 0.2 også og således er jo så godt som alle tilhengere av at man skal kunne kjøre både bil og båt i beruset tilstand. Derfor tror jeg ikke det er hensiktsmessig å snakke om enten beruset eller ikke beruset. Det gir mer mening å snakke om hvilke toleransekrav som skal settes.

Synd en Diskusjon om en tragisk hendelse,sporer av til en diskusjon om Alkoholpolitikk.

men...

Definisjon mellom å vere på fylla og en smule indisponert ligger mye i personen som ser.

Våre lovgivere har satt grensen for å vere ute av stand til å føre båt, til 0,8.

Inntil de gir andre regler, er det det som gjelder, uansett personlige meninger.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Kan du vise til ulykker med inntil 0,8 der promillen har vært årsaken ?

Hva krever du av dokumentasjon? Finnes det noe statistikk om dette som kan bekrefte, eller avkrefte, hva man (deg selv inkludert) tror og/eller mener?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

ulykken er tragisk uansett. men disse ulykkene både til vanns og til lands vil du aldri bli kvitt uansett. det kræsjes med biler både med og uten promille, samme gjelder båt. og jeg tror mange ganger at ikke bare alkohol er problemet, men kanskje litt "festmiks" i nesa eller annet også er med? hvis du bruker ulovlige midler til fest, bryr du deg plutselig om promille grense på båt?

En finner neppe noe dokumentasjon i media heller da den er ikke eksisterende Mouche noe som viser at grenser er satt slik den er satt og er fornuftig.

Om en skal endre grenser bør det foreligge dokumentasjon. Politiet har selv sagt at grensen på 0,8 er grei nok. I de få tilfellene det foreligger ulykker med promille er vedkommende full noe som er meget langt over 0,8 grensen :wink:

At større bøter og kontroll kan ha effekt er det neppe tvil om. Mange steder ligger politibåten utenfor steder med restaurant og barer rundt stengetid. Det har avskrekkende effekt. Det å holde stadig kontroller i norsk skjærgaard er vel uansett en umulighet spesielt utenom ferietidene skulle jeg tro og som nevnt. Ulykker blir en dessverre aldri kvitt, ei heller med bil der vi har grense på 0,2. Noen kjører i fylla uansett dessverre.

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Denne ulykken skyldtes at de involverte løp en ganske betydelig risiko. Høy fart og promille i nattemørket vet vi er en risikabel kombinasjon. Man kan aldri gardere seg mot at folk tar store risiki og derfor mener jeg det er feil å tro at enhver ulykke som inntreffer fungerer som et slags bevis på at loven må endres. De involverte må ha hatt de beste forutsetninger for å vite at det de gjorde var risikabelt og båtføreren visste helt sikkert også at det han gjorde var ulovlig. Men ikke noe av dette var nok til å forhindre ulykken.

Lovene må utformes slik at man ikke utsetter seg selv og andre for unødig fare såfremt man følger dem. Jeg mener at dersom det ikke kan påvises at promille opp til 0.8 representerer en signifikant fare, er det heller ikke noe grunnlag for å skjerpe denne regelen. Hvis man er villig til å frata folk rettigheter i sikkerhetens navn, ville det antakelig vært mye mer effektivt å innføre en generell promillegrense for alle overalt på 0.6, som ifølge systembolaget er optimal promille for å nyte alkoholens positive virkninger og unngå de negative. Ved hjelp av en slik lov med oppfølging og jevnlige kontroller på restauranter og utesteder, ville man fjernet grunnlaget for den ukulturen som det snakkes om i forbindelse med den aktuelle ulykken. Men hvis man ikke synes det er greit å frata folk retten til å drikke så mye de vil, burde man forholde seg til dette og bare legge begrensninger på det man vet er ekstra risikabelt. Det å gå ut og drikke er riktig nok forbundet med økt risiko både for vold, ulykker og helseproblemer, men det anses likevel som relativt harmløst å ta seg en fest og jeg har aldri hørt snakk om å forby dette, selv om det nødvendigvis øker sannsynligheten for at noen setter seg bak rattet (eller ved roret) med høy promille.

Denne ulykken skyldtes at de involverte løp en ganske betydelig risiko. Høy fart og promille i nattemørket vet vi er en risikabel kombinasjon.

Det er jeg enig i, men spørsmålet er om de selv var kapabel til å innse at handlingen var forbundet med stor risiko .. Jeg tror de tok avgjørelsen basert på "sunn fornuft", de mente de var i stand til å tenke selv og bedømme situasjonen selv, og de vurderte dette dithen at denne turen ikke var forbundet med stor risiko der og da..

Det er nettopp slik som hevder de kan tenke selv som utgjør en stor fare for egen og andres sikkerhet. De er det som er faren med å føre båter/biler i beruset tilstand.. Dømmekraften svekkes kraftig når man passerer 0,5 i promille, og dermed evner de ikke se hvilke hendelser som kan oppstå, og hvordan de skal håndtere de hendelsene som oppstår..

Det som også nok er påfallende er at siden dømmekraften svekkes kraftig med økende promille, så bedømmer en nok også egen promille feil/for lavt i slike situasjoner.. Spesielt når man runder 0,5 og er på vei mot 1

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Situasjonen er vel slik at avgjørelsen om å føre båt blir gjort uavhengig av promille grensen for noen, være seg en er på fest i byen og skal ta båt hjem på hytta eller tilsvarende. Da en en faktisk like langt da promillen ofte er langt høyere enn lovlig grense. Det hjelper ikke å redusere grensen men for å få dette til livs må det høyere bøter og hyppigere kontroller til, spesielt i de farvann en vet dette forekommer. F.eks Tønsberg, Tjøme.....m.m

Det blir som på landeveien. Risikoen er relativt høy for å bli stoppet med promille en lørdag natt etter stengte barer derfor er det få som tar sjansen.

Heldigvis er det svært få ulykker og ingen relatert til lovlig grensen, etter hva jeg har fått med meg i media, men vesentlig over der personen blir karakterisert som full noe de oppegående og beleste burde vite ikke er tilfellet med ,8.

Det blir som på landeveien. Risikoen er relativt høy for å bli stoppet med promille en lørdag natt etter stengte barer derfor er det få som tar sjansen.

Hvis det er risikoen for å bli stoppet som er den hendelsen som er avgjørende for om en skal føre båt eller kjøre bil i beruset tilstand eller ikke, vel da blir jeg skremt (men egentlig ikke overasket).. Det vitner om at folk fest faktisk er dummere enn jeg først fryktet :nonod: Jeg pleier stort sett å la tvilen komme folk tilgode, dog med noen unntak

Det var vel nesten som forventet - at en dødsulykke hvor lovlig høy fart og ulovlig høy promille har vært utslagsgivende ender opp i en diskusjon om promillegrenser, igjen.

Denne ulykken ville skjedd uansett om promillegrensa var 0.0, 0.2, 0.5, 0.8 eller om det ikke var noen promillegrense.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Denne ulykken ville skjedd uansett om promillegrensa var 0.0, 0.2, 0.5, 0.8 eller om det ikke var noen promillegrense.

Det har du ingen dokumentasjon på enkelt og greit, hadde den vært null er det like sannsynlig at de ikke hadde reist med båten.. dokumentasjon på min påstand er lik dokumentasjon din

En skal ikke male fanden på veggen. Av de få ulykkene som er tror jeg det er fåtall med promille. Statistikken på ulykker går også nedover. Nettopp derfor ser jeg ingen grunn til å endre på grensene slik de er i dag.

Ellers er det nok slik Sydvesten, (skremt eller ikke skremt) at kontroller og at politiet viser seg er svært forebyggende for ulovlig kjøring både til lands og vanns. Dog er jeg av den formening at nye forskrifter og regler bør ha en dokumentert effekt før de endres, ikke bare på grunnlag av synsing og hva en tror :wink:

. Dog er jeg av den formening at nye forskrifter og regler bør ha en dokumentert effekt før de endres, ikke bare på grunnlag av synsing og hva en tror :wink:

Notert bak øret til fremtidig bruk :wink:

Guest Avmønstret#

Ei lykt.........

her er ett annet fall høy fart....promille.......o rett på en lysboj.......en omkommen !

http://www.havkom.se/virtupload/news/rs2007_02.pdf

Flere interessante ting i denne rapporten. Ingen oppfatter båtfører som ruset når turen starter, han manøvrer rolig og profesjonelt i den trange havna når de skal gå ut.

Han blir målt til å ha 1.44 i promille etter ulykken...

Det sier kanskje noe om egen og andres vurdering av promille?

---

Og den andre tingen. Den omkomne hadde på seg oppblåsbar vest men holdt på å synke. Utløsningsmekanismen ble ødelagt under sammenstøtet.

Er vester med mekanismer som må virke et godt valg i båter hvor en kan bli utsatt for store mekaniske påvirkninger "fra utsiden", eller på annen måte kan bli ødelagt i ulykkesøyeblikket? Kan noe mekanisk gå galt så går det også galt på et dårlig tidspunkt.

Han blir målt til å ha 1.44 i promille etter ulykken...

Det sier kanskje noe om egen og andres vurdering av promille?

---

Det er nok liten tvil om dette, dømmekraften redusere betraktelig med økt promille, derom strides ingen lærde .. Dette gjelder også dømmekraften rundt egen promille..

Det er nok liten tvil om dette, dømmekraften redusere betraktelig med økt promille, derom strides ingen lærde .. Dette gjelder også dømmekraften rundt egen promille..

Med andre ord: Slike ulykker kan ikke forhindres ved å redusere en promillegrense som bare gjelder for båtførere mens de fører båt. Denne båtføreren oppnådde vel sin høye promille på land og gjorde således ikke noe ulovlig før han med høy promille gikk ombord i båten og tok roret. Hvis dømmekraft rundt egen promille er et argumentet for å redusere promillegrensen, nytter det ikke med en grense som bare gjelder båtførere mens de kjører båt, den må gjelde hele tiden for alle. Hvem som helst kan jo helt lovlig drikke seg fulle og deretter feilvurdere sin egen promille og sette igang med aktiviteter som krever høy oppmerksomhet. Føring av båt er jo bare en av veldig mange ting som er farlig å gjøre i fylla. De siste årene har i gjennsomsnitt ca. 60 mennesker omkommet i husbranner hvert år. En del av dette kan tilskrives alkoholrus hvor folk f.eks. glemmer levende lys eller glemmer å skru av elektrisk utstyr. Og når brannen først oppstår, ofte om natten når lysene fra festen har brent helt ned til papirdekorasjonene, har man dårligere sjanser for å redde seg ut i live om man har høy promille.

Så alkoholbruk er definitivt til en viss grad risikabelt og fører til dødsfall i en rekke sammenhenger generelt. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være så mye verre om det skjer i båt enn f.eks. i en husbrann. Vil du innføre promille for verten i juleselskap også? Det er jo mindre sjanse for dødsbrann om verten er edru og husker å slukke stearinlysene og skru av komfyren, så du vil vel ha en promillegrense på 0.2, kanskje for hele vertskapet, både i juleselskap og andre selskaper også? Det ville i hvert fall passet godt sammen med tidligere ytringer du har kommet med her, som grenser mot totalitær tenkning: "Det er nettopp slik som hevder de kan tenke selv som utgjør en stor fare for egen og andres sikkerhet".

Vet du at han hadde høy promille?

Jeg vet ikke hva han hadde i promille, ettersom det meg bekjent ikke er blitt oppgitt. Men når båtføreren innrømmer å ha kjørt med promille, er det neppe snakk om lavere promille enn den tillatte grensen på 0.8, ellers er det mildt sagt underlig å bruke begrepet "innrømmer". Hvis båtføreren hadde promille innenfor den tillatte grensen, er det vel ikke noe å innrømme. Men for all del, jeg vet det ikke, så det kan jo hypotetisk være snakk om en promille på 0.15. Poenget var imidlertid at uansett hva han hadde i promille, så var det ikke ulovlig før han gikk ombord i båten og tok roret. Med andre ord kunne ikke en skjerpet promillegrense som bare gjelder mens man kjører båt, hindret denne personen i å drikke mer enn han burde inne i en restaurant og deretter ta beslutningen om å kjøre hjem i båten i nattemørket i stor fart.

Denne vil nok kunne vært unngått om promillegrensen hadde vært lavere. Svært mange gambler med promillegrenser, og når den er så høy som 0,8 så er dømmekraften så svekket at vedkommende ikke vet om har 0,9 eller 1,2 for den saks skyld eller under 0,8.. Vet man grensen er 0,2, vel da er den praksis null og en kan knapt unne seg en 0,33 med pils..

Men klart at de som i utgangspunktet totalt mangler dømmekraft, vil jo ikke få dømmekraft ved å senke promillegrensen..

Ord, ord, flere ord og ukvalifisert synsing.

Båtføreren har innrømmet å ha drukket alkohol til maten.

Det har ikke vært sagt et kvekk om promillen. Den kan ha vært <0.2. Det vet vi ikke. Heller ikke oraklet fra Bamble.

Politiet var svært raske med å gå ut med promillen til han som hadde kjørt på Osskjæra.

Denne ulykken er litt atypisk.

Det var lokale folk. De bodde alle på en av de andre øyene.

Og alle brukte vest.

Og det er heller ikke særlig vrient å navigere i mørket. De kunne kjøre på hvit sektor hele veien.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...