Jump to content

Nok en tragisk båtulykke

Olepo

Recommended Posts

Selvsagt ikke, den som kan lese ser selvsagt at jeg ikke har hevdet det..

Hadde jeg hevdet det, så hadde jeg skrevet:

"Denne ville vært unngått" eller "hadde vært".. men jeg skrev dette: "Denne vil nok kunne vært unngått om promillegrensen hadde vært lavere". Det er faktisk forskjell på dette, men selvsagt skjønner ikke alle det.. :yesnod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da blir det altså din antagelse/personlige mening at ulykken hadde vert ungått, og således en meningsløs påstand at ulykken hadde vert ungått dersom grensen hadde vert 0,2.

Forstod godt det du hadde skrevet Sydvesten.

Ville bare at du skulle bekrefte at det var din personlige påstand du la frem...

Denne vil nok kunne vært unngått om promillegrensen hadde vært lavere. Svært mange gambler med promillegrenser, og når den er så høy som 0,8 så er dømmekraften så svekket at vedkommende ikke vet om har 0,9 eller 1,2 for den saks skyld eller under 0,8.. Vet man grensen er 0,2, vel da er den praksis null og en kan knapt unne seg en 0,33 med pils..

Men klart at de som i utgangspunktet totalt mangler dømmekraft, vil jo ikke få dømmekraft ved å senke promillegrensen..

Det virker som om du her forutsetter at folk ofte setter seg som mål å drikke til de har en promille som er akkurat innenfor promillegrensen for så å kjøre avsted i båten sin i stor fart i mørket. På hvilket grunnlag gjør du denne antagelsen? Så lenge sannsynligheten for å bli tatt i promillekontroll på sjøen er minimal, kan jeg ikke se noen grunn til at loven skulle veie noe tyngre enn hensynet til egen og andres sikkerhet. Nå vet vi imidlertid at det er en del som tydeligvis ikke er så nøye med sikkerheten, men har du noe godt grunnlag for å hevde at disse er mer nøye med loven generelt og promillegrensen spesielt? Så vidt jeg vet er både loven og hensynet til egen sikkerhet trosset i de fleste ulykker det skrives om, hvor alkoholpromille blir nevnt.

Du er forresten skremmende naiv hvis du tror at en grense på 0.2 vil hindre folk i å ta seg mer enn en pils på 0.33 liter. Når folk spiser middag, er det i utgangspunktet ikke aktuelt for dem å kjøre båt eller bil samtidig. Med andre ord vil det være fullt mulig å ta seg både en og to halvlitere eller glass med vin, bare man venter lenge nok før man setter seg bak rattet/ved roret. Med andre ord, vil ikke folk hindres i å komme opp i betydelig høyere promille for så å la sin sviktende dømmekraft ta overhånd og sette avsted lenge før promillen har rukket å synke under 0.2.

Ord, ord, flere ord og ukvalifisert synsing.

Båtføreren har innrømmet å ha drukket alkohol til maten.

Det har ikke vært sagt et kvekk om promillen. Den kan ha vært <0.2. Det vet vi ikke. Heller ikke oraklet fra Bamble.

Politiet var svært raske med å gå ut med promillen til han som hadde kjørt på Osskjæra.

Ord, ord, flere ord og ukvalifisert syning? Nå er det faktisk slik at ord er det eneste vi har å kommunisere med her, så da er du faktisk pent nødt til å forholde deg til ordene. Ukvalifisert synsing er vel å dra det langt så lenge det er ganske veletablerte begreper det er snakk om her. De fleste oppegående mennesker forstår betydningen av sitater som: "Innrømmer å ha ført båten med promille." og "Han innrømmer promillekjøring, sier Lene Skeistrand Svendsen, vakthavende jurist ved Vestfold politidistrikt til tb.no."

http://www.tb.no/nyheter/innrommer-a-ha-fort-baten-med-promille-1.8615747

Hvis du googler "promillekjøring" burde du få et visst inntrykk av hva folk mener når de bruker det uttrykket og i tilfelle du ikke gidder å gjøre det, kan jeg opplyse om at du da vil se at det brukes i betyningen "kjøring med ulovlig høy promille". Om du klikker på det første treffet, vil du finne setningen "Promillekjøring (fyllekjøring) er om du fører en motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet på mer enn 0,2 promille." Dette er riktig nok skrevet i en kontekst hvor man forstår at det er snakk om motorvogn og ikke båter, så derfor refereres det til gjeldende promillegrense for motorvogn.

Om du legger til ordet "båt" i søket, vil det første treffet du får opp inneholde en oversikt over hvilken straff du kan forvente deg om du blir tatt for promillekjøring i båt. Der beskrives tre forskjellige intervaller: 0.8 til 1.5, 1.5 til 2.0 og 2.0 og oppover. Du vil legge merke til at intervallet 0 til 0.8 ikke er nevnt overhodet og den mest naturlige forklaringen på dette er at dette ikke anses som promillekjøring. Du er selvsagt i din fulle rett til å bruke begreper slik du ønsker, men når du bruker et begrep forskjellig fra veldig mange andre, kan det fort bli vanskelig å forstå betydningen. Så hvis du kontakter journalisten og spør om hvorfor det mest vanlige promilleintervallet ikke er omtalt, risikerer du at det vil oppfattes som et dumt spørsmål.

Denne ulykken er litt atypisk.

Det var lokale folk. De bodde alle på en av de andre øyene.

Og alle brukte vest.

Og det er heller ikke særlig vrient å navigere i mørket. De kunne kjøre på hvit sektor hele veien.

Og føreren av båten burde ha utstyr og erfaring nok til å ha unngått denne ulykken. Skal bli interessant å få høre hva og hvorfor dette kunne skje

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Og føreren av båten burde ha utstyr og erfaring nok til å ha unngått denne ulykken. Skal bli interessant å få høre hva og hvorfor dette kunne skje

Det er vel ikke urimelig å mistenke at en promille godt over 0.8 kan ha vært en medvirkende faktor. Det er vel ikke så mange andre plausible forklaringer.

Noen fakta om alkoholens effekt på kropp og hjerne: http://www.cdc.gov/motorvehiclesafety/impaired_driving/bac.html

Ettersom føreren har innrømmet fyllekjøring så har han passert 0,8 og den effekten man ser fra og med 0,8 kombineres dårlig med fart, mørke, sjø og lav temperatur. Å spekulere i hvor langt over 0,8 føreren var skal ikke jeg gjette på - effekten ved 0,8 er ille nok.

Kommentar fra moderator: Ny tråd kan evnt. startes når omstendighetene rundt ulykken er klarlagt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...